ang. halsförlängare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare coscos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 188
C

coscos

jag red en häst på nya ridskolan och då fick jag ha halsförlängare som lite "bromskloss" efter som han springer en del. dock gick hästen jättefint så den hängde mest o dingla. men att använda den som bromskloss... jag är inte så insatt i hjälptyglar. så vad är den till för egentligen. skall man ha den som "bromskloss" ???

Sv: ang. halsförlängare

'Om man sätter hälsförlängare på en häst för att den är stark så är man fel ute. Halsförlängare har egentligen inget bra användningsområde utom möjligtvis vid longering. EN häst som ligger på och drar hamanr lätt på bogarna, och genom att sätta åp en halsförlängare som hästen kan hänga i så förvärrar man saken

Jag tycker aldrig att halsförlängare är bra vid ridskolor.

"Bromskloss" är en enligt min mening en funktion en halsförlängare aldrig ska fylla. Min min fd ridskola användes halsförlängare på de lite hetare hästarna, till och med vid hoppning! Bromskloss ska handla om ridning, om lydnad och förtroende, inte dra in huvudet på hästen.

Halsförlängarens största nackdel är att den lär hästen att "ta ner huvudet". Böja på nacken blir något som man gör för att spjärna emot, hästarna får fel muskler på halsen och antingen släpper hästarna helt i nacken och går nere med huvudet (tippar i framåtvikt) alternativt går och dansar med huvudet ännu mer när de slipper helvetesinspänningen. Motstånd skapar motstånd och du får aldrig så ärlig bjudning och form som du får när du arbetar UTAN hjälpmedel. Så ridskolor med halsförlängare är att undvika...

Jag kan dock säga att jag inte har något emot halsförlängare vid longering, samt som ett lättare hjälpmedel vid ridning för en kunnig instruktör. Halsförlängare kan vara en hjälpmedel som skonsamt visar vägen, men fortfarande kommer du inte ifrån att det är din egen ridning som ska inverka.

Detta är ingen kritik mot dig, Coscos, utan mot ridskolornas beroende av halsförlängare/gummisnodd. Långt blev det visst =P.

Min åsikt är att sk "halsförlängare" (- eller gummisnoddar, som det egentligen är för förlänger halsar gör de ju INTE, ) är ett OTYG och de har inte på hästar att göra alls!!!

Ska man nödvändigtvis använda någon hjälptygel vid ridning eller longering så finns det andra, mindre dåliga alternativ.

Den instruktör som sätter halsförlängare på hästen man rider är inte värd att kasta ut pengar på, för lära sig rida får man INTE då.

Bara min lilla åsikt :D efter att ha träffat alldeles för många hästar med fruktansvärda spänningar i nack- och halsmuskulatur som gett problem även i resten av kroppen... Plus att folk luras att tro att hästen går bra bara den böjer på nacken :devil:

Tycker inte man ska "kasta på" ridskole hästar hjälptyglar.
Lär eleverna att rida istället!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 340
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 067
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 260
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka