Bukefalos 28 år!

Anders Hallgren.

Sv: Anders Hallgren.

Ärligt talat så har jag bara hört hans namn, men aldrig riktigt vetat vem människan är och vad han sysslar med.

Jag var in på hans hemsida och läste. Tycker mest han verkar som en skrytnisse.
Som sagt, jag har ingen aning om vem han är, men var han verkligen först med att träna mögelhundar?
Och det står någonting om brandvarningsträning?
 
Sv: Anders Hallgren.

Han var först med mögelhund, det är sant.

Han var även den första "Hundspykologen", han är humanpsykolog i botten. Med vad det nu vill säga, hundspykolog verkar man kunna kalla sig efter en helgkurs.
Han var även den som introducerade shejping i sverige.

Han har väl tyckt både bra och dåliga saker genom åren, personligen kan jag tycka att det är en del lappkast mellan åsikterna. Just nu är det ju mycket snack om det här med dominans, och vips så har Anders också skrivit en bok i ämnet. Men där är han varken ensam eller först, men boken är ändå klart intressant.
 
Sv: Anders Hallgren.

En av mina arbetskamrater va på den föreläsningen i emmaboda. Antingen har hon fått allt om bakfoten eller så är Anders riktigt skum... Enligt henne hade han sagt att djur i det vilda inte hade någon rangordning, utan att djuren bestämmer själv vilka dom vill umgås med...? Jag fattade ingenting.
 
Sv: Anders Hallgren.

den gamla dressyrskolan har baserat sin kunskap kring ledarskap efter en undersökning som gjordes på höns, som har en strikt rangordning. senare upptäckte man att det där med strikt rangordning inte riktigt gick att applicera på arten hund. men trögheten i systemet gör att det fortfarande finns dressyrmetoder/filosofier som bygger på hönsundersökningen.

i teorin så kan de vilda djuren självklart välja vilka de vill umgås med. passar det inte så är det bara att gå liksom. inga koppel eller staket i vägen. men i praktiken så saknar djur (förmodligen) en förmåga att föreställa sig världen utanför sin flock och det ska rätt mycket till innan de tar sitt pick och pack och drar.
 
Sv: Anders Hallgren.

det är där jag tycker att han har spårat ur. lugnande mat till hund? vad är det för något? hur skulle det fungera är det tänkt? helst ner på cellnivå då. finns det motsvarande lugnande mat till människor?

obs att jag gör skillnad på mat och naturläkemedel. naturläkemedel kan innehålla verksamma substanser, men då är det viktigt att man också nämner den verksamma substansen vid namn, samt att man anger dos per kg kroppsvikt.
 
Sv: Anders Hallgren.

Han nämnde den verksamma substansen vid namn, flera gånger. Men jag sitter återigen på jobbet och anteckningarna är hemma.

Men det är en släkting till melatonin, selatonin tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Anders Hallgren.

Det är helt rätt uppfattat, i övrig så tycker jag Cillamuffins har svarat på din fråga.

Plus att rangordningspratat också grundar sig på studier av vargar i fångenskap, djur som inte valt varandra och som inte kan gå därifrån. Då blir det absolut hackorning.

Jan Fenell är ju en stor förespråkare för rangordningspratet.
 
Sv: Anders Hallgren.

*KL*

Haken med att ta in rangordning/ledarskap överlag i just hundträning är ju enligt mig det att om så rangordning existerar i en djurflock, så ledarhunden/hästen/djuret går aldrig in och 'detaljstyr' som vi människor donar med. Utan det handlar om att ranghögst äter & dricker först, bestämmer när flocken ska förflytta sig, och ska respekteras.

Men en ranghög individ som säger åt en ranglägre att 'stick, här ska jag vara', så den ranglägre har bara ett krav på sig, att gå undan. Sen kan den gå undan, springa undan, gå och gräva en grop nånstans eller se om någon annan är mer sällskaplig, lägga sig under ett träd etc.

När vi människor ska leka ledare/ranghög börjar vi ofta med att både säga 'här ska jag vara' och 'DÄR ska du vara'. Och redan där kraschar det ju rent träningsmässigt, enligt mig.

Hemma i vardagen ang att hunden ska flytta sig undan när man kommer så man slipper tackla sig fram med matkassarna, eller att matte/husse bestämmer om/när hunden ska vara i soffan så fungerar det dock så rent i teorin.

Kollade faktiskt tryckår på min Problemhund och hundproblem, men det var en nyutgåva från 2008, så jag vet inte vad som är nytt/omarbetat, dvs när den delen av texten där AH anser att dominans och flockledarsnacket är blaha las till.

Jag anser att hunden (eller för den delen hästen) måste se tvåbeningar som de som bestämmer. Sen om man kallar det chef, husse/matte, respekt, klara regler eller ledarskap är ganska oväsentligt.

Dock är jag lite kluven ang vissa av de dominanshandlingar som användes/används, t ex alfarullning. Jag erkänner att jag i vissa specifika lägen faktiskt kan lägga ner mina på rygg. Det 'jäkliga' är att det fungerar iaf i de specifika situationer jag gör det, t ex om de är och - på lek eller allvar är sak samma - håller på och biter och drar i mina kläder och inte accepterar ett nej etc utan tar det på lek. Jag la faktiskt lilla herrn på rygg och höll kvar honom tills han gav upp just pga bitande och slitande i mina händer och kläder. Det är en rätt godmodig och kavat hund, så han protesterade, men la sig platt när jag höll kvar. Inte på rygg med blottad buk etc, men la sig och låg still och låg kvar. Och han slutade tycka leken 'nafsa på matte' var kul. Sen om det är dominans etc kan diskuteras i oändlighet, men just att trycka ner och kräva att de ligger kvar still gör faktiskt hundar mot varandra när den som bestämmer ('ranghög' om man så vill) får nog.

Däremot, försöka använda det för att lära hunden gå i koppel, där kraschlandar det helt enligt mig pga att sånt gör inte individer i flock mot varandra. Inte heller trycker ledaren ner en annan för att den skäller på en främmande individ. T ex en 'ranglåg' varg i flock som skäller på en främmande varg, så kommer inte ledaren och trycker ner den 'ranglåga' och tycker att här ska inte skällas, det bestämmer jag. Utan att avgöra vad som är fara etc faller på ledaren, men är grundat i respekt och förtroende, som inte fås genom nedtryckande och gruff. Så CM metod t ex är knas den med i mina ögon just därför.
 
Sv: Anders Hallgren.

nu har jag spånat runt lite snabbt bara och ser att melatonin har en rogivande effekt. för människor finns det ett läkemedel som innehåller melatonin och så här står det i fass;

"Circadin används som behandling med endast en aktiv substans (monoterapi) vid korttidsbehandling av primär insomni (svårigheter att somna eller att fortsätta att sova, eller dålig sömnkvalitet under minst en månad), kännetecknad av dålig sömnkvalitet hos patienter som är 55 år och äldre."

biverknignslistan var inte heller sådär jättekul. om jag skulle ge något liknande till min hund så hade jag velat veta hur selatonin verkade i kroppen, hur koncentrerat det var i pumpakärneextraktet och maximal dos per kg kroppsvikt. kruxet med naturläkemedel är att halten av det verksamma ämnet kan variera beroende på växtförhållanden etc. behandling med naturläkemedel är också en medicinsk behandling, och man bör nog ha kontakt med veterinär innan man börjar mixtra själv.
 
Sv: Anders Hallgren.

Det är helt rätt uppfattat, i övrig så tycker jag Cillamuffins har svarat på din fråga.

Plus att rangordningspratat också grundar sig på studier av vargar i fångenskap, djur som inte valt varandra och som inte kan gå därifrån. Då blir det absolut hackorning.

Jan Fenell är ju en stor förespråkare för rangordningspratet.

Har det aldrig gjorts studier på vilda djur angående rangordning? Inte bara vargar, utan alla djur? Kan en flock utan rang öht fungera?
 
Sv: Anders Hallgren.

Jag har själv diskuterat just den biten. Lugnande mat är inte en lösning på ett problem. Det kan fungera som hjälp vid "rehabilitering" av en hund som har lätt för att gu upp i tex stress men då givetvis tillsammans med träning.
 
Sv: Anders Hallgren.

lugnande mat som inte är läkemedel, vad är det och vad finns det för motsvarighet hos människor?
 
Sv: Anders Hallgren.

ja det har gjorts studier på vilda djur. poängen är att det inte är en fast rangstege att höna 1 bestämmer över höna 2-20, höna 2 bestämmer över höna 3-10 osv utan det är mer komplexa system. dessutom kan den som är "högsta hönset" (haha) variera med vilka olika aktiviteter som förkommer i flocken vid en viss tidpunkt.
 
Sv: Anders Hallgren.

såg nu att vi postade våra inlägg precis samtidigt.
Vet inte om jag förstår din fråga rätt men det finns ju massvis med mat som sägs ge lugnande eller uppiggande efekt.
Att ge sin hund lite pumpafrön är ju inte skadligt och den lugnande substansen kan knappast förekomma i ngn överdriven mängd (blir jäkla massa frön isf :P).
Sånt kan nog ha olika stor verkan beroende på individ. Testade på min ena (lättstressade) hund en period. Noterade ingen skillnad.
 
Sv: Anders Hallgren.

vad skulle det vara? jag har läst en kortare kurs i kost och näring (5 p tror jag det var, inte mycket alltså) men minns inget om att någon mat skulle vara lugnande resp uppiggande?

om pumpafröna innehåller så lite aktiv substans att det är svårt att överdosera, är det inte ganska svårt att få någon effekt alls vid låga doser?
 
Sv: Anders Hallgren.

"Problemlösning. Fall: Rädd schäfer. Anders hälsade på en rädd tik som aldrig velat ha människokontakt. Intuitivt satte han sig på huk, vände sidan till och sträckte fram handen."

Precis så gjorde en gubbe mot min schäfer tik som är lite små misstänksam mot vissa män..
Hon tyckte verkligen att han var skitskum och ville verkligen inte gå fram.
Hade nog funkat bättre om han gjorde sig intressant genom en leksak eller nått, iaf med min hund. :p
 
Sv: Anders Hallgren.

Kan man tänka sig, att vårt moderna Hundfoder, framförallt torrfodret, innehåller en massa ämnen (färger, smak, konservering etc) som visar sig i hundens beteende? Det är ju rätt allmänt vedertaget att barn inte ska äta en massa färgämnen etc och att det kan göra dem hýperaktiva. Socker är en annan ingrediens som barn ska hålla igen på (raffinerat socker) - ja, vi vuxna också. Hur mycket socker finns i hundfoder?
Kanske "naturlig" hundföda, typ färskfoder, är "lugnande mat"? Jag vet inte men jag har t.ex. helt slutat med Frolic som godis åt min hund, då det innehåller massor av färgämnen och socker. Min första hund fick utslag av Frolic. Det finns ett torrfoder på marknaden helt utan "konstlade tillsatser" som jag använder som vardagsgodis, men vet ju inte hur fritt från skumheter det är heller...
Jag märker i alla fall mkt tydligt på barn som lever av raffinerade sockerprodukter, att de blir hypade till max, trötta och inte kan koncentrera sig.
 
Sv: Anders Hallgren.

Jag är en av dom som träffade AH i början av 80-talet och blev förbluffad över att hans metoder faktiskt fungerade väldigt bra.
han kom med en helt ny uppfostring av hundar som inte gick ut på bestraffning utan att belöna .

Han var en av de första i sverige att tävla i Agility med tillsammans med sin dåvarande fru Marie Hansson:)
Men jag kan inte utala mej om hur han är idag :/ men mycket av hans metoder sitter kvar hos mej än idag och fungerar bra.

Angående att de inte skulle fungera med att sitta på huk vända bort blick osv när du hälsar på en ny hund .
så var det enda sättet jag fick kontakt med vargarna i kålmården.
Jag hade 4 av 6 vargar :o tränaren frågade om jag klarade av det ,då de bet och drog i mej . även Alfa tiken var hos mej vilket tränaren tyckte var konstigt för hon hälsade aldrig på besökare :/

Du kunde helt klart se vilka personer vargarna föredrog att umgås med.
De med småhundar ville de inte ens hälsa på :crazy: medans schäferhunds ägare hade fullt upp .
Jag har alltid funderat över det här ,om man har annorlunda kropps språk när man har olika hundraser eller varför det var så .
(vi var ett gäng från brukshundsklubben)

Och angående flockbeteende så är det inte en allsmäktig hund/häst som blir ledare utan den klokaste i varje situation leder när det behövs är min erfarenhet.
Det måste inte vara den äldsta /största eller starkaste alltid.
inte en hingst eller hanhund heller.

Jag klarar inte av att se den där mannen som stryper hundarna tills de svimmar på TV det är galet och jag tror inte han är ett dugg äkta ,utan som vanligt går det att lura folk på film ,vad som händer bakom kamera vet vi inget om.
(jag har haft hund i 40 år men lär mej fortfarande)
 
Sv: Anders Hallgren.

Jag fick liiiite känsla av att AH var ledande inom hund på 80-talet, men att nuförtiden har han inte så mycket nytt att komma med.

Däremot så gör han nog allt för att hänga på därav hans "alfa-bok"
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 275
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
10 739
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp