Rallylydnad

Tilja

Trådstartare
Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally?

Vad tycker ni om regeländringarna och de nya skyltarna inför 2023?
Jag tycker att det är roligt med nya skyltar, men då jag och hunden precis ligger mellan avancerad och mästarklass så kom det lite olägligt - vi har tillräckligt mycket nytt att träna in ändå 😅 Plus att jag har den storleken på hund att avlämnandet i bärande av föremål är bättre för mig på det nuvarande sättet (i farten), men jag fattar absolut varför man väljer att göra förändringen till sittande avlämning för de med mindre hundar. Mycket mer rättvist.
Ska bli kul att se hur det går framöver. Är också positiv till att man får ha sele i nybörjarklass för den som vill det.
 
Jag har inte satt mig in i ändringarna då jag valde att inte alls titta på dessa under pågående tävlingssäsong och efter sista tävlingen har jag varit bortrest. Men har ju sett en del på facebook m m. Jag tycker det ska bli kul, men blir många nya moment att träna in på båda sidor, då jag är i mästarklass. Jag ska på kurs i de nya momenten i början av december så ska sätta mig och titta på dem innan dess.
Synd bara att de som sålt skyltar m m tidigare nu inte får sälja dem längre. Jag använder t ex min kortlek varje gång jag ska göra en slinga och det blir ju svårare nu.
 
Jag har "bara" kommit till F, och jag tycker de nya skyltarna i N och F är helt OK. Men jag tycker det får räcka med nya skyltar nu - en regeländring till och vi är snart uppe i 40 skyltar i N. ;)

@Tilja och @mysboll - kul att ni gillar att man får ha sele. Det var ett av mina förslag inför revideringen. (Det var säkert fler som föreslog det, men lite nöjd kan jag väl vara ändå!?)
 
Jag har visserligen ingen tävlingsklar hund just nu (möjligtvis whippeten men han är mer lagd åt nosework tror jag) men jobbar på med unghunden och hoppas kunna debutera i början på nästa år - i hans fall är det att han ska bli trygg i miljöer med mycket hundar, momenten är han redan ganska duktig på.

Jag har full förståelse för att alla inte uppskattar en massa nya skyltar men jag älskar det! Tycker det är så himla kul att lära in nya moment! Tycker att de nya momenten verkar kul och uppskattar verkligen att man får ha sele i nybörjarklass (även om min egen unghund HATAR sele ), det kommer nog vara väldigt många andra ekipage som det kommer att underlätta för.

Sen gillar jag att det i de nya reglerna blir frivilligt om man har med hinder i banan eller inte (från forts.kl.), det kommer att underlätta för domarna när de ritar banor.

Så ja, jag är väl rätt positivt till allt det nya. :D
 
Med min äldsta har jag två godkända rundor i mästarklass, så det var bara en godkänd runda kvar för RLD M innan hon fick sin cancerdiagnos i våras och tävlandet tog stopp pga karens för mediciner. (Hon har dock många inte-godkända rundor ;)). Hon är den som innan varit min huvudsakliga tävlingshund, och jag behöver normalt sett tävlingar för att peppa mig själv till träning - så senaste halvåret har det varit lite sämre med vilja för att träna för mig, för alla hundarna.

Mellanhunden har två godkända rundor i fortsättningsklass, men där ligger fortfarande mycket fokus på att få henne att orka en bana och att få henne att fokusera. Jag tycker inte heller att det är supermånga fortsättningstävlingar i närheten, så det har endast blivit en tävling för hennes del detta året - och första banan blev vi diskade efter bara någon skylt eftersom hon tyckte det var så väldans kul att hon bara skulle fara runt i totalt pudelfnatt och hoppa och skutta och hälsa :p

Och sedan valpis, som än så länge bara håller på att lära sig alla grunder - fotgående, sitta, ligga, följa efter handen etc.

Men i och med att det inte är särskilt mycket tävlande just nu har jag knappt ögnat igenom de nya reglerna och skyltarna. Jag har testat någon skylt med någon hund, men har inte mer koll än så. När jag kollade snabbt nu vilka nya skyltar det finns är nog de nya skicka runt kon-skyltarna de enda som den äldsta inte skulle kunna klara av idag utan skulle behöva träning på. Mellanhunden bör nog inte ha några problem med skyltarna som är tillagda för henne.
 
Jag har tränat hyfsat regelbundet nu och skulle gärna tävla något, men så ska man träna mer tävlingslikt och så ska man faktiskt ta sig till tävlingsplatsen också vilket sällan är helt enkelt... Så eh. Motivationen är ändå inte på topp, trots fantastiska hundar... Vet inte riktigt vad man ska göra åt det?
 
Jag och Hexa tränar rallylydnad varje onsdag med ett gång på brukshundsklubben och har gått två kurser i nybörjar. Vi var ute och tävlade för försra gången nu den 9 oktober.
Gick väldigt bra i första klassen och hade varit godkänd om jag inte varit slarvig så Hexa utförde det hon trodde jag menade och därmed fick -10 på den skylten.
Andra banan gick inte alls bra haha då hon gärna ville nosa runt mer än fokusera på mig. Men riktigt nöjd med henne ändå :D. Mycket att träna på nu under vintern tills vårens tävlingar kommer igång :).
 
Vi har bara kört Rally ett år efter att varit lydnadsnördar, och har gjort 2 starter i Avancerad. Jag har knappt lärt mig dom gamla A-skyltarna, så mig gör det inget om det kommer nya 😁 Men vi tränar på under vintern och startar till våren.
 
Synd bara att de som sålt skyltar m m tidigare nu inte får sälja dem längre. Jag använder t ex min kortlek varje gång jag ska göra en slinga och det blir ju svårare nu.

Håller med. Tycker dessutom det är besvärligt att hitta skyltarna att köpa alls, även i A4? SBK-shopen verkar inte sälja alla utan bara en del? Såg dock nu att privata aktörer har ritat egna versioner av skyltarna och säljer, det funkar ju för träning så länge, men ja.. bökigt. Hade velat köpa ett "komplett paket" med de nya/ändrade skyltarna för alla klasser.

Vi har nyligen blivit uppflyttade i mästarklass. Har tittat lite på de nya skyltarna och väljer att vara optimistisk :D

Samma läge som vi har då :D Är med i en onlinetävling där vi testar mästarklass. Provade banan häromdagen, jag var helt genomsvettig efteråt. Hunden skitglad och ville göra igen. Det är plågsamt uppenbart vem som är begränsningen i det här ekipaget 😅

Jag har "bara" kommit till F, och jag tycker de nya skyltarna i N och F är helt OK. Men jag tycker det får räcka med nya skyltar nu - en regeländring till och vi är snart uppe i 40 skyltar i N. ;)

@Tilja och @mysboll - kul att ni gillar att man får ha sele. Det var ett av mina förslag inför revideringen. (Det var säkert fler som föreslog det, men lite nöjd kan jag väl vara ändå!?)

Bra förslag! Har ingen uppfattning alls om hur många som faktiskt la förslaget, men jag vet att det är många som uppskattar förändringen! Själv hade jag nog inte velat ha sele för att kopplet då hamnar "längre bak" iom knäppning på ryggen istället, och jag är alldeles för benägen att snubbla över allt som kan snubblas över oavsett (hund, skyltar, konor, name it). Men jag gillar verkligen att alternativet finns, det är så många hundar som trivs mycket bättre i sele!
 
Sen gillar jag att det i de nya reglerna blir frivilligt om man har med hinder i banan eller inte (från forts.kl.), det kommer att underlätta för domarna när de ritar banor.

Det här hade jag missat, det är ju en jättebra grej! Jag gillar personligen hinder, men jag gillar ännu mer när det kan vara flexibelt för domarna, det blir mycket roligare banor då :D

Jag har tränat hyfsat regelbundet nu och skulle gärna tävla något, men så ska man träna mer tävlingslikt och så ska man faktiskt ta sig till tävlingsplatsen också vilket sällan är helt enkelt... Så eh. Motivationen är ändå inte på topp, trots fantastiska hundar... Vet inte riktigt vad man ska göra åt det?

Men vilken seg situation. Bökigt när man vill men logistiken utmanar... du kan inte köra någon onlinetävling? Finns ju ett par stycken som kör nu när det är lite mer lågsäsong för vanliga tävlingar. Vi deltar i två just nu, bygger bana själv hemma och filmar. Behövs inte eget material heller, den som anordnar de jag är med i godkänner typ skyltar liggande på marken/i DVD-fodral eller liknande. Tycker det är en trevlig grej :)
 
Men vilken seg situation. Bökigt när man vill men logistiken utmanar... du kan inte köra någon onlinetävling? Finns ju ett par stycken som kör nu när det är lite mer lågsäsong för vanliga tävlingar. Vi deltar i två just nu, bygger bana själv hemma och filmar. Behövs inte eget material heller, den som anordnar de jag är med i godkänner typ skyltar liggande på marken/i DVD-fodral eller liknande. Tycker det är en trevlig grej :)
Åh, onlinetävling låter som en bra idé! Om du ser någon får du gärna skicka länk i PM :) Jag kollade lite på SBK-tävling igår men det känns som om det inte är några tävlingar alls häromkring förrän tidigast till våren. Det hade varit så perfekt annars om det hållits tävlingar i någon inomhushall, inte minst för att jag nu jobbar varannan helg och på sommaren kommer prioritera lure coursing.. :/
 
Tack för en toppentråd!
Jag har just nu en liten valp på 7 månader som hittills fullkomligt älskar rallyträning på den bebisnivå vi hittills provat på, så jag är jättesugen på att lära mig mer och förhoppningsvis även tävla framöver. Ser verkligen fram emot att få följa den här tråden och förhoppningsvis lära mig mer, just nu håller vi bara på och provar på nybörjarskyltarna på en helt kravlös nivå men med hastigheten hon snappar upp allt jag ber henne om så behöver jag själv lära mig mer illa kvickt innan vi kan fortsätta, så att jag inte lär henne fel :p Jag har aldrig tränat eller tävlat rally, tidigare hundar var av annan ras som inte riktigt hade intresset i rally, så jag är lika nybörjare som hunden.
 
Jag och Vampyrhunden provade rallylydnad i början av året mest för att förbättra vår relation på tävlingsplanen. Det gick riktigt bra och vi kom snabbt igenom N och F och planen var att ta tag i A nu under hösten och försöka få den titeln innan årets slut (jag gillar titlar :D ) men det kom en massa saker i mellan (massa starter i bruks och specialsök) så vi har inte hunnit med och högerhandlingen är precis bara påbörjad. Har tränat lite på de nya skyltarna och tycker det känns bra! Till våren ska vi ut på rallyplanerna igen och till hösten har vi förhoppningsvis en ny liten stjärna i familjen som ska få prova på!
 
Åh, onlinetävling låter som en bra idé! Om du ser någon får du gärna skicka länk i PM :) Jag kollade lite på SBK-tävling igår men det känns som om det inte är några tävlingar alls häromkring förrän tidigast till våren. Det hade varit så perfekt annars om det hållits tävlingar i någon inomhushall, inte minst för att jag nu jobbar varannan helg och på sommaren kommer prioritera lure coursing.. :/
Har du facebook brukar de komma upp i stora rallylydnadsgruppen (den som bara heter "Rallylydnad"´), om du tittar tillbaka till 7 oktober finns t ex ett inlägg om höstrally-utmaning under november. Det finns även en grupp som heter "Träningstävlingar i rallylydnad online", den är inte så aktiv längre, men finns en nybörjartävling just nu.

Oftast måste du dock ha någon som filmar åt dig.
Vi var ett gäng från de närmaste klubbarna som körde flera onlinetävlingar under pandemin, så jag har en del erfarenhet. Men jag gjorde även någon själv och engagerade pappa att filma. Upplever det är svårt att sätta upp en stationär kamera då det ofta blir för liten bild, och ibland kan man få instruktion att filma från en punkt mitt i banan så att det måste vara en person som kan följa dig.
Och oftast är de flesta nödlösningar godkända. T ex hinder i form av två hinkar och en mopp. Eller bana ute i snön. Bara det syns vad som är skyltar och vad som är koner så domaren ser att du gör momenten på rätt ställe.
 
Senast ändrad:
Håller med. Tycker dessutom det är besvärligt att hitta skyltarna att köpa alls, även i A4? SBK-shopen verkar inte sälja alla utan bara en del? Såg dock nu att privata aktörer har ritat egna versioner av skyltarna och säljer, det funkar ju för träning så länge, men ja.. bökigt. Hade velat köpa ett "komplett paket" med de nya/ändrade skyltarna för alla klasser.
Jag kommer nog köpa kompletteringpaket till mina egna mindre träningsskyltar, Tassashop ska ha ett vad jag kunde se. Men för tävling kommer vi på klubben sätta oss och skriva ut och laminera de nya när de blivit tillgängliga på SBK i november.
 
Åh, onlinetävling låter som en bra idé! Om du ser någon får du gärna skicka länk i PM :) Jag kollade lite på SBK-tävling igår men det känns som om det inte är några tävlingar alls häromkring förrän tidigast till våren. Det hade varit så perfekt annars om det hållits tävlingar i någon inomhushall, inte minst för att jag nu jobbar varannan helg och på sommaren kommer prioritera lure coursing.. :/
Skickar PM!
 
Jag kommer nog köpa kompletteringpaket till mina egna mindre träningsskyltar, Tassashop ska ha ett vad jag kunde se. Men för tävling kommer vi på klubben sätta oss och skriva ut och laminera de nya när de blivit tillgängliga på SBK i november.

Ja, det är väl så man får göra till slut. Jag bara stör mig på att det blir olika layout på skyltarna då Tassashop har en egen nu när de inte får sälja SBKs längre. Men det är bara jag som är gnällig 😅
 
Jag har skrivit ut skyltarna till klubben och laminerat, och antar att jag kommer göra samma sak med de uppdaterade skyltarna när de kommer så att det går att skriva ut.

Och sedan för mig själv (och någon omgång till klubben) gör jag små varianter i ca A6 storlek (så att det får plats i fickan) med fyra skyltar på varje. (och med moment, koefficienter och instruktioner för lydnad och bruks). Samma sak där - det får väl bli en uppdatering där också när skyltarna kommer i pdf format :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 766
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp