ang hösilage

Eftersom våra fölungar inte är färdigvaccinerade så fodrar vi än så länge med hö.
Efter att alla är klara så övergår vi igen att ställa ut hösilage i hagarna och hö inne.
Varför??
hösilage är svintungt att släpa runt i stallarna och in i 23 boxar. Så därför fodrar vi i häckar ute med det.

Hö ger vi inne av två orsaker.
Främsta är ju naturligtvis att hanteringen är enklare men sedan också att fölstona gärna vill ha det inne i boxarna.

Vi har testat teorin här:
Ute mosar märrarna i sig rent sagt kopiösa mängder hösilage.
Om man sedan lägger en hög med hö och en hög med hösilage inne så äter dom upp höet först.

Ende hästen som gör tvärsom är hingsten.
Han äter gärna hösilage nattetid.
Kan bero på hans höga ålder och att hösilaget är mer lättuggad...

Annars tycker jag personligen att hösilage är vida överlägsen som fodersort.
Och då framförallt till unghästar/fölston och hosthästar.

Förklaring nog??

AM
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
12 624
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 185
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 866
Senast: lingonben
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp