Anatomisk dressyrgjord från Equalityline

idaAa

Trådstartare
Är det någon som kan förklara för mig vad skillnaden är mellan en vanlig rak dressyrgjord (typ Equalityline artnr 06180302) och Equalityline dressyrgjord anatomisk resår, artnr 06180305?
Vad medför det för funktion att den senare är lite svängd?
Bilder på båda gjordarna finns på www.equalityline.se, under produkter och sedan sadelutrustning/sadelgjordar.
Jag har läst om Globus svända dressyrgjord Ronja i andra trådar, men den svängningen ser ju annorlunda ut och verkar ju ha en annan funktion än denna, eller? Tacksam för svar!

Sv: Anatomisk dressyrgjord från Equalityline

302:an är väl inte rak precis? Men den är gjord sådär för att ge plats för armbågarna när hästen rör sig.
305:an är svängd, och ska vara bra till hästar vars sadel åker fram. Denna modell är jag starkt emot, varför har jag förklarat på www.equisoft.se/sadelgjord eftersom jag får svara på detta så ofta :crazy:

302:an tycker jag ser bra ut, ta den om du står och väljer mellan de två.

Sv: Anatomisk dressyrgjord från Equalityline

Jag är mest bara nyfiken på hur 305:an fungerar. Åt vilket håll ska svängningen vara? Jag försöker illustrera med en liten bild:
Teckenförklaring
hästens öron = >
sadelgjord = ( eller )
hästens svans = <

Ska den vara sväng framåt såhär > ( < eller bakåt > ) <? Hoppas att det går att förstå hur jag menar.

Det känns som att det skulle bli väldigt obekvämt för hästen om den skulle vara svängd framåt...

Liknande trådar

Utrustning Jag gick idag in till en av stans större ridsportbutiker för att leta efter en svängd dressyrgjord. De hade en från Globus, men den var... 2
Svar
20
· Visningar
2 020
Senast: Miagi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka