Liten svullnad över ländryggen

Sryoqwe

Trådstartare
Upptäckte nyligen en liten, vag svullnad på min ena ridhästs ländrygg. Hästen är under igångsättning efter att ha stått i några år, men visar inga bekymmer hittils. Svullnaden är inte varm eller öm, men man kan inte riktigt känna ryggraden genom den. Han är ganska överviktig. Någon som har varit med om något liknande?

Upptäckte nyligen en liten, vag svullnad på min ena ridhästs ländrygg. Hästen är under igångsättning efter att ha stått i några år, men visar inga bekymmer hittils. Svullnaden är inte varm eller öm, men man kan inte riktigt känna ryggraden genom den. Han är ganska överviktig. Någon som har varit med om något liknande?
Är svullnaden där sadeln normalt ligger på ryggen? Är hästen öm? Har du börjat släppa hästen på gräs?

Är svullnaden där sadeln normalt ligger på ryggen? Är hästen öm? Har du börjat släppa hästen på gräs?
Nej, det är bakom sadeln och han är inte öm. Han går i en skogshage helt utan gräs, klart han tar lite då och då ute men inte mer än så.

Har läst på lite om lymfvätska och sett exempel på där de fyller depåer på länd, just ovanför virveln. Precis som en kudde. Kan kanske vara något?
Kanske? Det här är lite framför virveln och rätt över ryggraden, tror det är över S1-leden. Ryggraden är dock inte böjd på något vis, ingen karprygg. Men det kan kanske vara lymfvätska, han har en del sådant på andra ställen med. Visste inte att det kunde sätta sig över ryggraden dock, men bra om det är något sådant.

https://www.kraffthastfoder.se/foderguiden/individanpassad-foderstat/hullbedomning/

Här finns det bra beskrivningar på vart det blir fettkuddar.
Har din häst på samma ställe som bilden visar?

IMG_9176.webp

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 211
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 002
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 151
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 205
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025