Ang. licens

niardasp

Trådstartare
Om jag satt in pengar och skickat in uppgifter till ridsportförbundet om att jag vill ha en licens utfärdad, får jag, innan jag fått licensen tävla på t.ex. kvittot på betalningen? Eller krävs det något annat papper också?

Det är hästlicens det gäller.

Sv: Ang. licens

Så löser du licens
Du kan lösa licens på två sätt:
1. LICENSUNDERLAG: Kontakta din klubb och hämta ett licensunderlag med inbetalningskort. Betala in på aktuellt postgironummer enligt ovan. När du betalat in gäller licensunderlaget, tillsammans med kvitto på betalningen, som licens tills du fått din plastbricka med posten.

2. INTERNET: Du kan även betala via Internet eller privatgiro på SvRF:s pg 33 77 64 -5 (häst) och pg 50 77 74-8 (ponny), ange då hästens/ponnyns namn och registreringsnummer.

Följande uppgifter skall därefter skickas in i samband med betalningen så att licensen kan utfärdas:
Hästens namn, reg.nummer, chipnummer (ej obligatoriskt på häst), födelseår, födelseland, ras, kön, färg,
mankhöjd (gäller endast ponny), far, mor, morfar, uppfödare och ägare (namn, adress och personnummer).

Du kan välja mellan att skicka uppgifterna
per post: SvRF, Ridsportens Hus, 734 94 Strömsholm,
faxa: 0220-45670 eller via
e-post:
- Häst: hastlicenser@ridsport.se
- Ponny: daniel.bergqvist@ridsport.se

Det ovan finns att hitta på förbundets hemsida!

Ja, jag vet det.

Men eftersom att jag inte skickat in ett licensunderlag, utan skickat in alla uppgifter via mail har jag ju ingen lapp förutom kvittot på betalningen att visa upp.
Så.. om jag ska tävla regionalt innan plastbrickan kommit, vad ska jag visa upp i sekretariatet?

Okej!
Så det borde funka alltså? Det är inte så att någon kommer säga "nej, du får inte starta"?

TS - Du ska ha kopia på det du mailat. Det står tydligt där man fyller i uppgifterna på SvRFs hemsida. Det står något i stil med att man ska skriva ut denna sida och använda den som kvitto på att du skickat in licensansökan tillsammans med ett kvitto på betalningen. Dessa två papper blir tillsammans den s.k "interimlicensen".

Kvitto, är det kvitto från internetbanken? Antar att det är det. Hur lång tid dröjer det innan man får licensen till ryttare, resp häst efter att man betalat?

Kvitto, är det kvitto från internetbanken? Antar att det är det. Hur lång tid dröjer det innan man får licensen till ryttare, resp häst efter att man betalat?

Ja, det är kvittot från internetbanken och "kvittot" från SvRF du ska ha. :)
Är olika lång väntetid på lincensbrickorna, men räkna med runt 3 veckor. Vid den här delen av året går det nog lite fortare än precis efter årsskiftet skulle jag tro.

knapplån

tänkte precis själv ställa denna fråga.

då är det fritt fram o tävla regional tävling bara man kan visa upp kvitto att man betalat då. Jag kommer aldrig hinna få licsensen (dvs brickan) innan tävlingen nämligen.

Du måste ha kvitto på att du betalat och kvittot från SvRF så att man ser att det är rätt häst som har fått licensen betald! Sen är det frittfram :)

Jag mailade förbundet och frågade, bara för att vara på den säkra sidan. Det här svaret fick jag:

"Hej!

Det går bra att visa upp kvittot på betalningen på tävlingsplatsen.

Mvh Ann-Sofi
SvRF"

Du måste ha kvitto på att du betalat och kvittot från SvRF så att man ser att det är rätt häst som har fått licensen betald! Sen är det frittfram :)

Men vadå kvitto från SvRF, man får ju bara ett kvitto när man betalt en räkning och det är ju under betalda räkningar på internetbanken. Det hoppas jag verkligen att det räcker för det är det enda jag fått. På det kvittot står det ju att det är SvRF som är mottagare så då kan det ju inte bli några missförstånd?

Jo det kan bli "missförstånd". Hur vet man som arrangör att inte alla går med samma kvitto från internetbanken och säger att de har betalat in licensen?

Mja, när jag nyligen betalade in licensen för ena dottern så fick man ett referensnummer att ange vid internetbetalning, och det numret är ju ens licensnummer. När jag skrev ut kvittot för gjord betalning (Swedbank) så står detta referensnummer med på kvittot. Under meddelande/OCR alltså.

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt... 2
Svar
39
· Visningar
1 410
Senast: Bison
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 536
Senast: Dentaku
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 059
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Blandraser och renraser
  • FÅRtråden