Ang. för stora ponnyer.

Rumpnissen

Trådstartare
Nu verkar det som att det händer saker i alla fall. :idea: "The FEI has finally showed guts and perseverence and has decided to ban over-sized ponies from the international pony scene. FEI secretary-general Michael Stone told Eurodressage that, "the FEI Bureau has accepted that for 2007 all ponies will be measured at Championships. The full details and protocols are being worked on and all NFs and interested parties will be informed shortly." Complete details on the FEI's decision will follow shortly on Eurodressage.com. All ponies standing over 148 cm are out and the pony sport will be pure again"
Saxat från eurodressage.com

Tror ni att Sverige vågar ta efter? Att i alla fall mäta på alla svenska mästerskap? Eller tror ni Sverige kommer fortsätta vara passiva?

Sv: Ang. för stora ponnyer.

Möjligtvis att dom kommer att kontrollmäta på mästerskap, men knappast på lägre tävlingar, sen bör det ju vara folk som vet hur man mäter en häst som utför mätningarna inte tex överdomare... Dom resurserna finns nog inte...

på tiden att ngt händer!
Men jag tycker att när du väl e på tävling ska det inte behövas mätas..det ska vara gjort hemma ordenltigt..fram för rejäla straff för de mätmen och vet som ser genom fingrarna!!!!!!!!!

Är det bara jag som tycker att kontrollmätningarna är dåliga?
Jag tror visserligen inte att jag kommer beröras av det då jag knappast kommer tävla högre än regionalt (fast min maxade c-ponny är säkert en bit över 140cm), men tänk på alla som köpt EM-ponnyer för ett par miljoner, som helt plötsligt blir stora hästar och inte är värda hälften så mycket!

Är det förresten någon som vet om alla ponnyer kommer mätas eller blir det bara d-ponnyerna?

Är det bara jag som tycker att kontrollmätningarna är dåliga?
Jag tror visserligen inte att jag kommer beröras av det då jag knappast kommer tävla högre än regionalt (fast min maxade c-ponny är säkert en bit över 140cm), men tänk på alla som köpt EM-ponnyer för ett par miljoner, som helt plötsligt blir stora hästar och inte är värda hälften så mycket!

Man kanske får se till att få ponnyn mätt innan köp om den nu är ett tveksamt fall.
Jag tycker att det är otroligt dåligt av dig att inte begära ommätning av din ponny då den uppenbart tycks vara över C-ponnymått.

Snacka om att vara dålig på att göra affärer om man köper en häst för flera miljoner för att tävla som ponny. Då får man banimej skylla sig själv. :eek:

Visst är det lite nervigt att göra det på tävling, och speciellt mästerskap. Men uppernbarligen går det inte att komma åt mätmännen. Det som är absolut rättvisast är ju att alla ponnyer som ska tävla mot varandra mäts på ett och samma ställe vid samma tidpunkt, av samma människa. :idea: Jag tycker det är bra. :bow:

Fast jag tror att det är som Vira säger, ponnyer kommer bli mätta som hästar. Hästar är ju olika stora olika dagar och de kan ju sjunka ihop ganska mycket på den tiden (En timme? Två?) som man har på sig vid en mätning. Dessutom är ju en del hästar lite "på tårna" när de är på tävling och kan därför vara större på tävling än de är hemma. Om jag var lagledare skulle jag inte våga ta ut någon d-ponny till EM. Det skulle möjligtvis vara sådana i storlek som t ex Fredriksbergs Jazz som knappt är 145 cm.

Men det behöver ju inte vara dåligt...

*delvis kl*
Jag tycker att förslaget är bra! Men det kommer säkerligen att bli ett dilemma för förbundskaptenerna för respektive ponnylandslag. Det finns säkerligen en del svenska ponnyer som inte skulle gå igenom en mätning :angel:

Säkert... Och nu vet vi ju inte hur reglerna kommer att skrivas, men det är väl bara att hoppas på att mätreglementet kommer att bli juste.

skönt att ens egna ponny inte är på gränsen. har alltis stört mig på alla dessa stora ponnyer.

Jag stör mig inte på stora ponnyer, så länge de tävlar i rätt kategori, det är hästarna som tävlar som ponnyer och ponnyer som tävlar i för låga kategorier som jag stör mig på. "På gränsen"-ponnyer har jag haft flera stycken, men så länge de är på rätt sida av gränsen så ser jag inte det som något problem.

Förhoppningsvis kommer det skrivas ett ordentligt mötreglemente som verkligen bestämmer hur alla dilemman ska lösas. Ska man få en andra chans om en häst först är för stor? Ska det finnas en säkerhetsmarginal? Osv?

Sen står det ju faktiskt i artikeln att det är vid mästerskapen 2007 ponnyerna ska mätas. Så det kanske bara är på prov?

Det jag tycker är bra är att det inte längre kommer vara attraktivt med 1,50 cm- ponnyer. :o

på tiden att ngt händer!
Men jag tycker att när du väl e på tävling ska det inte behövas mätas..det ska vara gjort hemma ordenltigt..fram för rejäla straff för de mätmen och vet som ser genom fingrarna!!!!!!!!!

Men du kan mäta samma häst flera gånger och få olika mått!
Undrar hur man ska lösa detta. :confused:

Fast jag är absolut FÖR mätning! :idea:

Men det är det måttet som ponnyn råkar ha den dagen _på tävlingen_ som är intressant. Är den häst då ska den inte gå som ponny.

Men det är det måttet som ponnyn råkar ha den dagen _på tävlingen_ som är intressant. Är den häst då ska den inte gå som ponny.

Du menar alltså att en tävling kan ponnyn gå som ponny och nästa tävling då ponnyn kanske blir lite uppjagad av något får den inte vara med :confused: sedan nästa när den är avslappnad igen får den gå som ponny... :confused: tror inte riktigt att det skulle funka, sen om det nu skulle bli aktuellt med mätning på ponnytävlingar tycker jag att det i princip måste vara tillåtet med nån felmarginal på tex 0,5 - 1 cm... just pga att ponnyer blir större då dom är stressade....

Du menar alltså att en tävling kan ponnyn gå som ponny och nästa tävling då ponnyn kanske blir lite uppjagad av något får den inte vara med :confused: sedan nästa när den är avslappnad igen får den gå som ponny... :confused: tror inte riktigt att det skulle funka, sen om det nu skulle bli aktuellt med mätning på ponnytävlingar tycker jag att det i princip måste vara tillåtet med nån felmarginal på tex 0,5 - 1 cm... just pga att ponnyer blir större då dom är stressade....

Mätsystemet måste göras bättre, med kalibrering osv.

Jämför med viktklasser inom t.ex. brottning och boxning. Där skiftar idrottarna mellan viktklasserna, så varför inte?!

Håller med om att mätsystemet måste göras om, men att hålla på och hoppa mellan kategorierna funkar ju inte, det är ju poäng, kval osv. allt skulle ju falla sönder....

Håller med om att mätsystemet måste göras om, men att hålla på och hoppa mellan kategorierna funkar ju inte, det är ju poäng, kval osv. allt skulle ju falla sönder....

Hur skulle poängen och kvalen förändras beroende på kategorierna?
Problemet skulle bli på mästerskap om en ponny kvalat på C-ponnynivå men är D-ponny på mästerskapet. Då är mitt förslag att man endast får starta i mästerskapet om kvalet är avklarat i rätt kategori. Annars finns ju en viss risk för olyckor.

Tänk när jag diskuterade för mätning på varje tävlingsplats, då var alla stenhårt emot. Nu är det ju bara många. ;)

Vad menar du för olyckor?

Liknande trådar

Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
997
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 792
Senast: Tonto
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
877
Senast: MonteRose
·
IT & mobiler Idag när jag kollade min email, brukar även kolla skräpposten då några av mina mail som inte är skräppost hamnar där också och såg ett X...
Svar
19
· Visningar
3 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka