Ang. barnvakt

Sv: Ang. barnvakt

Du hade gillat mina barn även när de var små :D Jag anser precis som du att barn gärna får smutsa ner sig, leka och stoja men de ska också kunna respektera andra människor.
Jag hade mycket problem med huvudvärk redan när mina var små och de tystade sina kompisar om de började skrika när de lekte inomhus för de visste att skriker gör man inte inne för då får mamma huvudvärk.

Precis så jag menar! Barn får vara barn men de får även ta o kunna respektera andra människor, så som vi måste respektera andra!
 
Sv: Ang. barnvakt

Alla vill säkert lära känna sitt barnbarn/syskonbarn men alla gillar inte det faktumet att människor förväntar sig vår hjälp när det är föräldrarna som bestämt sig för att göka fram ett barn. Och sedan gnälla över bristen av barnvakt! Jag kan ju förstå att ibland är det skönt att få vara barnlediga och bara vara; men det är något som är guld värt och inte något man bör kräva av en anhörig.

Ska vi ha barnvakt är de nästan så släkten slåss om vem som ska ställa upp!!

Men så förväntar vi oss inte heller att barnvakt ställer upp jämt. Och när vi gökat fram våra barn har vi inte bestämt att släkten ska ställa upp. Vi vill att farmoe är farmoe, morfar är morfar osv. Inte att de är barnvakter.
 
Sv: Ang. barnvakt

Om man kör med "varför i all världen ska barn lyda" så kan man ju lika gärna ifrågasätta varför alla människor ska lyda!?

Det var i stort sett vad jag menade. Vuxna brukar inte lydnadsträna varandra. Jag blir aldrig uppmanad att lyda av andra vuxna och jag uppmanar inte heller andra vuxna att lyda mig. Lydnad har inte i mänskliga relationer att göra, tycker jag. Det är mer något för diktatorer att få sina undersåtar till.
 
Sv: Ang. barnvakt

Det var i stort sett vad jag menade. Vuxna brukar inte lydnadsträna varandra. Jag blir aldrig uppmanad att lyda av andra vuxna och jag uppmanar inte heller andra vuxna att lyda mig. Lydnad har inte i mänskliga relationer att göra, tycker jag. Det är mer något för diktatorer att få sina undersåtar till.

Men man kan ju tycka att barn kan lyda "inget spring på restaurangerna", "inte göra det nu", "du kan få glassen senare" alt. "Nej, vi ska inte köpa den". Det är vad jag kallar lydighet. Att barn kan ta ett nej alt. sitta still där de sitter och inte störa annat folk på en restaurang.

Vi kanske tolkar lyda olika?
 
Sv: Ang. barnvakt

Fast det är väl inte ett dugg märkligt att relationen mellan barnbarn mor/farföräldrar sker helt på deras villkor, eftersom i min värld ska dom bara göra det som dom vill göra inte ett dugg mer. Dom har redan haft sina barnår, och sin tid med ansvar när du växte upp... Det är nu dom har alla rättigheterna men ingen av skyldigheterna för dom är dina som förälder... :grin:

/Camilla

Det finns inga människor som har alla rättigheter men inga skyldigheter. Sorry, så fungerar inte världen. Jag förstår inte problemet heller. Jag frågar mina släktingar om de vill passa x, de säger ja, inget trubbel. Eller så frågar jag dem, de säger nej, jag hittar någon annan. Och vill de inte engagera sig alls kan de inte heller räkna med att lära känna barnen - deras sorg och förlust.
 
Sv: Ang. barnvakt

Barn är olika.
Men jag gillar barn som lyssnar och som är uppfostrade med sunt förnuft.
Lite försiktiga barn är alltid enklare att med att göra, medan vildbasarna får iaf mig att bli trött i huvudet.
Bara för att ett barn är extremt aktivt så behöver det ju inte betyda att det inte blir uppfostrat och inte kan lyssna.


Jag hade nyligen besök av en vän och dennes fyra barn, jag kände spontant att de hade kunnat stanna i en vecka utan att jag hade fått sinnes. Ungarna var så otroligt mysiga - lite försiktiga på ny plats, de äldre var superduktiga när det kom bilar och såg till att de yngre höll sig på plats, de hade koll på vad man gör och inte gör utan att för den skulle vara drabbade av kadaverdiciplin. Vanligt sunt förnuft och sund uppfostran

Lite tidigare i sommar hade jag en annan vän här med ett barn i jämförbar ålder, ett par timmar var de här och sedan var jag tvungen att vila mig själv och mina öron. Vederbörande satt inte still en sekund och barnet LÄT hela tiden, bra för då kunde man lokalisera det, men shit så trött man blir i huvudet av konstanta ljud. Den här knatten har också bra styr från sina föräldrar men är så otroligt aktiv, jag hade inte orkat med ens en dags barnvaktande !

Om jag nånsin blir mormor/farmor så vill jag självklart ha en relation med mina barnbarn, men jag vill inte känna mig tvingad att vara barnvakt eller uppleva det som självklart att jag alltid skall kunna passa barnen.
 
Sv: Ang. barnvakt

Tja, förväntar sig vet jag inte riktigt.. min dotters farmor/farfar mer eller mindre tjatar för att få vara barnvakt :). Det som jag kan tycka är jobbigt är velandet - som nu under semestern. De frågar om hon kan vara hos dem en dag. Visst, vi skjutsar dit henne. Men vi får ingen riktig 'hämtatid'... det kan förväntas att vi hämtar henne två timmar senare eller ett dygn senare, och det är bara 'vi kan väl höras så får vi se'. Då är vi i hämt-standby hela den barnfria tiden så vi kan inte riktigt göra något för oss själva.

Annars är det lite av en ickefråga för oss (kanske för att vi har lätt att få hjälp). Vill vi ha lite ensamtid eller skall göra något barnovänligt så frågar vi. Ibland blir det ja, ibland nej. Inget konstigt. Känner inte att man måste komplicera till det? Jag blir inte sur av ett nej, ibland så kan jag undra lite (typ varför min mamma aldrig vill ha henne hos sig). Men barnet är vårt och vårt ansvar, såklart. Men våra föräldrar får ju ut något av deras relation också.

Lydig kan jag kanske inte kalla henne, få 2-åringar är väl 'lydiga' :D. Men hon är rätt lätthanterad (tar ett nej, surar inte så länge, är inte mammig eller pappig direkt etc) men väldigt aktiv (springer, klättrar, pillar, petar, pratar).
 
Sv: Ang. barnvakt

Att barn kan ta ett nej alt. sitta still där de sitter och inte störa annat folk på en restaurang.

Vi kanske tolkar lyda olika?

Jag tolkar det där som dina önskemål på hurdana barn rent praktiskt bör låta sig hanteras. Ungefär som att jag vill att hundar inte får ligga i möblerna. Det handlar enbart om min egen trivsel, inte om hunden. Precis som barns lydnad.

Varför ska barn acceptera ett nej? Jag accepterar inte alltid när någon säger nej om något, utan det kan mycket väl bli en diskussion. Barn har också åsikter, och det kan dessutom vara den vuxne som har fel.
 
Sv: Ang. barnvakt

Jag tolkar det där som dina önskemål på hurdana barn rent praktiskt bör låta sig hanteras. Ungefär som att jag vill att hundar inte får ligga i möblerna. Det handlar enbart om min egen trivsel, inte om hunden. Precis som barns lydnad.

Varför ska barn acceptera ett nej? Jag accepterar inte alltid när någon säger nej om något, utan det kan mycket väl bli en diskussion. Barn har också åsikter, och det kan dessutom vara den vuxne som har fel.

Varför ska barn INTE acceptera ett nej? Jag har ingen lust att köpa massa leksaker, kläder eller liknande till mina syskonbarn när vi är inne i affärer! Har barn åsikter om det och de så är det förståeligt då säger jag inte ens nej.
Men om barnet nu kräver att få den barbiedockan för 299 eller den bilden för 199 så säger jag nej!

Har jag någonsin skrivit att det är jag som ska kontrollera barnens åsikter? Nej! Det är skillnad mellan nej och nej, om du nu har märkt det! Inte fan hindrar jag barnens utveckling eller tankar/idéer bara för att jag ofrivilligt blivit moster? (ofrivilligt blev 2 år senare frivilligt!) utan sitter man inne på en restaurang eller går inne i en affär så ska barn kunna uppföra sig.
De behöver inte skrika rätt ut, de behöver inte springa runt! Oavsett hur små barnen än är så behöver de inte springa runt i restaurangerna! :cool:

Eller ska barnen börja arbeta vid 1 års åldern för att få köpa sin sak för att inte få nej, låter som en utmärkt idé - för enligt dig får man ju inte säga nej? :eek:
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 246
Senast: Blyger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 551
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp