ang stoppande ponny

M

melandersara

Undrar om någon kan ge oss ett råd ang våran 6 åriga d ponny,
på träningar och här hemma hoppar han som ingenting 1 meters banor men när vi kommer ut på tävlingar så hoppar han på framhoppningshindrena utan problem men väl inne på banan så kan
han bjuda mot första hindret och får bara för sig att stanna framme
vid hindret, oftast blir det utvägran första el andra hindret, blir inte klok på detta.
 
Sv: ang stoppande ponny

låter som om ryttaren kanske spänner sig och blir nervös, vilket h*n inte blir på träning. Jag skulle nog ut på massa träningstävlingar/centimetershoppningar och träna att tävla. Skulle ju vara bra att hitta något ställe där man får hoppa klart banan oavsett hur många stopp man får, stopp brukar sätta sig i huvudet på ryttaren och hästen lär sig att det är en bekväm väg ut...

En annan variant är att hitta någon duktig och rutinerad ryttare som kan tävla ponnyn och då se om det är ngt ponnyn gör eller ryttaren som gör att det blir som det blir.
 
Sv: ang stoppande ponny

Inte för att oroa i onödan men har ni låtit en veterinär kolla hästen? En häst i stallet var och kollades på klinik för två dagar sedan pg.a precis samma symtom. Hon hoppade på träning och framhoppning men vägra ut sig direkt på banan flera tävlingar i rad. Veterinär på tävlingsplatsen sade att det är typiskt hästar med inflamationer, de vet så väl när det gäller på tävling, att det är en hel bana och att det krävs lite extra. Hästen kom hem från kliniken med diagnoosen kot- och hovledsinflamationer på båda fram, fast i mildare grad, därav hon fortfarande hoppade på träning. :crazy:

Nu behöver ju inte detta betyda att din häst måste vara skadad men kan ju vara värt att kolla upp. Reagerade bara på hur likt det var hästen i stallet. Har du lagt märke till om hästen vägrar mer påå kombinationer? Det är oftast värre att hoppa om de har ont.

Om vi nu utesluter att hästen skulle vara öm i kroppen så tror jag annars att det kan ha med tävlingsnerver att göra? Antingen hästens eller ryttarens... Om inte annat är väl hästen lite taskig tycker jag.

Hoppas jag inte oroade i onödan nu men ville bara hjälpa till om det nu skulle kunna vara nått...

Mvh Maria
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: zarmino
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 526
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
720
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 688
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp