Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Anatomisk sadelgjord, i Hööks-katalogen, fel eller rätt håll
På sid 59 i nya katalogen, se man bild på ett par gaiters (och ryttarens ben). Bakom benet ser man en svängd gjord, anatomisk sadelgjord, där böjen är fram, mot hästens ben. Ska den verkligen sitta så, sadelgjorden?
Sv: Anatomisk sadelgjord, i Hööks-katalogen, fel eller rätt håll
Min ytterst oprofessionella åsikt är att ja, den är på fel håll! Om man kollar sidorna 108-109 så ser den på högra bilden s. 108 ut att sitta rätt, och på 109 fel.
Men eftersom de står i olika vinkel så kanske man blir lurad. På s. 110 ser den också ut att sitta rätt.
Sv: Anatomisk sadelgjord, i Hööks-katalogen, fel eller rätt håll
Gjorden är inte anatomisk utan bara något svängd, se sid 122
Antagligen har den inte så bra passform och är alldelles för kort, och svängen som ska ge utrymme för hästens ben/armbågar hamnar lite fel.
Hästmänniskan
Hej!
Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);)
Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
Hästnyheter Han var en julklapp från Nils-Erik Hansson, när Elin Dahlström från Målilla var tonåring. Nyligen skiljdes deras liv åt, när Smiggo fick...
Hundavel & Ras Dock var väl jaktlust en viktig aspekt vid valet av ras, och det är inget som mäts på BPH. Där kan det vara rätt relevant att få höra...
Övr. Grenar Alltså, egentligen tror jag dressyren idag var sämre än sist 😅, hon var ännu mer vild, tyckte det var jättekonstigt med framridning i en...