Angående gödselbrunn

Solvira

Trådstartare
Nån som vet vad som gäller för gödselbrunnar? Är det upp t.o.m. fem hästar eller från fem hästar och över som man måste ha gödselbrunn?
 
Jag har inte för mig att man behöver gödselbrunn till hästar eftersom deras gödsel räknas som torr gödsel till skillnad från kor och grisar. Men om det är gödselPLATTA du menar så har jag för mig att det ska man ha om man har fler än 4 hästar.
 
I Halmstad så ville de att man skulle urinbrunn om man hade över 9 hästar. Gödselplatta från 4 hästar.
Tror att det kan vara en sådan sak som kan vara olika från kommun till kommun. Bästa är att ta kontakt med Miljö&hälsa på din ort så är du på säkra sidan.
 
Hmm, då kanske det är det man ska ta och göra då när det blir aktuellt... Än så länge ligger jag i lä, med tre boxar :)
 
Det kan variera en hel del vilka regler som hgäller för gödselhantering, såväl mellan olika kommuner som inom komunerna.
Ta kotnakt med miljökontoret i DIN komun så får du veta exakt de regler som gäller för Dig!

I min egen kommun gäller olika regler beroende på var man bor. Där jag hade pållarna förut krävdes utrymme för 4 månaders lagring på platta, här jag bor nu krävs utrymme på platta för 6 månaders lagring.. (jag har dock tillräckligt med plats för ett helt års lagring, så det är lugnt för mig.. :))
 
Här hos oss behövs inte heller urinbrunn, däremot skall man ha en kant på gödselplattan så inte lakvattnet kan rinna ut.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu inleds rättegången gällande den hästägare som bar ansvaret när fem hästar kom lösa och skenade på Djurgården, Stockholm, i somras...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ola Sjölin har arbetat som kommundirektör i Hallsberg under många år, numera är det hästar på heltid som gäller. Hemma har han fem egna...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: Gunnar
·
Utrustning Skulle vilja ge mitt syskonbarn en ridhjälm. Tips på modell eller vad jag bör tänka på? Hon är fem år och ”åker” på min häst någon...
Svar
2
· Visningar
299
Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
689
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp