Ang hästpass vid försäljning

N

Nobbe

Har en fråga och tänkte nu se om någon vet hur det går till !!

Vet en tjej som ska sälja ett hbl men har dessvärre varken pass eller papper på hästen, och nu undrar jag, får man verkligen sälja hästen då ????

Va jag har hört så får du INTE sälja en häst utan pass eller papper eller har jag helt fel ??? :crazy: :confused:

Sv: Ang hästpass vid försäljning

Vad jag har hört är det olagligt att sälja en häst utan papper, men inte att köpa en.

Det finns massa hästar utan pass/papper men det är inget att hetsa upp sig över. Klart att det är bra (det är ju faktiskt lag på det) att alla hästar har pass, om man bli påkommen att ha en häst utan pass tror jag inte påföljderna blir förödande. Kanske att man får en tid på sig att skaffa pass och om man inte gör det så kanske det blir lite böter eller så.

Senast ändrad:

Även om det är ett Hbl utan pass och papper så får man alltså inte sälja hästen ?????

Öööö vem kollar om hästen har pass när man är ute i skogen och rider ?????

Du måste kunna visa upp passet
När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt. Vid transport ska hästpasset alltid vara med. När hästen förflyttas till fots, till exempel vid ridning, ska du kunna visa upp hästpasset inom tre timmar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet ett hbl som ska säljas och den äger varken papper eller pass då funderade ja då på om den "får" säljas utan sitt pass o papper ???

Får och får, men det är väl ungefär lika allvarligt som att gå mot röd gubbe rent moraliskt sett.

Anledningen att passen infördes var att man inte ville att hästar som behandlats med vissa mediciner skulle gå till köttproduktion. Så har du inget pass kommer inget slakteri att slakta hästen.

Så om hästen säljs utan pass innebär det att det antagligen är en lite äldre häst som inte är tänkt att gå till slakt.

Hade jag varit häst hade jag varit glad att vara passlös, då det förhoppningsvis åtminstone skyddar mig mot slaktbilen.

Jag köpte en av mina hästar utan pass! Det var brådis så säljaren fick dra av på priset. Nu har hon pass dock. :p

Inackorderingsponnyn som går här köptes/såldes också utan pass.

Tror nog att det finns mysche kryphål i detta om det rör tex. försäljning mellan privatpersoner som det var i båda affärerna som jag ovan refererar till.

Det "värsta" i passfrågan är väl ändå inte att det kommer ske någon kontroll där man blir bötfälld för att man inte har pass, utan det värsta är väl om man står där och måste avliva sin häst och inte blir av med kroppen...
fast tydligen fanns det kryphål även där.

Välkommen till ankdammen Sverige! :D

Blir av med kroppen kan du alltid, det är bara att ringa kadaverbilen. Men du kan inte låta slakta hästen för livsmedelsproduktion utan för betala för att bli av med kadavret.

Även om det är ett Hbl utan pass och papper så får man alltså inte sälja hästen ?????

De halvblod jag har haft genom åren har alla varit hästar och täcks alltså av lagen. Varför skulle just den hästen du talar om vara ett undantag??????

Ne en undran bara då folk säger så olika o sen att alla säger att man ska inte köpa häsat utan pass o papper då ja själv leta häst :crazy:

Ne en undran bara då folk säger så olika o sen att alla säger att man ska inte köpa häsat utan pass o papper då ja själv leta häst :crazy:

Nej det ska du inte heller, passet är även en del av ID på hästen. Hur vet du att du har köpt en häst som är ok? Den kan lika gärna var stulen, och därför har den inget pass. Så om det kommer till det, så blir du av med hästen och tillika de pengar du köpt och investerat i hästen.

Hade jag varit häst hade jag varit glad att vara passlös, då det förhoppningsvis åtminstone skyddar mig mot slaktbilen.

Kænner man bara rætt person kan man få sin passløsa hæst slaktad utan vidare.

Att vara passlös är inget skydd alls eftersom tullen inte kollar hästarna som åker ut ur landet. De flesta hästbussar som kommer hit med saluhästar har även med sig saluhästar ut ur landet, många är sådanna som sedan hamnar på transporterna till bl a Italien där de inte är så noga med om hästen har pass eller inte. :crazy:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
960
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 263
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 327
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka