Ang. p-piller

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Har mer och mer börjat känna av de berömda "klockorna" och med dom kommer även en del frågor. Bla är jag lite osäker på hur mitt p-piller-ätande kan ha påverkat min kropp! För er som ätit p-piller en längre tid, tog det lång tid för er att bli gravida? Jag har ätit utan uppehåll i 11 år!! :eek: Låter groteskt länge....

/Timsetim
 
Sv: Ang. p-piller

Haha, jag hade också tagit p-piller jättelänge.

Blev gravid direkt vid första försöket.
 
Sv: Ang. p-piller

En följdfråga: finns det någon undersökning/statistik på hur svårt resp. lätt det är att få barn efter att ha ätit p-piller i flera år?

/Timsetim
 
Sv: Ang. p-piller

Samma som Cilla. Åt P-piller i 10 år, blev gravid direkt när jag slutade.
 
Sv: Ang. p-piller

Hej!
För mig ställde p-pillren till det rejält. Hade ätit i nåstan 5 år (upphåll innan i 1 år och dessförinnan 5 år) när jag slutade. Fick regelbunden mens direkt (ca 26 dagar cykler) men blev inte med barn. Efter 9 månader började jag testa med ägglossningsstickor och fick inget utslag på 2 cykler. Gick till doktorn och där konstaterades att jag inte hade någon ägglossning trots regelbunden mens. Doktorn förklarade det med att p-pillren hade "lärt" kroppen ett hormonellt mönster som gjorde att ägglossningen uteblev. Fick där efter ägglossningstimulerande hormon i kombination med progesteron som skulle tas vissa dagar under cyklen för att lära om kroppen. Det funkade och efter 6 månaders hormonknaprande fick jag ägglossning på egenhand. Dessvärre fick jag en vanlig biverkning av en av medicinerna som gjorde att sekretet i livmoderhalsen blev ogenomträngligt. Samman lagt tog det 23 cykler innan jag äntligen blev gravid efter en insemination. När jag väl blev gravid så blev jag det med besked; väntar nu tvillingar i vecka 18.

Lycka till!!!
 
Sv: Ang. p-piller

I allmänhet är P-piller ett bra sätt att "spara" sin fertilitet. Det minskar risken för infektioner genom att sekretet blir svårgenomträngligt till livmodern och behandlar en eventuell PCO även om man inte visste om den.

Tim
(som åt P-piller i över 20 år i sträck och har två barn på två försök...)
 
Senast ändrad:
Sv: Ang. p-piller

För de flesta verkar det inte bli några problem att bli med barn direkt efter att ha slutat med pillren medan en minoritet får det väldigt jobbigt. Den dag klockorna börjar ringa så starkt att man bara inte kan stå emot skulle det vara fruktansvärt pressande om man tillhör minoriteten som får problem. Jag kan bara tänka mig hoppet varje ägglossning och våndan varje menstruation, månad efter månad...
Varför inte sluta med p-piller nu och använda alternativa metoder för
"barnkontroll" tills den dagen det verkligen känns dags att börja producera? Då har du ju verkligen försökt göra allt så rätt som möjligt.
 
Sv: Ang. p-piller

Min mamma åt p-piller konstant i femton år och blev med barn på första försöket. Jag har en sladdsyrra.(jag är 29 och hon är 14) Så kan det gå om inte haspen är på!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 265
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 439
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 939
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp