Byta stall?

Pancakes

Trådstartare
Hjälp mig tänka.

Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och utsläpp samt alla fodringar sköts av stallägaren. Grovfoder ingår i hyran, strö betalar jag själv. Får tyvärr inte ha halm eftersom det fyller containern så fort. Hagarna är helt ok men inte separata sommar- och vinterhagar. Hagkompisen är den bästa han någonsin haft. Går ute ca 12 timmar på vintern, mer när det är bättre väder (dygnet runt nu). Ridhus finns på gården, är aldrig bokat utan alltid tillgängligt. Finns även paddock och ganska bra möjligheter att rida ut. Ok plats i sadelkammaren, ingen förvaring utöver det. Största minuset med stallet är att det ligger ca 5 mil hemifrån eftersom jag flyttat, men i nuläget passerar jag på vägen till/från jobbet (vill dock sluta pendla). Min tränare kommer ut varannan vecka (flera i stallet tränar för henne). Tycker SÅ mycket om mina stallkamrater, aldrig några problem att be någon mocka och se till hästen en dag om jag är borta.

Eventuella nya stallet ligger på en större anläggning. Allt sköts kollektivt så jag skulle få 2-3 helgmornar varje månad att släppa ut ca 10 hästar (inkl. på med täcke, på/av med benskydd, fodra kraft- och grovfoder). Insläpp oftare, hur ofta beror på om jag vill ha honom ute 7 eller 10 timmar, fler insläpp den sena tiden (som är den som för mig skulle vara aktuell. Mockning, packa hö och fixa kraftfoder gör man själv. De flesta går själva i hagarna men man får släppa ihop. Ok storlek på hagarna, oavsett om de är avsedda för en eller flera hästar, men inte separata sommar- och vinterhagar. Man betalar kallhyra men både grovfoder och strö (halm) finns att köpa till, går även ordna eget om man vill. Två ridhus men det bedrivs verksamhet fram till 19:30-20 i det ena och senare i det andra på vardagar. Dåliga möjligheter att rida ut. Massor med bra plats till förvaring både i sadelkammaren och övrigt. Teoretiskt sett cykelavstånd hemifrån (jag hatar att cykla, därav teoretiskt :o ). Jag känner ingen i stallet men fick ett trevligt intryck när jag var där.

Jag velar från dag till dag, igår på morgonen kändes det helt ok att kanske flytta, sen var jag i stallet och ville inte alls. Djuret är till åren, vill gärna vara inne (även under sommarbetet sover han inne då och då eftersom han blir väldigt trött av att vara ute) men jag vill såklart ha honom ute så mycket som möjligt. Det största pluset med en flytt är definitivt hur mycket närmare stallet skulle vara mitt hem, minus är ridhustiderna och utsläppen, om ingen annan vill dela hage får han gå själv (vilket han är rätt ok med, han går hellre själv än med stökiga och bråkiga hästar, men jag vill helst inte ha honom själv, särskilt inte som han tycker SÅ mycket om nuvarande hagkompisen :heart ). Jag jobbar m.e.m. "kontorstider" och kommer få vänta med ridning/motion tills någon av banorna blir ledig, har inte möjlighet att nyttja dem innan verksamheten sätter igång.

Hade det inte varit för att jag flyttat själv skulle jag inte övervägt att flytta honom från stallet han står i nu.
 
Jag hade aldrig bytt till kollektivstall. Man blir fruktansvärt låst när det gäller tider för in- och utsläpp, vilket gör att du kanske måste åka flera gånger på en dag till stallet. Nu behöver du bara åka när det passar dig.

Byter du jobb och inte har stallet på väg till- och från jobbet, ta ev stallbyte då. Det är också guld att ha tillgång till ridhus som inte är uppbokat av verksamhet och dylikt.

/Lizzie
 
Jag kommer heller aldrig att vilja stå helkollektivt igen om jag har något som helst annat val om det inte är max 3-4 hästägare. Större än så har jag väldigt dåliga erfarenheter och det har aldrig fungerat bra. Mindre stall där någon bor på gården eller större anläggningar där det finns en stallchef brukar fungera väldigt mycket bättre och ha trevligare stämning enligt min erfarenhet.
 
Håller med de andra. Jag avskyr kollektivt, just för att det aldrig funkar. Mot min vilja har mitt nuvarande stall blivit ett kollektivstall, man kunde köpa till in- och utsläpp när jag flyttade dit, och helt ärligt blev det sämre av att det skulle skötas kollektivt. Det är alltid någon som krånglar sig ifrån stallpass, inte kan då och då, inte vill göra det och det. Och det behöver inte vara speciellt krångliga människor från början, men det första man ska sköta saker ihop blir allt jättejobbigt.

Det kanske kan funka om det finns någon som uttalat är den som bestämmer, men ska alla vara "jämlika" slår man snart ihjäl varandra. Jag hade aldrig bytt ditt nuvarande stall mot ett kollektivstall, även om pendlingen suger getballe.
 
Byt inte!
Kollektivt är betydligt jobbare, som flera ovan nämner. Visst, resan blir längre, men jag tror det är enklare än att stå i ett helkollektivstall.
 
Men finns det verkligen inget mer stall att välja på? Det känns ju ändå som det är ganska häst-tätt på den här orten? Men då kanske det faller på det här med ridhus?
 
@Kiwifrukt förlåt men din slutsummering Ang att pendla är så rolig och frankt rättfram hur du tycker att jag måste få kommentera ;) sjukt krass och konkret rolig formulering ang get * :laugh:
 
Tack för input allihopa. Tror det är avståndet som lockat så... Avvaktar och ser om något annat dyker upp.
 
Hade absolut inte bytt till detta alternativet bara hagarna, dåligt med tider i ridhuset, dåliga uterittsmöjligheter och kollektivstall på det. Du kommer få ägna väl mycket tid åt andras hästar, hinner, vill du och orkar du det? Även om du lägger tid på att pendla nu till stallet så låter det som att du riskerar att lägga ännu mer tid i det här stallet. Dessutom all tid och all kraft det tar att lösa saker i ett kollektivstall kan vara riktigt jobbigt enligt min erfarenhet.
 
Hade inte bytt.

Kan du inte dra ner på dagar i stallet istället? Om du bara behöver pendla dit 4-5 gånger i veckan kanske det känns mer hållbart? Ibland är det skönt att komma hem från jobbet och bara vara, och slippa åka till stallet.
 
Nej jag hade inte heller bytt. Men jag förstår att pendlingen blir trist (och dyr- både tid och pengar!) men som @kolblakkur var inne på, går det att ordna så du inte behöver åka upp varenda dag? Medryttare eller bara hjälp med mockningen?
 
Hade aldrig bytt till det alternativet, det lät sämre på alla sätt utom avståndet och då kanske det istället blir tråkigare att vara i stallet. Hade dessutom aldrig velat byta till något stall med sämre ridvägar.

Det går inte att betala stallägaren eller någon annan i stallet någon krona extra om de kan mocka någon dag i veckan? Eller byta tjänster med någon i stallet?

Förståeligt att det är långt att pendla, men jag skulle ha letat under varenda sten efter något bättre alternativ först i så fall.
 
Jag har medryttare en dag på helgen och de andra i stallet hjälper till när jag inte kan åka :) Nu passerar jag som sagt stallet på vägen till och från jobbet, men jag försöker byta jobb så det är därför jag kikar på andra stall.
 
Jag har förvisso inte egen häst (och just nu ingen alls eftersom vi förlorade henne i tarmvred för en månad sen :() men jag har varit lite i samma sits - jag flyttade för drygt ett år sedan.
Nu har jag 4-5 mil till stallet men det är det värt, inte minst för att vi har en fantastisk sammanhållning.
Bra stall med riktigt GOD stämning växer tyvärr inte på träd så det skall mycket till för att jag ska lämna det stället.
Att hästen trivs är ju också en viktig aspekt även om en del hästar är mer "lättflyttade" än andra.
Kollektivstall kan funka bra men det blir ofta gnissel i maskineriet.
Jag hade stått kvar men ändå hållit ögonen öppna för nya ställen, kanske ett där du redan känner folk?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Tulle_2022
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 838
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 714
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp