Ang. för stora ponnyer.

Sv: Ang. för stora ponnyer.

Tänk när jag diskuterade för mätning på varje tävlingsplats, då var alla stenhårt emot. Nu är det ju bara många. ;)

Vad menar du för olyckor?

Jag har alltid varit för hårdare mätningsregler så det kan inte vara mig du menar ;)

Kvalar man på C-ponnyhöjd så är D-ponnyhindren 15 cm högre i en eventuell final. Den går i Svår utomhus medan C-ponnyerna går Msv A i finalen. Det är en olycksrisk.

Jag är en häst ägare som har en liten häst som alla tjatar på mig att jag ska mäta ner.
Men jag vägrar, min häst är häst och inte ponny. (152 cm)

Sen så pratatde jag med en tränare och hon sa att jag inte skulle göra det.
för att på ponny tävlingar så kan dom komma och mäta ponnys som dom tror är för stora. OM din ponny är det så blir du diskad men kan även bli avstängd.

Jag hoppas att Sverige blir riktigt stränga på ponny höjderna, En ponny ska vara under 1,48 och inte 1,50.

Och istället så kan dom väl göra en till kategori för dom stora ponnyerna och dom små hästarna. En E kategori.

Kl

Jag är kluven i denna fråga.
Har själv en maxad d-ponny som vid slutmätningen mättes som d-ponny, men om hon skulle bli spänd och blåsa upp sig skulle hon säkert som flera andra maxade ponnyer gå över gränsen.
Nu rör detta inte mig speciellt då vi knappast kommer tävla högre än lokalt (kanske regionalt någon gång), men jag förstår absolut folk dilemmor. En häst som vid slutmätning mätte 146 kan säkert blåsa upp sig och mätas som högre på tävling, och om detta är fallet, hur kommer då det se ut?
D-ponnyer över 145 kommer antagligen inte vara speciellt eftertraktade då det finns en risk att dessa på tävling spänner upp sig över ponnymått.
Visst ska man inte mäta ner ponnyer och tävla dessa på samma villkor som ponnyer som faktiskt är rätt höjd, men hästar kan mätas olika höga vid olika tidpunkter och tillfällen. Kommer inte detta bli ett väldigt orosmoment då flera ponnyryttare kanske inte kommer ut och tävlar? Vad vet jag?

/Sanna

Jag tycker absolut att de ska börja mäta!:bump:
Tyvärr tror jag fortfarande att det kommer ta låååång tid innan något händer, så de kommer fortsätta vara orättvist för de med lagligt mätta ponnyer.
Förstår inte hur mätmännen ser mellan fingrarna. Det är ju deras jobb att mäta ponnyerna rätt!:devil:

Hur mycket kan en ponny blåsa upp sig? Hur mågna cm?
Jag är för hårdare kontroll! Mätning på mästerkskap verkar vara en god ide.

När min mor och far gick mätkursen (för mååånga år sedan) så mätte alla deltagare samma häst. Den var oftast c-ponny, men var ibland b- och ibland d-ponny. Nu kanske inte alla mätte korrekt men man kan ju lugnt säga att en ponny kan variera ganska mycket i mankhöjd beroende på hur den står och vem som mäter.

Jag tror inte att det stora problemet finns här i Sverige. När man är på tävlingar typ Baltic Cup tycker jag att det är skrämmande att merparten av de utländska hästarna är klart högre än våra svenska. D-ponnyerna upplever jag att de kan vara uppåt 155cm ibland.

Har läst i Ridsport nån gång -06 att det hade gjorts nån studie på om ponnyns hals/huvud ändrades, och om det påverkade mankhöjden. Det visade sig att halsläget spelade en viss roll.. sänkte de halsen så blev de lägre o vice versa.

Det e ju rätt intressant om det stämmer eftersom att det kan vara väldigt avgörande för ponnys...

Jag vet inte hur mätreglementet ser ut nu men det har sett ut så förrut att hästens ögon skulle befinna sig i höjdled inom åtta centimeter från mankens högsta punkt, eller nå't sån't...

Känner mig orolig, min häst är maxad, ej "ner filad" eller nått, Många säger att han ser mkt större ut, men han är grov och ingen manke.
På tävlingar blåser han upp sig för att synas. Tänk om han gör sig så stor att han inte går igenom:eek:
Hur många cm "ger dom med sig på"?

Men tänk på, han är laglig, inte olaglig..! (eller vad man akn säga)

Jo, så känner jag lite också med min maxade d-ponny. Om hon blåser upp sig:crazy:
Men vi ska i alla fall bara ut på lokala, får ju hoppas att det inte blir kontroller och hon spänner upp sig över vad som är tillåtet...!

För oss som har hingstar kan det variera ett par centimeter. Min hingst mättes vid tre tillfällen av godkända mätmän på drygt en månad och det skilde 2,3 cm.

Oj. Så mycket? Sedan borde det ju skilja en del huruvida hästen håller halsen just vid mättillfället och likande, eller hur?

/Sanna

Liknande trådar

Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
997
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 792
Senast: Tonto
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
877
Senast: MonteRose
·
IT & mobiler Idag när jag kollade min email, brukar även kolla skräpposten då några av mina mail som inte är skräppost hamnar där också och såg ett X...
Svar
19
· Visningar
3 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka