Ang. bett!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare dear_jessie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 129
Sv: Ang. bett!

Det är nog inte så svårt om man har en lyhörd och snäll häst.
:)
Jag strävar efter att kunna rida min häst utan att användahanden alls.
Dock är det lite svårt barbacka ännu då hon är extremt känslig för vikthjälperna plus att hon är väldigt skumpig, och jag inte har fått in den rätta balansen på henne :p
men med sadel o hackamoore kan ja rida med helt lösa tyglar o vända på en femöring :)

dear_jessie skrev:
det vågar jag inte göra. jag vet inte om det är sant men jag har hört att man kan skada hästens nosrygg om man måste ta i.. det finns ju hästar som inte kan ta bett i munnen. men en sån vill jag inte ha...

Har man en häst som är lite "lurig" så tycker inte jag att man ska ha bettlöst...
Man får aldrig rycka tag i hästen med det, för som du skrev, det kan skada nosryggen. Är man redigt stark så akn amn ha av näsan på hästen.
Visst, man ska inet behöva sltia i hästen med bett heller, men nångång kan det ju hända nånting..

Rider man på bettlöst måste man hela tiden ha det i åtanke att inte slita tag i den. Även om den skulle sticka.

För att vara ärlig så red jag länge med lite för hård hand. Märkte att min häst blev stum i munnen, bara ångade på liksom. Mamma var ofta på mig om det, men när jag red på ridskolan och lärde mig att rida var det ingen som visade mig rätt sätt. Allt man hörde var "låt inte tyglarna hänga!" Sen för några år sedan började jag tänka om - och vips blev han mkt mjukare! Nu är jag också inne på så lite hand som möjligt, men mer vikt och skänkel, och det funkar jättebra!:D

Vita_N_6520 skrev:
Har man en häst som är lite "lurig" så tycker inte jag att man ska ha bettlöst...
Man får aldrig rycka tag i hästen med det, för som du skrev, det kan skada nosryggen. Är man redigt stark så akn amn ha av näsan på hästen.
Visst, man ska inet behöva sltia i hästen med bett heller, men nångång kan det ju hända nånting..

Rider man på bettlöst måste man hela tiden ha det i åtanke att inte slita tag i den. Även om den skulle sticka.

ja ibland krävs det ju (tyvärr) att man måste ta tag ordentligt. fast då mår jag dåligt... som tur är så händer det inte ofta!

dear_jessie skrev:
Vill höra era åsikter om bett! Jag tycker att man ska sträva efter att använda ett så milt bett som möjligt, och inte spöka ut hästen i en massa avancerade bett bara för att det ska vara "snyggt" och riskera att förstöra hästens mun om man inte kan använda det på rätt sätt. Ja det är väl vad jag tycker. Vad tycker ni??
kram:bump:

Retorisk fråga!

Finns bara ett svar: självklart ett milt bett som hästen trivs med.

Vem skulle säga "jag vill ha ett skarpt bett med mycket jox för att det är snyggt"?

Jag skulle säga irl, att häst och ryttare ska trivas med bettet. Framförallt ska hästen trivas. Sen vilket bett det är varierar.

Norrland

EmmaJo skrev:
En duktig ryttare kan rida sin häst på ett vanligt tränsbett.
Sätter man på ett pessoabett ser jag det som att hästen är för svår för ryttaren.

Jag tycker man främst ska förstå bettets funktion. En stång är inte bara skarp, den hjälper hästen att länga överlinjen och ett träns säger egentligen till hästan att höja huvudet. Och ett tvådelat om du försöker skola om en stjärkikare är ingen höjdare, särskilt om hästen har låg gom.

EmmaJo skrev:
Vilket bett anser du är mildast mot hästen om man tar för givet att ryttarens hand är följsam och mjuk?

Det bett som passar hästens mun!! Hästarna kan se otroligt olika ut inne i munnen. Vissa gillar bett som verkar i mungipan, andra att det verkar i lanerna, andra på tungan osv.

Själv brukar jag börja med 3 delat med droppe och lösa ringar. Ser till att det är kort nog för att inte störa underkäken som är väldigt smal. De flesta "normala halvblod" funkar på det. Svårast att hitta rätt bett har jag haft till hästar med mkt små munnar, låg gom. Särskillt dressyrhästen jag hade som skulle få plats med TVÅ bett i sin lilla pyttemun. Det tog en hel del letande innan jag hittade en stång som var smal nog att passa.

norrland65 skrev:
Vem skulle säga "jag vill ha ett skarpt bett med mycket jox för att det är snyggt"?

Det är nog inte nån som säger det.. iaf inte ordet snyggt.

Men hur många ungar (och kanske även vuxna...?!) tar inte på sina hästar skarpa bett för att det ser "häftigt" ut?
Sen drar de i sina hästar o trycker med skänklarna så dom småsticker, bockar, stegrar & allt vad som händer, bara för att hästen ska se så svår ut som möjligt.

:smirk:

Tycker att man ska ha ett bett som passar hästen, man kan ju inte ha ett gummitränsbett om hästen i fråga skulle behöva ha en pelhamstång. Men det är en helt annan sak om man (som du sa) spökar ut sin häst med det ena och det andra skarpa bettet bara för att den ska se hetare ut än vad det är! Det är totalt onödigt och man riskerar ju att förstöra en bra häst på det sättet. Det är vad jag tycker :)

Jag håller fullt med dig Jessie, jag tycker med att det är onödigt med skarpa bett för "syns" skull och följden kna bli dramatisk genom att man då inte tänker på hästens bästa. Och om en het häst itne lyssnar på ett vanligt bett så är det ngt fel, vad osm hälst bättet kan sitta för fårt så att den får ont av det och man därför behöver slita. Det ska man inte behöva med ett vanlligt träns/tredelat bett, alla hästar ska kunna gå bra på ett vanligt bett även de heta. Ja har ett bra förslag på bett det är ett stångbett, det är lite brytningar i och väldigt milt, men det är kanske inte säkert att det passar just din häst, men det är ett bra förslag :)

norrland65 skrev:
Retorisk fråga!

Finns bara ett svar: självklart ett milt bett som hästen trivs med.

Jag skulle säga irl, att häst och ryttare ska trivas med bettet. Framförallt ska hästen trivas. Sen vilket bett det är varierar.

Norrland
:bow: No need to say more.

När jag var yngre blev jag rekommenderad ett pessoa (av min tränare) till mitt väldigt hetsiga halvblod. I en orutinerad hand kan starka bett bli farliga. Bytte tillbaka till vanligt tränsbett då hon gick bättre på detta.
Har ett D-bett på mitt fullblod (vunnit lopp) då han pullar i skogen.
Men han går också bra på ett vanligt tränsbett.

Det är inte i handen ridningen sitter utan i sitsen :)

Till Mystrix och Indus

ja för visst har man varit med om folk som inte tänker ett dugg på hur hästen trivs med bettet man använder. de kanske är så vana vid ett visst bett och "jag har ALLTID ridit på det här bettet, och det går JÄTTEBRA!" fast man kanske inte alltid har haft samma häst??
Det ser mycket trevligare ut med ett enkelt o milt bett, än med avancerade grejer.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 040
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 495
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 393
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka