Ögonblicksbilden du missade....

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 189

Rie

Trådstartare
Alla har säkert en eller flera minnen på ögonblick som ni verkligen önskade att ni hunnit fota, eller haft kameran med och hunnit fota.

Ett minne som dyker upp då och då var för länge sedan. Mina två hästar var i rasthagen när vi tog in en baklastare för att börja skott ut gödsel från hagen. Hästarna var helt obrydda för sådant så vi skottade på. Vi tog sedan en rast och parkerade traktorn och satte oss utanför hagen.
Ena hästen gick fram till baklastaren och började lukta på den. Hon hittade något intressant under den och till vår förvåning så ställde hon sig ned på framknäna, med baken i vädret, sträckte in nosen och luktade på en kabel där under......
Det såg för dråpligt ut.
Där hade kameran varit väldigt bra att ha.

Något år innan, även det i samband med gödselskottning i rasthagen så ställde sig båda hästarna samtidigt i skopan - som stod på marken - så långt in de kunde och började lukta på hyttdörren.
Även det önskade jag att jag hade kunnat fota.

Båda hästarna var , föga förvånande, helt trafiksäkra.

Hade gärna tagit ett foto på björnen jag såg i höstas.
Men hade bil både framför och bakom, annars hade jag nog stannat till och fiskat fram mobilen. Brukar inte vara jättetarfikerat den sträckan och tiden jag åkte. Men JUST då såklart.:cautious:

Kanske inte jag direkt men sambon önskade han haft kameran redo när jag vid ett tillfälle tog ett dopp och en mört bet sig fast i min näsa o följde med upp. Där satt den och sprattlade innan dem släppte och åkte ner i vattnet igen.

Den gången ridskolans bästa ponny i hoppning taxerade mot staketet i paddocken och flög över med god marginal. Med en ganska skraj unge på som antagligen inte lärt sig hoppa ännu. Mobiltelefoner fanns inte på den tiden. De galopperade i paddocken och varför denna ponnyn helt plötsligt tog staketet för ett hinder som skulle forceras var alla lika förundrade över. Oklart exakt vad som faktiskt hände. Aldrig varit med om något liknande igen.

Det hade varit rätt roligt att ha en bild på när jag fastnade uppochned över huvudet på en elektrisk tjur på Sweden rock ett år och fick några extra sekunder tack vare det 😂 Och jag är väldigt tacksam för att jag var så pass smart att jag tog leggings under kjolen den dagen för annars hade det inte varit lika kul :o

Jag och russet skulle på körträning.
Jag lastar på honom på ”kräkburen” bakom traktorn och så åker vi dryga milen till träningen. Han står och ser lycklig ut i vinddraget.

Dagen efter ropar min dåvarande sambo att kolla i hagen. Då står hästen i kräkburen igen och ser ut som att han vill fara på träning. Tänk om jag haft det på bild.

Kanske inte jag direkt men sambon önskade han haft kameran redo när jag vid ett tillfälle tog ett dopp och en mört bet sig fast i min näsa o följde med upp. Där satt den och sprattlade innan dem släppte och åkte ner i vattnet igen.
Det här kan ju vara bland det roligaste jag läst 🤣🤣

När jag höll på att krocka med ett rådjur när jag var ute och galopperade. Då önskade jag att jag haft en gopro på hjälmen!
Samma här, fast med familjen älg.
Tjuren stannade mitt på stigen där vi kom galopperande, jag och hästen. Mamma och barn strax efter. Lyckligtvis hade hästen bra broms och gjorde sitt bästa för att värnita. Centrifugalkraften bestämde att jag skulle flyga framåt och landa på tjuren, men hästen satte upp huvudet så att jag, som hamnat bakom öronen på hästen, åkte tillbaka ned i sadeln igen.

Den månklara natten då jag klev ut i hästhagen och tittade till flocken. Alla låg ned utom min unghäst som hade vakten, men när han såg mig drog han en djup suck och la sig även han.
Känslan av att ha fått förtroendet att ha vakten var enormt fin, och fullmånens ljus med dimmorna på marken och tiotalet sovande hästar hade jag gärna haft på bild. ❤️

När jag höll på att krocka med ett rådjur när jag var ute och galopperade. Då önskade jag att jag haft en gopro på hjälmen!

Samma här, fast med familjen älg.
Tjuren stannade mitt på stigen där vi kom galopperande, jag och hästen. Mamma och barn strax efter. Lyckligtvis hade hästen bra broms och gjorde sitt bästa för att värnita. Centrifugalkraften bestämde att jag skulle flyga framåt och landa på tjuren, men hästen satte upp huvudet så att jag, som hamnat bakom öronen på hästen, åkte tillbaka ned i sadeln igen.

Samma tema men hade väl behövts att någon annan tagit fotot när jag och hästen blev jagade i full galopp av 6-7 älgar. 😄

Jag kom ridandes och plötsligt stod gänget älgar där, min häst blev rädd och tvärvände och stack, jag såg bara i ögonvrån hur de följde i full kareta strax bakom oss. Minns inte hur långt de hängde på och har ingen aning om det var för att jaga bort oss eller om flyktinstinkten kickade in och de drog eftersom min häst gjorde det.

Inte min bild, min svärmors.

Hon var hemma med äldsta sonen, han var inte gammal. Plötsligt hör hon ett skrik och ett konstigt ljud från badrummet. Hon går dit och tittar och hittar sonen i toaletten. Hon ser bara fötter och ögon under locket som trillat ner över honom.

Som den snälla mamman hon var tog hon loss barnet innan hon insåg att hon borde fotat.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 991
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Flyttlasset gick i lördags. På fredag kväll hämtade jag lastbilen på 18 kbm och körde till Stockholm. Det är den största bil jag...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Magiana
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 507
Senast: pews1972
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 564
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka