Ang. oljor igen

B

Blue_moon

I foderstaten som jag har till min häst saknas det ca 20 MJ. Kan jag ge honom olja då, i så fall vilken och hur mycket? Tacksam för svar.. Jag har suttit i nästan 4 timmar med dessa urtaskiga värdena i höet och försökt pussla ihop det utan att Ca blir tre gånger för högt *ler*.. Nu ser allt OK ut, förutom MJ.
 
20 MJ är väldigt mycket. 1 dl olja har 3-4 Mj vilket skulle innebära att du vore tvungen att ge hästen 5-6 dl olja om dagen. Det låter väldigt mycket. Jag minns inte vad rekommendationerna är, men jag har för mig att de är betydligt lägre.

Kan du inte ge mer hö? Jag antar att du har proteinrikt hö eftersom du vill tillsätta bara energi, men det gör ingenting med proteinöverskott från grovfodret.

Hur ser foderstaten ut i övrigt och vad har höet för värden?
 
Hej Krafft turbo innehåller 12,5mj/kg foder och bara 60g smrp/kg foder. Alltså ett bra energihöjande kraftfoder till proteinrikt hö. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Jiovedi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 471
Senast: Myrten
·
Relationer Hej, jag är helt ny på forumet som jag hittade av en slump. Verkar vara en trevlig stämning med ärliga människor. I försök om att hålla...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
21 462
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp