Ang. bilreperationer

M

Maria23

Har en fråga som är mycket aktuell för mig just nu idag.
jag var i maj inne och fixade min bil och hästtransport hos en bilmekaniker.
Han skulle fixa AC på bilen och samtidigt byta en glödlampa innanför instrumentbrädan när han ändå höll på.
På transporten var det att smörja bromsarna och besiktiga den som han tidigare har gjort, för detta brukar jag betala ca 750 kr.
Jag hämtade bil och transport och transporten var klar men bilen hade han inte kunnat göra något åt eftersom han saknade reservdelar. Han tyckte det var pinsamt men lovade att dra ifrån på räkningen som skulle skickas hem med fakturan.
Veckan efter fick jag punktering och åkte dit och bytte däck och betalade en vecka senare.
dagarna fick jag en BETALNINGSPÅMINNELSE på över 6.000:-!!
Jag ringer upp idag och han påstår att han har satt på två däck, först när jag hade punktering (betalt) och ett när bilen var inlämnad - jag skulle ju besiktiga bilen och däcket gick inte igenom - säger han !!!! Och transporten har han renoverat, bytt däck m.m. utan att fråga mig innan.

Min fråga är nu: Har han någon rättighet att påbörja reperationer utan mitt medgivande och sedan kräva betalt - jag har dessutom inte fått någon specificerad faktura - emnbart en påminnelse.
Hur går jag vidare, vem vänder jag mig till för att få råd m.m. Har jag verkligen en skyldighet att betala ??
 
Nej, han får inte på eget bevåg reparera din bil och sedan kräva betalt för det.

Och det måste ju vara en enormt oseriös affärsman som skickar en betalningspåminnelse fast han inte skickat en faktura?! :confused:

Vore det jag skulle jag omgående begära en SPECIFICERAD faktura på VAD som kostat VAD på dina reparationer!

Hota med att gå till lokalblaskan och berätta vad som hänt är också MKT effektivt! :devil:
Inte vill väl bilreparatören få SÅ dålig reklam?! :devil:
 
Om jag inte minns fel så är det som följer. Bilreparatören har inte rätt att utföra jobb som du inte bett om. I det fall han märker att något mer behöver åtgärdas, måste han kontakta dig innan. (Jag har för mig att akuta fel får han åtgärda även om han ej får tag i dig)

Han ska också lämna förslag på pris innan och det får inte avvika mer än 15 % sedan.
 

Liknande trådar

Äldre Har ni upplevt att ni blivit blåsta på en bilverkstad? I samband med service eller reparationer? Har precis varit med om det här för...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 618
Senast: Myzan87
·
M
Hästmänniskan Har en fråga som är mycket aktuell för mig just nu idag. jag var i maj inne och fixade min bil och hästtransport hos en bilmekaniker...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Assessor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp