Bukefalos 28 år!

Andra barnet! Skillnader o likheter

surprice1985

Trådstartare
Nu när jag väntar mitt andra barn har jag funderat endel på vad som skiljer sig mellan de två graviditeterna och inför vad som komma skall med förlossning m.m!
Hur har ni upplevt era olika graviditeter och vad skiljde förlossningarna åt?

Det som fyller mina tankar mest är att vår första son va ute på 3 timmar efter att jag började känna av värkarna lite mer och min i övrigt underbara bm kläcker ur sig att nästa gång föder du i bilen, det är väl mest det jag minns från henne när man tänker tillbaka ;) inte så pedagogiskt sagt kanske!
Så nu ser jag fram emot förlossningen med viss fasa att vi inte ska hinna in, att det ska gå så fort att jag inte hinner med...

Graviditeterna skiljer sig endel men som bm sa när bi pratade sammandragningar, vilket jag knappt inte hade några med första.
Att det är kanske inte så konstigt eftersom jag då va arbetslös och kunde vila lite när jag kände för det och nu jobbar jag heltid + har en extremt trotsig 4-åring hemma övriga tiden och en sambo som startat eget = är inte hemma fören frammåt nätterna...
Annars har jag mått mer illa denna grav. och haft problem med foglossning/ont pga snett bäcken.
 
Sv: Andra barnet! Skillnader o likheter

Mina graviditeter var det rätt stor skillnad mellan. Med nummer 2 (nu 4 månader) så var jag betydligt mer oroad (pga diverse problem som finns i en gammal tråd härinne), mådde mer illa, hade mer kroppsliga och psykiska symptom. En nerv i ena benet blev "klämd" som det verkade och jag kunde inte stå stilla mer än några minuter innan det började smärta. Psykiskt var jag till stor del "inte mig själv"; väldigt upp-och-ner hela tiden (jag fick tillbaka mitt jag några veckor efter bebis kom ut).

Förlossningen blev, liksom den förra, ett planerat snitt. Snittet var bestämt till den 2 maj, MEN den 11 april gick vattnet så vår lilla bebis fick snittas då; två veckor prematur. Det gjorde att vi fick ligga inne en dryg vecka pga lågt blodsocker de första dygnen (och lite extra övervakning några vändor) samt gulsot. Men allt gick ju bra och nu är hon som vilken bebis som helst.

Därefter så kan jag ju säga att vår tvåa skiljer sig också väldigt i temperament från vår etta. Då var också vår förstfödda ovanligt "nöjd och lättsam" som bebis, han grät nästan aldrig, så vi var lite "bortskämda" på den fronten. Nu har vi en som brås mer på mig tror jag... ;)
 
Sv: Andra barnet! Skillnader o likheter

Mina graviditeter var ganska lika.. Mådde lite mer illa med andra barnet men var samtidigt lite mindre trött.. Jag mådde inte mkt illa med någon av de (har aldrig spytt eller något sådant :-)) men var som sagt väldigt trött med båda.. Ont i ryggen hade jag också med båda men hade inte väntat mig något annat då jag har fel på ryggen i grund och botten..

Förlossningen gick snabbt med första barnet. Dock hade jag förvärkar (som ej gjorde direkt ont men kom regelbundet) ca 12 h innan förlossningen började på riktigt. En drömförlossning. Sonen är född ca 3 h efter att jag kom till sjukhuset. De kände på mig när jag kom in och då var jag inte öppen något alls men sen gick det fort :laugh:.

Vid andra förlossningen hade jag oxå förvärkar som inte gjorde speciellt ont men de varade bara ca 3 h.. Åkte in direkt de började göra ont då jag som sagt var rädd det skulle gå fort.. Var öppen 2 cm när jag kom in och ca 2,5 h senare är dottern född. MEN detta var en jobbig förlossning. Dottern låg felvänd med huvudet och jag hade krystvärkar i ca 45 min innan hon kom ut.. Det svåraste (förutom att det gjorde ont :grin:) var att jag trott att så fort krystvärkarna kom skulle det vara över (tog ca 15 min med sonen och det brukar ju gå fortare med andra..).. Så psykiskt var det en jätte jobbig förlossning.. Dock ska jag ju inte klaga om man jämför med många andra.. Barnmorskan sa dock att det var tur att jag inte var förstföderska för då hade jag inte fått ut henne utan hjälp.. När väl dottern var ute så var jag pigg och uppe på benen - men när jag låg där så kändes det som om jag inte alls skulle klara det alls.. De bara tvingade mig att byta ställning hela tiden och sen hörde jag "nej det händer inget vi får försöka med detta och detta och detta osv..."..

Så mitt tips - tänk inte direkt på den första förlossningen då det inte är alls säkert att denna blir likadan.. Troligtivs får du ju en snabb förlossning så åk in direkt - men tänk dig även in i tanken att den kanske inte alls går så fort.. Blir lättare för dig psykiskt om du även har det i tankarna.. Om nu det skulle ta tid vill säga :)
 
Sv: Andra barnet! Skillnader o likheter

Därefter så kan jag ju säga att vår tvåa skiljer sig också väldigt i temperament från vår etta. Då var också vår förstfödda ovanligt "nöjd och lättsam" som bebis, han grät nästan aldrig, så vi var lite "bortskämda" på den fronten. Nu har vi en som brås mer på mig tror jag... ;)

Där får jag oxå hålla med. Sonen var så otroligt lättsam och nöjd med allt. Man behövde inte "underhålla" honom utan han var lycklig bara han fick mysa mm.. Dottern däremot hade kolik (inte hennes fel jag vet) och var ganska känslig mm så med henne fick vi lära oss hur det kunde vara att ha en liten ;).. Men även om hon fortfarande har mkt humör (är 3 år nu) så är en av de lättaste barnen man kan tänka sig.. Antar att med hennes temperament så får jag nog mitt i tonåren tyvärr :D. Sonen som är 20 månader äldre är fortfarande väldigt mild och snäll så han tror jag faktiskt inte kommer blir något stort bekymmer och därför blir det väl tvärtom :angel:..
 
Sv: Andra barnet! Skillnader o likheter

och jag hade krystvärkar i ca 45 min innan hon kom ut..

Krystvärkar i 45 minuter :crazy:, jag hade krystvärkar i en timma (förstföderska)! Och det hade min mamma noggrannt påpekat för mig innan, att krystvärkarna är absolut värst men att de normalt bara tar 10-15 minuter (hon har fått 3 barn) från den första krystvärken. Så det var inte väntat precis.

Jag har väl inget mer att tillföra i denna tråd. Men har inte sett någon annan som haft längre tids krystvärkar innan mig här på forumet. :)
 
Sv: Andra barnet! Skillnader o likheter

Båda mina graviditeter har inletts med illamående som därefter ersattes av foglossningar. Foglossningarna under första gravidieten var väldigt jobbiga, under andra graviditeten var de sju resor värre ...
Första förlossningen tog fem timmar från det att jag vaknade och vattnet gick då jag reste mig ur sängen för att gå på toa. Dottern stod med huvudet lite snett och hade väldigt kort navelsträng, så krystandet tog en timme ganska precis.
Andra förlossningen vaknade jag av en värk, vattnet gick ett par minuter senare och dottern var ute 3,5 timme efter att jag vaknade. Den här gången tog krystandet ca 15 minuter.
 
Sv: Andra barnet! Skillnader o likheter

Jag hade krystvärkar från 7-13 och var förstföderska. Det var helt fruktansvärt och jag bröt ihop flera gånger, förstår inte hur de kunde låta det fortgå så länge, efter ha förstått hur kort tid man vanligtvis har krystvärkar. :crazy:

Jag kan inte heller bidra med så mycket mer i tråden, vi håller för fullt på med att avla fram nr 2. ;)
 
Sv: Andra barnet! Skillnader o likheter

Hittills är mina graviditeter (är i v 27 nu) i princip identiska. Har mått på precis samma vis, dvs illa i början men inga kräkningar. Därefter har jag mått kroppsligt bra, bara lite lätt foglossning. Har blivit sugen på i princip samma saker, avsmak för sött i början och nu är det väldigt gott med choklad, något jag normalt inte brukar äta.

Nu hoppas jag bara att den här lilla kotten blir lika snäll och lättskött som vår stora kille på 16 månader. Är liksom van vid att sova på nätterna. ;)

Precis som dig hade jag en snabb förlossning och min bm sa att jag skulle tälta utanför förlossningen på slutet. :crazy: Den här gången får det gärna bli precis lika som förra, men snabbare behöver det inte gå.
 
Sv: Andra barnet! Skillnader o likheter

Jag har två barn (2,5 år och 10 månader).

Graviditerna var väldigt lika, inga större problem med någon. Andra var jag tröttare men det berodde nog mer på att jag hade en litet barn till att jaga efter jämfört med första när jag pluggade på distans och kunde lägga upp dagen precis som jag ville.

Förlossningarna däremot var olika

1. v. 39+0 Vaknade kl 5 på morgonen av regelbundna värkar var 10:de minut som efter någon timme var var 6:de minut. Sen hände inte så mycket på hela dagen, hade värkar var 5-6: de minut som gjorde ont men var hanterbra. Kände allt i ryggen och gå runt funderade bra som lindring. Åkte in på en koll vid 18 och var 3 cm öppen, valde att åka hem och äta lite och vänta in kraftigare värkar. Var tillbaka på sjukhuset runt 23. Sen väntade vi och väntade. Helt öppen runt 7 på morgonen men krystvärkarna kom inte igång förren vid 12.30. Sen gick det fortare och hon kom ut efter 25 min krystning. Medtagen och hade svalt massor bajsit fostervatten och behövde hjälp att komma igång med andningen.

2. På bf dagen. Kände lite svaga värkar på morgonen, men oregelbunda. Runt 14-15 på eftermiddagen blev dom kraftiga men det var 10 min mellan. Kände allt bara i magen och inget hjälpt ordentligt för att lindra. Vid 23 på kvällen bestämde vi att vi åker in. Då var fortfarande 6-7 min mellan men dom gjorde ordentligt ont. Öppen 5 cm när vi kom och då avstannade allt i någon halvtimme. Men sen hade jag värkar utan paus, det var fruktansvärt men dom var väldigt effektiva för det gick väldigt fort. Från 5 cm öppen vid 23.30 till 8 cm öppen 2 h senare. Precis efter att barnmorskan konstaterat 8 cm öppen fick jag enormt kraftiga krystvärkar och bebisen kom ut på knappt 2 min. Jag tror inte ens att jag behövde krysta, kroppen fixade det själv.

Efter förlossningarna har jag känt mig pigg direkt.
 
Sv: Andra barnet! Skillnader o likheter

Här var den stora skillnaden att jag från och till blödde som en gris medan jag väntade nr två. Började tidigt i grav. och höll på ett par, tre månader. Sen slutade det lika hastigt som det började.
En annan skillnad var att med första fick jag aldrig ens förvärkar, hon kom en månad för tidigt med snitt pga att vattnet gått plus att hon låg i säte. Med nr två fick jag då känna på dessa dryga värkar, började kvällen före julafton om jag minns rätt och den 27/12 föddes sonen. Ca tre veckor för tidigt.
I övrigt mådde jag bra, inget illamående eller annat drygt och små behändiga magar har det varit också :P
 
Sv: Andra barnet! Skillnader o likheter

kl

Jag har två döttrar, My 2,5 år och Maja 11 månader. Mina graviditeter var mestadels lika. Det började med mycket molvärk i magen 1,5 vecka efter ägglossning som höll i sig ett par veckor. I v 6 blev jag illamående och kräktes hela dygnen, fick lergigan comp som hjälpte skapligt. Jag var väldigt trött och illamående de följande 9 veckorna. Efter det vände det över en dag, och så mådde jag hur bra som helst. Har inte haft någon foglossning med något av barnen, och har kunnar hålla igång i stort sett precis som vanligt fram till förlossningarna.

Med My fick jag dock problem med min njure ett par veckor på slutet, då livmodern tryckte mot njuren och njurbäckenet vidgades. Det gjorde galet ont och jag fick käka massa citodon och var inne några extra gånger på koll, men det gick över i v 40 när magen sjönk mer och de två sista veckorna mådde jag bra igen. Jag hade även förvärkar med My från v 30 tills hon kom ut, men det var mestadels på kvällstid och jag kunde ändå hålla igång rätt bra under dagarna. Med Maja hade jag rätt mycket sammandragningar kring v 20, men de avtog efter två veckor och sen hade jag ingenting egentligen förän förlossningen startade.

Mys förlossning började med att slemproppen började släppa fredag kväll, den släppte sedan i omgångar tills det sista kom ut på söndag kväll. Jag hade mycket förvärkar, men de gjorde inte speciellt ont. Tidigt på måndag morgon gick det en skvätt vatten när jag skulle upp och kissa, så då åkte vi in på koll vid 13 tiden. De kunde inte konstatera vattenavgång men såg att jag hade regelbundna värkar med 4 min mellanrum, så vi fick gå och äta och sen skrev de in oss på förlossningen. Jag var då öppen liiite drygt 1 cm men värkarna gjorde inte så ont. Vi blev utskickade på promenad och då tilltog värkarna och kom med ca 3 min mellanrum. Efter en timme gick vattnet och då gick vi upp till avdelningen igen. Sen följde dusch och bad i badkar (fyra timmar låg jag i!) och efter det var jag öppen 6 cm vid 21:30. Två timmar senare var jag öppen 8 cm och fick krystvärkar, men jag fick inte krysta då jag inte var fullt öppen. Det var asjobbigt! Värkarna kom tätt men var ineffektiva, så jag fick efter mycket övertalning (jag ville inte) värkstimulerande dropp som hjälpte till de två sista cm och tog bort de "falska krystvärkarna".Vid 03:45 var jag fullt öppen och fick krystvärkar och kl 05:21 på tisdagmorgonen föddes sedan My. 13,5 timme efter vattenavgång. Jag upplever det som en bra förlossning, men det gjorde ju hysteriskt ont!

Med Maja hade jag som sagt inte mycket förvärkar, men efter att jag ridit på måndagen fick jag regelbundna värkar hela natten med 10 min mellanrum som avtog vid lunch på tisdag. Efter det hade jag ett par onda värkar men helt oregelbundet och med långt mellanrum, tills natten kom och jag fick värkar med 10 min mellanrum igen. Avtog vid lunch onsdag och drog igång igen vid 19 tiden på kvällen. Värkarna tilltog efter hand och under natten kom de med fem min mellanrum, fram till 05 tiden då de blev tätare och gjorde rejält ont. Jag satt på en pilatesboll vid soffan typ hela natten. Vi kom till förlossningen vid 06:30 och då var jag 3cm öppen. Vi käkade frukost på BB och värkarna kom tätt, tätt. Efter frukosten kl08:35 hoppade jag i badet och efter badet var jag öppen 7 cm (ca 11 tiden). Efter det hände ingenting trots intensiva, smärtsamma värkar. Huvudet stog högt, precis som med My, och vattnet gick inte. 14:45 tar de hål på hinnorna och huvudet sjunker ner något. Värkarna blir kraftigare och kl 16:28 föds Maja efter bara ett par krystvärkar.

Så om man ser till längden på förlossningen så tog Majas nästan dubbel så lång tid från värkstart, men själva utdrivningsfasen gick betydligt snabbare och enklare. Värkarna var nog mer intensiva med Maja, framförallt på slutet, men jag kunde hantera det mycket bättre, så psykiskt var det en mycket enklare upplevelse. Jag var också betydligt piggare efter Majas förlossning och var uppe och duschade nästan direkt och promenerade ner till BB. Kände mig hur stark och pigg som helst. Med My var jag alldeles vimmelkantig efteråt och det tog flera dagar innan jag kände mig stark i kroppen igen. Amningen var också betydligt mer smärtfri i början med Maja än med My =)

Maja och My är väldigt har väldigt olika personligheter. My har alltid varit väldigt stabil och hennes utveckling har gått som en skidbacke uppåt, medan Maja är lite spädare och hennes utveckling går mer som i trappsteg. My har stark integritet, saker ska ske på hennes villkor, hon är iakttagande och släpper inte förän hon är helt trygg och har alltid haft ett oändligt sug att lära sig nya saker och varit tidig med det mesta (både fysiskt, psykiskt och spårkmässigt). Maja är glad jämt, är med på allt, är hur lättflirtad som helst (vilket My inte var) och är supernöjd i det stadie hon befinner sig i =)
 
Sv: Andra barnet! Skillnader o likheter

Nu var min första graviditet en tvillinggraviditet så jag blev mer otymplig än den här gången. Jag fick dock en helt annan möjlighet till återhämtning så jag tycker nog att jag var ännu mer slut den här gången.
Förlossningarna började helt lika med vattenavgång hemma (flickorna 6 v prematura, pojken 3 veckor) och jag blev värksvag i slutet. Öppningstakten blev dock snabbare med tjejerna.

Första förlossningen slutade i akutsnitt med ett barn felvänt, det tog stopp i själva nedskruvningen och krystvärkarna kom inte igång. Med sista barnet fick jag själv börja krysta före krystvärkarna för att hjälpa honom med nedskruvningen men sedan kom krystvärkarna och det gick bra att föda.

Tjejerna var rätt små och sugsvaga så vi låg inne en månad och det var rätt meckligt pumpa igång sig själv och att lära sig dubbelamma. Jag var dessutom hela tiden tvungen att pumpa för att hålla uppe produktionen för två. Amningen var en baggis med pojken som var sugstark och jag hade massor av mjölk.

Alla tre har varit glada, nöjda och rätt okomplicerade bebisar. Pojken har dock helt andra röstresurser och "rörs" mer än vad jag minns att någon av flickorna gjorde. Han är också väldigt, väldigt gosig, flickorna var nog väldigt koncentrerade på varandra i den perioden (höll varandra mkt i hand, låg och sög på varandras fingrar etc.)

Alla tre är sina individuella personligheter, det har varit rätt spännande att se hur olika man faktiskt kan bli trots att miljön är densamma.
 
Sv: Andra barnet! Skillnader o likheter

Men en timma krystvärkar är ju inte såå länge, ;) som ett par redan skrivit här hade de längre, och jag hade dem från ca 19 - 00.45, men sista 1 ½ timmen var så jag fick krysta, annars bara hålla igen.

Flera av mina vänner hade också över en timmes krystingar.

Dock kan jag heller inte tillföra TS nåt svar, än är det inte dags för tvåan.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 119
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 521
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp