Ang värmekabel...

Tuvalisan

Trådstartare
till vattenkoppar i kallstall, måste vattenkopparna vara eluppvärmda eller räcker det med att vattenledningen är det???

Sv: Ang värmekabel...

I vårat stall så har vi värmeslinga i vattenledningen. Nu är inte det riktigt ett kallstall men det kan ju gå ner till nollan i stallet om det blit riktigt kallt ute. Och då kan det va en ishinna på vattnet när man kommer på morgonen. Så har man ett kallstall så är det nog ett plus om vattenkopparna är eluppvärmda.

Är det för kallt fryser ju vattnet som är i kopparna, och då spelar det ingen roll om kabeln är uppvärmd. Jag har stall som ligger runt nollan som kallast, då räcker det med uppvärmd kabel.

Har värmekabel på vattenledningarna i mitt stall, men de hjälper inte för när det blir riktigt kallt fryser själva rörventilerna på vattenkopparna. Detta sker framförallt dagtid när "elementen" är ute i hagen och det brukar vara fruset under några veckor varje vinter, trots att stallet är isolerat. Uppvärmd vattenkopp hade inte varit fel i dessa lägen, men det fungerar ju med hink också.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
743
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 261
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 816
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka