ang. spatt

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare emma-x
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 321
E

emma-x

Hej.
Jag ska ev. köpa en ridskoleponny som fick spatt för ca två år sen. Hon vilade i nästan ett år, började sedan gå lektioner så smått, men blev sedan inte bra. Har fått vila ännu mer och har nu sedan ca två månader tillbaka börjat gå lite lektion igen. Jag skulle gärna vilja ha kontakt med andra som har haft häst med spatt problem. Hur ska hon byggas upp igen? Sedan var det en till grej som jag undrar och det var vad det är för skillnad på spatt och tuppspatt?
Låter inte så smart att köpa en häst som inte är riktigt "hel", men jag har kännt den här hästen länge och har väldigt starka känslor för henne och vill därför hjälpa henne, eftersom hon troligtvis inte håller för ridskolearbete 2-3 timmar om dagen längre.

Tacksam för svar.

Sv: ang. spatt

Spatt är en kronisk inflammation i hasledens glidyta, åkomman kan hamna i vila dvs inflammationen är ej aktiv och en förbening uppstår i drabbat område. MEN som med alla kroniska åkommor kan de närhelst blossa upp igen, precis utan förvarning. Så därför fundera mycket noga över detta beslut om du har så starka känslor för hästen, det är inget bra ingångsläge att då köpa en häst med en sådan åkomma.

Spatt hästar mår egentligen bäst av att röra sig mycket, stillastående och allra helst i box är rent mördande för lederna. Därför ska de få röra sig så mycket som möjligt dagligen, stallvistelsen ska göras så kort som möjlig.

Hej jag skulle ge dig samma råd som Boj för det är en kronisk sjukdom som när som helst kan blossa upp igen.Förstår dina känslor för hästen men på ridskolan där jag jobbade fick vi tillslut avliva hästen pga spatt trots att han gått som promenadhäst.Vi provade allt men det vägrade ge sig.Tänk dig noga för o prata med en vetrinär som du har förtroende för..Lycka till fr jag

Hmm jag skulle nog åxå akta mig för att köpa en häst med spatt.

Vi hade en ponny med spatt på våran ridklubb. Hon blev avlivad efter ca. 2 månader!:(

Jag skulle inte råda dig till att köpa hästen. Om du har så mkt känslor för hästen nu, tänk då om du köper den o den sen måste avlivas om några månader/nått år? Tanken är god av dig men rent känslomässigt kan det bli mkt värre för dig. Dessutom är behandlingar o resor till veterinären dyrt, så rent ekonomiskt kan det bli rena förlusten.

Visst finns det spatthästar som kan klara sig om spatten ligger i "vilofas", men som det låter på dig så har den här hästen väldigt mkt problem redan nu.

Jag tog själv bort min häst för ca en månad sedan pga spatt, det var väldigt jobbigt.

Den här sidan är en utav de bästa sidor jag läst om spatt. Den är mycket förstålig och tar upp behandling/träningsmetoder mm. Jag har fått mycket aha upplevelser om just spatt av den sidan.

http://user.tninet.se/~xvj408j/spatt.htm

Intressant länk! Men det jag reagerade på var att prognosen skulle vara så god som 80-90% för tillfrisknande? Inte vad min veterinär sade och om man kollar runt i alla spattrådar så verkar det som att väldigt många hästar avlivas pga besvären.
Jag kanske tolkar påståendet fel?

Mvh maria

Dyrt att behandla behöver det inte alls bli mer än kanske självrisk i så fall om man är smart nog att överta gamla ägarens försäkring (om det finns!).
Köper man en häst med hälsoproblem så se till att den har en bra veterinärvårdsförsäkring utan reservationer förstås!

Ofta får man ju en fin häst billigare som tex har spatt. Tycker också att man ska fundera på vad man ska ha hästen till. Vill du bara rida lite mjukt och inte tävla så kan en sån häst fungera utmärkt.

Skulle du ha tävlingsambitioner i hopp eller dressyr på msv-nivå skulle jag avråda.

Känn efter, vad har du "råd" att förlora i känslor om hästen måste tas bort efter ett tag? Är det värt tiden du får med hästen innan?

En ridskolehäst har med stor säkerhet ingen egen försäkring, utan omfattas av den allmänna försäkringen som ridskolan/företaget har. Det innebär för köparens del att denne måste teckna en ny försäkring, i detta fall blir det ju reservation för aktuellt bakben. Dessvärre är det ju så att en reservation kan gälla hela benet oavsett skadans art, vilket innebär att ägaren får stå för alla kostnader själv om hästen förolyckar sig i samma ben. Trist, ja men så är det.

Jag skulle säga att du helt enkelt frågade en vetrinär som kollar upp det ordentligt. Det är ju en risk att köpa en hästa med spatt, fast samtidigt kanske du får dina drömmars häst. Vissa hästar klara sig bra trots att de har spatt, jag känner själv en häst som har spatt men fungerar utmärkt som ridhäst. Det enda "problemet" är att man måste mjuka upp honom ordentligt innan han börjar jobba ordentligt. Jag hoppas att det löser sig på nåt sätt...

Tack så jättemkt för alla svar! Har hjälp mig mycket och fått mig att tänka till lite bättre. Ännu har jag inte bestämt mig för vad jag ska göra, är mycket som ska tänkas igen. Men det här har hjälp mig iaf, så tack en än gång!

hm, två av mina foderhästar hade spatt.. båda fick avlivas.. =(

Dyrt att behandla behöver det inte alls bli mer än kanske självrisk i så fall om man är smart nog att överta gamla ägarens försäkring (om det finns!).

Jodå, det vill jag nog påstå att det är om hästen får besvär o behöver behandlas kontinuerligt eller med dyra preparat!

Ta tex Tíldren-behandling som väldigt få bolag ersätter. En sån behandling kostar ca 6000 för en 600kg-häst. Jag hade turen att mitt bolag ersatte halva kostnaden för denna behandling men många ersätter inget alls.
Cortison är billigare men det är ändå pengar och det räcker sällan med en behandling.

Min häst behövde även specialskoning, vet inte om alla bolag ersätter det eller om det räknas som vanlig hovvård?

Sen så kan jag ju fundera över hur mkt pengar jag och min familj förlorat på att ta ledigt från jobbet för att kunna utföra behandlingarna samt hur mkt bensinpengar som gått åt.

Sen om man ska gå in ännu mer på detaljer som faktiskt är pengar så kan jag ta exemplet med min häst som rasade i vikt när han hade ont, vi fick köpa massa extrafoder för att hålla honom i vikt.

Sen så förlorade i varje fall jag 25.000 bara i livvärde när han togs bort då min häst inte var fullförsäkrad i liv. Sen så kan man ju fundera på de 15-20.000 han kostade i ren försäkring på hela det år då han ändå inte var ridbar. Nu lär väl inte en ridskolehäst vara försäkrad så högt men ändå.

Sen så kostade det väl ca 6000 när vi avlivade honom o det är inget försäkringsbolaget ersätter.

Nu kan man ju komma undan bättre ekonomiskt om man har flyt med en häst som faktiskt fungerar, men detta är utgifter som jag tror att mer än bara jag varit med om gällande en spatthäst. Och ändå så hade jag min häst ganska bra försäkrad. Det är ju ännu värre för dem som kanske har rörlig självrisk eller så.

Jag säger inte att det måste bli såhär, men du säger att det inte alls behöver bli dyrt men då ville jag bara säga att det kan det visst!

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 147
Senast: Mint
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 343
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
857
Senast: tara
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka