ANG bedömning vid tävling

J

josse

Har själv tävlat i helgen, och undrar lite över hur domarna sätter poängen. Jag tror att jag har förstått så pass mkt att takt kommer först, sedan energi/tempo/benlyft och sist form. Men...om vi säger att takten är ren, vad innebär det i poäng ?
Finns det ngn skala typ
rentakt=3,0
rentakt och ok tempo=4.0
ren takt mkt energi och fin form=6.0

och vad händer om det tex är mkt energi och fin form men fel takt/gångart?

Jag förstår att det är en helhetsbedömning, men ibland verkar det som om det ger högre poäng med höga benlyft än att ha en säker klockren takt.

Kan man också få avdrag i poängen för att hästen går markbunden, eller på framdelen osv när man håller sej på poängnivå runt 4.0 i lätt klass (även om takten är ren!)

Trodde innan tävlingen att en ren takt i rätt tempo skulle ge 5.0, men så är det kanske inte.

Vill tillägga att detta inte är kritik mot domare, utan mer en undran hur egentligen poängen sätts, och vad man går efter. :confused:
 
Domarhandledningen, där nästan allt du undrar över står, hittar du på SIF:s hemsida! Gå in på nyheter och bläddra ner en bit så hittar du den!

/Malin
 
Vad duktiga ni är Josse, som kommit ut på tävlingsbanan!!!

På SIFs hemsida (www.icelandichorse.se) under nyheter finns domarhandledningen att ladda ner som pdf. Kolla datumet 2003-06-25 så finns även FIPOt med tävlingsregler. Självfallet går det också att beställa tryckta ex, om du tycker det är lättare att bläddra i. Vet dock inte vad det kostar.

Jag tyckte domarhandledningen var väldigt intressant; det står en del om tempo i inledningen, sen några meningar om vad man kan tänka sig ekipaget presterar (eller missar att prestera) för t ex poäng 5-5,5 i de olika klasserna. Och det är väl denna skala du efterlyser?

Sen är det ju en bedömningssport, och det är sekundsnabba beslut så visst fattas säkert några som för utomstående ter sig konstiga. Fick du domarkommentarer så att du har de kvar?
 
Eftersom SIF:s hemsida inte verkar funger just nu, ger man mig till en kortfattad beskrivning av gångarten. Jag antar att det är tölt du är ute efter, och lätt tölt eller?

För poäng 5-5,5 i lätt tölt första moment krävs följande.

. Takten mer eller mindre ren och inga varaktiga större problem med förmen.
. Bra takt, endast medelrörselser, fin ridning.
. Bra rörelser men med en del tydlliga problem ( såsom takt eller form).
. Huvudsakligen ren takt, höga och stora rörelser, men ser styv och passtaktig ut.
. Varaktig liten tendens till travtaktig med mycket goda rörelser.

För steglängdsökning i poäng 5-5,5 krävs följande.

. Skönjbara temposkillnader, medelgoda rörelser små eller enstaka taktproblem.
. Skönjbara temposkillnader, ok takt, men markbundna eller korta rörelser.
. Skönjbara temposkillnader, ok takt, problem i övergångarna.
. Medelmåttiga temposkillnader med ren takt och korrekt ridning.
. Bra rörelser och temposkillnader, men med tydlliga problem i takt och/eller form under övergångar.
. Ok takt och temposkillnader, men med arbetstempot lite för snabbt.

Hoppas detta kan vara en liten vägledning.
 
Tack Freyr och Ang, för hänvisning till SIFs hemsida. Nu står det hela klart(tillsvidare :o). Jo, nu har vi kommit ut på tävlingsbanan :smirk:. Någon toppprestation kan man knappast tala om, men jag får väl anpassa målet efter förutsättnngarna.

Lätt tölt anmälde jag oss till mest för att få lite övning att gå in på banan, medan det var lätt fyrgång som jag trodde skulle gå bäst (tölten har ju under perioder varit väldigt passaktig. Jo poängen på lätt tölt blev 3, 87 (3,3 och 4.3 och 4.0)och det var jag nöjd med eftersom målet var att hon inte skulle gå i ren grisepass. Kommentarererna var ok takt ok tempo men inte tillräcklig fartökning, förutom domaren som gav 3.3 som tyckte att hon hade lätt passtakt. Nöjd ändå eftersom vi inte övat fartökningar utan endast koncentrerade oss på takten under träning (vilket i sin tur innebär väldigt lite kontakt med bettet och en friare from). När det var dags för fyrgång, så kändes Pållan (och Matte)lite energilös. Det blev två fyror och 4,5 för tölt och sedan när vi skulle trava gick det fint, men i kurvorna galopp :o, inte så bra alltså, skritten blev för överilad och passaktig (pga att matte drev på för mkt, jag vill ha fram energi)tyvärr, då skritten brukar vara jättefin. Galoppen blev det korsgalopp i kurvorna och sen tog det halva långsidan att fatta rätt galopp igen, och då var det dags för nästa kurva... :smirk:. Så allt som kunde gå snett i fyrgången gick snett (förutom tölten som jag innan var mest nervös över).

men...nu blir det till att ta hjälp av instruktör och lägga upp ett vettigt träningsprogram, rida med mer energi (har man hört förr)samt försöka komma till en ovalbana eller annan rund sak så man kan träna att trava på böjt spår. Nu tror Pållan att så fort vikten hamnar på ena sidan i trav så ska hon fatta galopp (hon gjorde ju som hon har blivit lärd av mej!).

Sammanfattningsvis Pållan var duktig och matte gjorde sitt bästa, och det kunde ju ha gått sämre!

Vi lär av misstagen och jobbar vidare, fast hade det varit roligare om jag lyckats visa fram min Pålla när hon går som bäst. :banana:
 
nu blev jag ju lite nervös när jag läste om din tävling...skall tävla i helgen och hästen (som inte är min) har kännts lite snedvriden efter Lag-Sm (som hon gick med en annan ryttare). Så hade jag anmält mej i F1 och 150 m pass, men ingen annan ville springa 150 m i pass med mej, så jag bad att bli inpetad i T2 istället. Måste prova släppa tyglarna i morgon lite i tölten och se hur det går... :o

/Malin
 
Sk aockså tävla i helgen och blev också inpetad i T2 (första gången för hästen)! Pålle är taktsäker men jag undrar om domarna accepeterar ökat tempo istället för kort till mellan i fria momentet. Någon som har ett tips på hur man lugnar het häst när man har långa tyglar inne på en bana?
 
*hihi* jag har ridit 2½ varv pass en gång i T2 och tja, det GICK inte att lugna den pållen, men efter nått års T2-träning så lärde han sig att ta halvhalten med sätet och blev lite lugnare (eller skall vi kalla det lydigare) på banan.
Lycka till!

/Malin
 
Jo, det är en bra vägledning, jag har också kommit in på SIF.s hemsida och kollat för de andra gångarterna. Nu förstår jag lite bättre. Jag har nog fixerat mej lite för mkt på takt på bekostnad av energin. Detta blev jag extra (pinsamt)medveten om i går när vi såg en videofilm från tävlingen. Oj, oj oj :cry:....vilket lustempo och avsaknad av energi, men visst takten var ren i alla fall. Himla nyttigt att se sej själv, när jag red tyckte jag nog att det kändes som om det gick lite fortare....

Förstår nu att de poäng jag fick kanske var lite för bra egentligen :o.
 
Förstår nu att de poäng jag fick kanske var lite för bra egentligen

Ja domarna kan vara snälla också, eller så var ändå takten såpass bra att man kunde ge lite högre trots att gångarten var lite energifattig.
 
Jo, jag tror nog att det var en rättvis bedömning. Snälla vet jag inte om de var, men korrekta förmodligen. Pållan är ju duktig och gick i tölt utan ngn kontakt med tygeln eller bankande med skänklarna, så jag ville göra så lite som möjligt för att inte förstöra takten, därav poängen antar jag. För det mesta tror jag att man får en rättvis besömning, kanske mer poäng än man förtjänar av en domare och mindre av ngn annan. I det långa loppet jämnar det förmodligen ut sej. Sedan kan ju inte domaren ha ögon i nacken och följa det man gör hela tiden. Men rider man bra under hela tävlingen så kan ju knappast domarna missa det, så är man duktig så får man förmodligen också kredit för det.
 
Fast jag tyckte det var rättvisare "förr".

När det var ännu tydligare att takt och sedan tempo gick före allt.

Då kunde man faktiskt ha en chans även på en normal pålle utan utstråling eller höga lyft.

Nu tycker jag tyvärr att man ser att det inte är ridningen som lönar sig i lättklasserna utan att det hjälper att bara köpa sig en flashig häst även om man inte kan rida den i ren tölt.
 
Har suttit och tänkt på samma sak de senaste tävlingarna! Alltför få ryttare som verkligen kan rida tölt och många som har flashiga hästar. Men visst finns det fortfarande ärligt duktiga ryttare.

/Malin
 
Lära hästen att ta halvhalten med sätet i T2 låter intressant, gör du det genom att göra halvhalter med säte+tygel och sedan minska mängden tygel i halvhalten och bibehålla halvhalten med sätet så att den till slut fattar vad du menar med enbart sätet? Eller har du något ännu bättre sätt?
/Lena
 
Jo, med risk att låta som en dålig förlorare, så håller jag med, visst finns det flashiga hästar som får bra poäng, som kanske mer beror på hästen än ryttaren. Men hur länge håller det? Och hur känns det när hästen efter en period börjar gå sämre och sämre, och när man vet att det beror på mej som ryttare, förmodligen inte särskilt tillfredställande...men då kanske man skyller på hästen och köper en ny flashig sak...Jag själv är ju ändå nöjd med att det jag och min häst har presterat, även om poängen inte var höga, för jag vet ju att vi har utvecklats fråm grisepass till i alla fall ren tölttakt. En skicklig ryttare hade med all säkerhet också kunnat prestera högre poäng med min häst än vad jag lyckades med, så till slut antar jag att det är ryttarskickligheten som "vinner". Men visst är det tråkigt när passaktiga rollande hästar med höga benlyft får högre poäng än en taktsäker häst med normala benlyft, men det verkar ju vara så enligt regelerna. :bump:
 
En bra domare ska väl inte luras av lite bensprattel? Att alla "läktardomare" går att lura är ju en annan historia. Bedömningskriterierna gällande takt har väl inte ändrats?
/Lena
 
Visst känns det lite konstigt att ställa upp i en lättklasstävling och ställas mot hästar med SM-meriter. Å andra sidan så är dom ofta inköpta som läromästare och som det tycks dom i många fall vara suveräna. Även om det ibland känns som det så är det inte fusk att köpa en dyr, fin häst utan att vara extremt duktig själv. Sedan tycker jag väldigt synd om dom som köper en sådan häst och sedan märker att den var för svår för dom, det kan inte vara kul.

Vi som inte har råd/lust att köpa sådana hästar får väl helt enkelt träna så att våra hästar också blir så där flotta och fina (med bibehållen takt!) :banana:
/Lena
 

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 178
Senast: shia
·
Islandshäst Vad har ni för mål till nästa år? Vad är det ni skulle vilja uppnå? Har ni delmål och "slutmål"? Mina mål för 2016 är att få min goding...
2
Svar
24
· Visningar
6 369
Senast: kryddelydd
·
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
1 985
Senast: Novisis
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 139
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp