Ändrar temperament???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mount Never Rest
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 453
M

Mount Never Rest

Jag har läst någonstans att ston kan bli annorlunda när dom är dräktiga stämmer det?

Tyffan (kallblodig travare) väntar sitt fjärde föl, hon har förra ons gått halva tiden.
Jag gör alltid i ordning henne i boxen på morgonen medan en annan gör i ordning en häst på gången. Detta har jag gjort sedan hon kom (snart 5 mån sedan) och hon har aldrig brytt sig. Hon brukar stå och halvsova medan jag borstar och sätter täcket.

Men nu den senaste veckan har hon förändrats! Borsta går bra, men när täcket kommer så slickar hon öronen bakåt och bara stirrar.
I morse pep hon t.o.m. (sur pip!!)
Jag har kollat så att täcket inte trycker på magen men det är jätte löst, så täcket i sig borde inte vara obehagligt...

Tror ni att det är för att hon är dräktig det humör svägningen har kommit??
Och hur ska jag hantera det?? Jag har försökt säga åt henne med rösten att hon ska sluta vara sur, men då stirrar hon bara ännu mera :crazy:
I fortsättningen ska hon göras i ordning på stallgången, men jag är ändå lite fundersam över henne beteende... Jag har aldrig haft med ett dräktigt sto att göra, så jag vet inte hur pass hård man kan vara med henne (eller blir hon förbannad då??)
Detta är en häst som alltid har varit snäll och foglig, så det är så olikt henne!!!!

Sv: Ändrar temperament???

Dräktiga ston kan ändra temperament. Min gjorde det inte alls men jag vet flera som fått lugnare ston.
Jag skulle inte accepterat dålig beteende, dräktighet eller inte. Hon är ju ingen porslinshäst bara för hon har föl i magen .. :smirk: Tar hon inte tillrättvisningen får du stärka upp den.

Ja, om jag bara visste hur :crazy:
Det är inte lätt när hon bara står och stirra :crazy:
Hon gör ju inget direkt fel, men jag börjar tro att hon mittiallt kickar eller något.... :crazy:

Jag märker att jag utan att tänka på det tolererar mer från mitt sto nu än normalt och låter henne gruffa lite med sadelgjord etc utan att bry mig. Hon märker att jag är lite mer överseende och provar att ta ut svängarna lite. Vi känner ju varandra så väl så det räcker oftast att jag tittar på henne så tuggar hon ursäktande. Dåligt beteende som intrång´på mitt område eller liknande accepterar jag däremot aldrig.

Du kan vara precis som vanligt mot henne. Var noga med att känna dig dominant i all hantering. De ska kunna läsa på dig att du hellre dödar än flyttar på dig och det måste vara ärligt menat. Vänlig kan du vara men det är du som sätter gränserna och de ska respekteras, punkt slut, dräktig eller inte. Du skadar inte fölet genom att smälla till märren om hon inte respekterar ditt område men kom ihåg att allt bygger på att du känner dig som kung, allt annat genomskådar hon. Så ha spöt i handen om det får dig att känna dig starkare och kanske du måste använda det någon gång innan ordningen är återställd.

mvh
Lejonelle

Jippie :(
Från att vara en super snäll fil bunke har hon alltså förvandlats till ett monster som man kanske måste slå :(

Tänk inte på henne som "snäll" eller "dum" utan se det som dominansbeteende. Hon vill bestämma över dig och kör med dig och det vill inte du (antar jag :smirk: )
Du är inte elak mot henne för att du visar att du är högre i rang.

Jag skulle inte göra för stor affär av det. Hon upplever säkert ett obehag och hon visar det för dig.
Mitt sto ändrade sig också under dräktigheten. (Blev sur på andra hästar och på min skänkel.) Nu är hon som vanligt igen.

Tack :crazy:
Äntligen någon som kunde säga något som jag vill höra :crazy:
Inget fel mot er andra men jag känner mig lite tveksam mot att börja "slåss" med henne för att hon "har jobbigt" när hon är dräktig :crazy:
Egentligen skulle jag nog ha nöjt mig med att fråga om det är vanligt det dom blir sura av sig, eftersom jag i grund och botten inte tänker börja slåss med henne.
Nä, jag kör på tålamod, för precis som jag skrivit så GÖR hon inget, men det syns att hon är arg...

OK!!!!!!
Till er nya som läser tråden! Skit i allt som står ovanför detta inlägg!!!!!

Ändrade ditt sto beteende där hon blev dräktig??? På vilket sätt??

Ok, jag har inte blivit knäpp! Jag tyckte bara att det var onödigt att starta en ny tråd med i stort sett samma fråga :o

Tyffan har blivit en sur puppa nu när hon gått lite mer än halva tiden :D
Hon tycker inte om att ha täcken och hon har blivit mycket mera bitchig mot dom andra hästarna (ett tvättäkta sto :angel: ??)

Mitt ena islandssto blev hel galen ivåras då hon väntade sitt föl! Det kom in en fasan i hagen och hon rusade fram och stampade ihjäl den försvarslösa pippin :o :eek: Jag var själv höggravid när detta hände och kände mig inte så tuff när jag gick ut i hagen för att se om fasanen hade klarat sig eller ej men hon kom bara fram till mig och hummade nöjt som hon aldrig gör annars hon var nog stolt över att ha "tagit hand om" den farliga pippin :D

Nej, så menar jag naturligtvis inte. Jag vet ju ingenting om dig och din häst så därför uttryckte jag mig kanske lite dumt. Jag menade såhär: Om du känner dig dominant och stoet respekterar detta så kan du ha överseende med om hon grinar lite illa ibland men det får naturligtvis aldrig bli farligt. Mitt sto visar också mer humör nu under dräktigheten, första fölet för oss.
mvh
Lejonelle

Dräktiga ston är som havande människor. Antingen blir man lugn, harmonisk och snällare än vanligt eller också kanske man har obehag och blir otålig och sur. Det är inget att bry sig om. Låt henne vara och undvik täcket om det är det som gör henne sur. Det är bättre att hon sätter päls för du kan ändå inte ha täcke när hon har fölat.

en sak jag funderade på är det här med täcken på dräktiga ston. Har fått höra att det inte är så bra med täcken på just dräktiga ston, att de har svårt att reglera värmen eller nåt sånt och att det kan bli knas, men är själv inte säker på hur det var.

Nån som känner till det här?

Annars så vet jag bara själv att när JAG var gravid så hade jag ordentliga humörsvägningar och hormonrubbningar, så det är nog inte så lätt för de dräktiga stona heller jämt. ;)

Mitt sto har blivit HINGST efter betäckningen!! Hon försökte att betäcka alla brunstande ston så hon fick gå med ett annat sto som också är dräktigt.
Vartefter så har jag fått sluta rida för hon blir totalt missnöjd och bockar och reser sig när man ska rida. (hon är kollad av veterinär och equiterapeut utan anmärkning)
Så vi tar den här tiden till att arbeta från marken, faktiskt himla skojigt och vi lär känna varandra ordentligt.

Hoppas bara att allt går tillbaka till det normala till hösten.

Så ta det med ro, låt henne vara dräktig på sitt eget vis, det är ju trots allt en stor omställning i kroppen och många hormoner som "rusar" runt i kroppen.

Lycka till med allt

Precis som alla skriver så är det väl förståeligt att dom ändras precis som människor gör:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka