Ändras formen på sadeln något vid omvärmning (Prestige)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare wyntzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 696
W

wyntzi

Skall prova en prestige meredith 34 på torsdag. Den kommer med största sannorlikhet vara för smal och jag tror min häst behöver 36 (han har haft en 36 förut som låg bra).
Nu har jag hittat en 32:a som jag funderar på att köpa, men om man provat ut att en 34 låg ok men något smal- och sedan köper en 32:a och värmer den till en 36-37 kan man då risker att sadel ändrar sig såpass på annat vis att den inte kommer passa, det är ju hela 4-5 steg.

Sv: Ändras formen på sadeln något vid omvärmning (Prestige)

Det ska den inte göra. Men kan du inte hitta någon 36:a ändå?

Jag är inte säker på att du kan ändra så mycket. Använd sökfunktionen, det har varit uppe förut.

För den delen är det lika bra att leta en 36:a även om den är lite dyrare för det kommer ändå behövas läggas till pengar för omvärmingen.

Bommen blir rakare om du gör den smalare och mer svängd om du breddar den.

det går inte att värma om en 32:a till en 36:a
jag har inte upplevt att det har ändrat sig ngt alls.

Vet du hur många steg man kan värma om? Jag kanske skall höra med sharpman?

de rekomenderar två för att det ska bli bra.

ok, vad synd. Har även hittat en begagnad 34:a men då funkar det ju inte om jag vill kunna värma till 36 och sedan 37 på sikt. Synd att det är så ovanligt med breda, tycker alla verkar ha 33...

Rekommenderas det inte två storlekar åt gången, och typ max 4 värmningar. Men jag kan ha fel...

jodå det kan man. det rekommenderas inte mer än 3 vidder.

ok, vad synd. Har även hittat en begagnad 34:a men då funkar det ju inte om jag vill kunna värma till 36 och sedan 37 på sikt. Synd att det är så ovanligt med breda, tycker alla verkar ha 33...

En 34:a kan du värma till en 37a men det är max. De vill helst inte bredda mer.

Bommen ändas INTE.

du kan ju testa men det blir dyrt o inte alls säkert att det blir bra. När jag skulle köpa min Arezzo fanns det en svart i hela sverige o den var 34 o ÅF rekomenderade inte att värma om den till 37, eftersom det är svårt att få det bra. Istället beställde jag en 37 från tillverkaren o det är en väldigt skillnad på min 37:a o de 37or jag sett som varit omvärmda.

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 758
Senast: Oknytt
·
Utrustning Yepp. Nu behöver jag tips på vilka sadlar som kan vara av intresse. I dagsläget en Bates Caprili CC cair som inte passar alls. Kanar...
Svar
4
· Visningar
1 053
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 099
Senast: Maoam
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 581
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31