Ang avel och deffekt på kullsyskon.

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare adore
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 843
A

adore

Om man har en kull med kattungar och en kattunge har navelbråck, skulle ni avla på syskonen senare när det är dax?? Alltså INTE på den med deffekt...

Sv: Ang avel och deffekt på kullsyskon.

En kattunge med navelbråck, inga problem. Navelbråck kan ju också bero på trauma. Har linjerna gett många ungar med navelbråck är det en annan sak. "Fanatisk" avelbegränsning ställer till lika mycket skada som avel helt utan krav.

Sv: Ang avel och deffekt på kullsyskon.

Det var två i kullen som fick bråck. Men jag vet också att det kan ha varit så att mamman var för oförsiktig när hon bet av navelsträngarna på dem. Ungarna lyftes i navelsträngen innan jag fick tag på dem och kunde hjälpa till. Tror att det var de två som fick bråck, men är inte säker.

Har även hört i omvägar efter detta att hennes far hade bråck men det måste ju kommit senare i livet. Annars får de ju anmärkning på det och avelsförbud. Tråkigt att de avla på honom, men tur på ett sätt för jag älskar ju mina katter som blev till!!

Behöver ju inte va ärftligt heller. Har inte hört ngn annan i hennes tidigare kullar som haft bråck. Sen var det även så att de som fick det var chokladmaskade. De andra fick det inte och hade andra färger...

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
1 008
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort dilemma kring mina två katter. Jag har en hona på snart 10 år, som jag haft sedan hon var kattunge och en hane på...
Svar
18
· Visningar
904
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 279
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 219
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka