Anfaller då han ska in!!

caradan

Trådstartare
Har börjat att rida ett äldre hbl (23 år) han är jätte snäll att rida och hantera i stallet och utanför då han är utrustad för ridning (med träns/ sadel)
Men att ta in honom från hagen är rent utsagt livsfarligt.
Idag blev jag sparkad två gånger och biten 2 gånger.

Det han gör är att så fort man smackar på honom att gå framåt sätter han fart springer över en och sparkar en samtidigt..(aj på mitt smal ben!)
Ibland gör han tvärtom i stället, låser sig på stället. Men så fort man smackar på honom så stryker han öronen bakåt och slår efter en med fram benen och hugger efter det han kommer åt..

Detta sägs att han börjat med för ca 1.5-2 månader sedan.

Han har inte ont någonstans, tycker att det är kul att bli riden.

Någon vänlig som vet eller har några teorier på varför han gör det?
Eller viktigast hur gör jag för att bli av med dumheterna???

SNÄLLA tips, råd och ideer tack.....

Ledarskapsproblem! Dessutom helt oacceptabelt och livsfarligt beteende. (Förutsatt att det är som du säger och hästen inte har ont eller på annat sätt upplever obehag.)

Tag hjälp av någon som är duktig på hantering och börja jobba honom ifrån marken. Tills vidare skall du inte utsätta dig för riska tt bli allvarligt skadad, låt ägaren hantera hästen!

Instämmer med ovanstående, ledarskapet verkar vara bristen,
hoppas det löser sig för er då det låter riskabelt..

Men testa att leda med kedja eller ha ett "ledträns" med
själva huvudlaget, bett och grimskaft med kedja eller något
liknande, att tillgå.

Svar till er båda.

Jo han är totalt livsfarlig..
Det jag funderar på är om han tycker att han har gjort sitt nu och vill ta det lugnt i stället (han är ju ändå 23 år) Men det som säger mot det är att han tycker att det är kul att bli riden...han älskar att bli borstad (står och sover)

Om han får gå in själv (släpper in alla tre hästar i den hagen) så går det bra. Då surar han bara lite då han ska ur boxen till gången, men sedan är han jätte snäll.

Jag vägrar att acceptera ett sådant beteende, helst iom att han börjat med det nyligen. ( jag har bara tagit hand/ridit honom två gånger) Men samtidigt så vill jag inte utsätta mig för att bli översprungen och nersparkad av ett hbl på nästan 170cm.....

Att ta kedja eller likn förvärrar bara situationen, han blir bara ännu mera stönig av det!

Jag pratade med en hovslagare en gång om detta med gammla hästar som börjar uppföra sig illa. Hon hade stött på en hel del sådana fall och hade en teori om att även endel hästar blir senila. Senila människor missupfattar ibland situationer och blir agressiva och uppfattar omvärlden annorlunda. Kanske kan det vara så? Har han varit så här mot någon när han var yngre?

Nej detta är ett helt nytt beteende som kommit för en kortare tid sedan.

Jag hade oxå en teori om att det kunde handla om demens på något sett men ägaren tyckte att jag pratade strunt när jag nämnde det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 469
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 571
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka