Andras hästar i boxen...

Som andra säger, det beror på vad kontraktet säger.

Men jag hade blivit vansinnig. Speciellt med tanke på smitta. Det är helt enkelt inte ok!

(jag hade dock inte varit särskilt orolig för mask, smittvägarna och smittan där är hemskt annorlunda).
 
Det där är ju en grej som bara inte får hända.
Utomstående hästar ska inte ens vistas inne i stallet. De har en separat plats att göra iordning sig på.
Visst det finns alltid en risk med smitta när det är rullians med hästar från andra stall. Den risken går aldrig att komma ifrån helt. Men att inte ta försiktighetsåtgärder och strunta i dem på en sådan nivå har jag tack och lov aldrig varit med om. Det är som att be om kaos.
Förutom smittorisken är det extremt fult gjort att inte respektera sina inackorderingar och deras hästars boxar.
Visst att man kan låna tillfälligt men då med hästar som redan går i samma hage eller bredvid och definitivt att man snyggar till boxen efter sig.
 
Jag hade blivit väldigt upprörd. Dels på grund av smitta och dels på grund av oreda i boxen.
Min egen häst är enormt grisig och jag har fått lägga ut mycket pengar på strö genom åren, jag vill verkligen inte att någon annan häst stökar till ännu mer och ökar mina kostnader.

Stod tidigare i ett stall där en annan hästägare ställde in sin egen häst i grannens omockade box och förstod inte alls upprördheten☹️
 
Har stått i ett större stall där ägaren vid tävling på anläggningen (1-2 ggr om året, 1-2 nätter) hyrde ut boxplatser.

Detta aviserades ordentligt i förväg, vi mockade då ur våra boxar, hyresgästerna fick köpa eget spån att ströa med och sedan mocka ur efter sig. Detta var enbart sommartid och våra hästar fick då gå ute dygnet runt (vilket de annars inte alltid gjorde i normalfallet) så det fanns gott om tid om man ville återställa ytterligare också.

Liknande upplägg skulle jag inte ha några problem med nu heller, men bristen på information och den nonchalanta inställningen till din iordninggjorda box (oavsett vad som står i kontrakten om boxen är det ju dina saker i liksom) här hade jag inte blivit glad åt.
 
Stod i ett stall där det skrevs in i kontrakten att dagtid vid tävling/aktiviteter så var alla boxar fritt fram att använda (för då var ju ändå stallets hästar i hagen)
Det tillkom i kontraktet efter att folk i stallet sagt till att de inte ville låna ut boxarna.

Har för mig att jag fick säga till en gång när min häst åt medicin att dom inte borde låna ut just min box under den perioden då den inte var ren.

Jag skulle själv inte vilja ställa min häst i en annan häst box på tävling. Du vet ju inte vad som finns i den boxen (smittor, otillåtet preparat, osv)
 
Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från andra stall. Hen "lånar" din box, när hästen är ute i hagen. Under dagen kommer x hästar spendera ca 0.5-1 timme var i din hästs box. Du har en fluffig och tjock bädd på ca 4 spånbalar. Du får ingen ersättning, inget nytt spån, ingen rengjord box. Inte ens frågan om det är okej. Möjligen blir boxen blir halvhafsigt mockad som tack. Vad skulle du tycka om det?
Det låter helt galet. Speciellt ur smittskyddsynpunkt. Mask hade jag dock verkligen inte oroat mig för. Hade blivit rätt så arg också över att boxen smutsades ner då jag själv är väldigt petig med mina boxar och lägger en del pengar på att dom ska vara fina.
 
Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från andra stall. Hen "lånar" din box, när hästen är ute i hagen. Under dagen kommer x hästar spendera ca 0.5-1 timme var i din hästs box. Du har en fluffig och tjock bädd på ca 4 spånbalar. Du får ingen ersättning, inget nytt spån, ingen rengjord box. Inte ens frågan om det är okej. Möjligen blir boxen blir halvhafsigt mockad som tack. Vad skulle du tycka om det?
Jag är rätt okinkig, men jag skulle bli skogstokig om jag inte blivit åtminstone tillfrågad.
 
Jag skulle bli skogstokig om inte annat så för extrajobbet och kostnaden för strö. Bara att återställa bäddarna efter att fel häst stått där kan ju ta timmar. Jag menar mina två har helt olika typ av bädd och jag kan inte skifta dem utan att åtminstone en bädd blir totalförstörd. Till det kommer att strö är sjukt dyrt idag. Varför ska jag betala sisådär 500:- för att byta ut ströt när bädden blivit sabbad?
Och då har vi inte ens börjat prata om smittor. Har en vän som råkade ut för att hennes häst fick ringorm när boxen olovandes lånades ut. Hon fick ställa in en träning och massor av jobb helt i onödan och som sagt en häst med ringorm.
 
Hade blivit vansinnig. Speciellt nu när ehv-1 finns i närheten.

Annars ser jag egentligen inget problem med att en häst mellanlandar och lånar min box över en dag tex. Kan ibland tycka man går till en viss överdrift när man betraktar alla utomstående hästar som om de vore smittade av pesten. Hälsar jag på hos en kompis med min häst vet jag knappt om det är tillåtet att klappa de andra hästarna liksom. Inte pga en vän, utan mer ”är det generellt tillåtet att röra en annan häst och sen klappa min egen”?

Det är ju levande varelser och smittor finns och kommer alltis göra. Precis som vi människor åker på förkylningar med jämna mellanrum.
 
Hade blivit vansinnig. Speciellt nu när ehv-1 finns i närheten.

Annars ser jag egentligen inget problem med att en häst mellanlandar och lånar min box över en dag tex. Kan ibland tycka man går till en viss överdrift när man betraktar alla utomstående hästar som om de vore smittade av pesten. Hälsar jag på hos en kompis med min häst vet jag knappt om det är tillåtet att klappa de andra hästarna liksom. Inte pga en vän, utan mer ”är det generellt tillåtet att röra en annan häst och sen klappa min egen”?

Det är ju levande varelser och smittor finns och kommer alltis göra. Precis som vi människor åker på förkylningar med jämna mellanrum.
Fast om en häst blir sjuk så är ju inte veterinärvård jämförbart med ett besök på VC för en människa, så det är lite skillnad bara i det och en anledning god som någon att vara väldigt försiktig.
 
Fullständigt oacceptabelt, jag hade inte kunnat stå kvar under de premisserna. Smittorisken är ju givetvis värst men helt galet angående spånet och bristande rengöring.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
2 975
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp