Angående hästköp

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Misko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 607
M

Misko

Vet nu inte om detta är rätt tråd, men jag prövar iallafall:)
Har efter mycket betänketid bestämt mig för att börja leta efter en häst. :D Har tidigare varit både medryttare och fodervärd, men efter olika omständigheter slutat. Jag tycker själv att jag har haft lite otur i mitt "hästliv" och råkat ut för en massa knepiga, känsliga och rädda hästar, som jag har kännt att jag inte klarat av. Speciellt det här med trafikrädda hästar :crazy: , det här har gjort att jag har lagt ridningen på hyllan ett tag, men nu när jag inte jobbar lika mycket saknar jag det oerhört :D

Så har fattat beslutet att jag vill ha min egna häst, som jag kan mysa med ute i skogen, rida lite dressyr på osv. Men det är så svårt allt detta med hästköp, läser annonser och alla skriver 100% trafiksäker, toppensnäll osv, det verkar nästan vara standard ;)

Har funderat på det här med raser, prövade att rida islandshäst för ett år sedan, och det var en jättetrevlig upplevelse, men de är ju så attans dyra att köpa :)

Undrar lite om ni har några tips? Hur jag ska gå tillväga med att få reda på om hästen verkligen är "100% trafiksäker" eller snäll på alla sätt och vis. Vill ju samtidigt kunna träna lite, och inte bara rida i skogen ^^

Sv: Angående hästköp

det finns inga 100 % trafiksäkra hästar ;) alla hästar kan bli skrämda/rädda.

det bästa är väl om du får ta pålle på prov någon vecka, eller åka och provrida/hantera hästen ett tag innan ev. köp.

Alla gånger jag har köpt häst har jag haft prövotid på allt ifrån två veckor till tre månader. Prata med ägarna när du ringer på hästen och berätta när du berättar om dig själv att du även vill vara 100% säker på att det känns bra och att du därför vill skriva med en prövotid i kontraktet.

De flesta som säljer sina älsklingar vill likaväl som du att det ska passa och brukar därmer gå med på detta.

o hur går prövotid till då?
Betalar man o lämnar åter om det inte fungerar?

det kommer man överens om med säljaren. en del lägger handpening, en del fullbetalar innan andra gör det när ev. "köp" fullföljs. en del har "prövotid" hos ägaren (åker dit och prövar hästen ett tag innan)

vad du ska vara noga med är att se till att hästen besiktigas U.A av veterinär innan du tar hem hästen, helst ska man själv vara med vid besiktningen (för att tex. kunna ställa frågor själv till veterinären). själv använder jag "min" veterinär när jag köper häst.

Se om du kan hitta nån häst som ska utlånas på foder -senare köp.
Många vill låna ut sina hästar först så ser dom om hästen trivs och att köpare är en bra person. Dessutom får man ju själv lite tid och se hur det är att vara hästlös.

Försök ringa på annonser och inte maila - då kan du "läsa" av säljaren bättre, skriv ner alla frågor först så har du en lista att gå efter och missar ingen av dina frågor. Fråga hur hästen är att rida på i grupp/själv, hur den reagerar i trafiken med hundar etc.
Fråga även om gamla skador etc. Ta gärna med dig någon annan hästkunnig person när du åker och tittar så får man lite andra synpunkter och intryck.

Eftersom du är mer åt fritidsryttar hållet men vill göra lite annat också (men uppfattar som att du inte är ute efter att tävla msv)kanske ett kallblod vore nåt? dom har oftast ett lugnt psyke men ändå mycket "power" för en vettig peng, även lettiska hästar och islänningar har ett genomgående lungt och stabilt temprament. Nu finns det självklart undantag även i dessa raser men på tex ett fullblod så avlas det mycket på nerv så det kanske man ska undvik om man vill ha en mer stabil häst.

Lycka Till!

Jag tycker du ska göra så som de flesta skriver. ta pållen på prov och se om den är lugn. Annars får du helt enkelt lämna tillbaka den. Kom bara ihåg att hästar vid miljöombyte kan bli helt annorlunda. Min häst var jättetrafiksäker innan jag köpte honom, men när han kom till mig var han orolig och stressad, varpå han reagerade på minsta sten och pinne. Men har nu lugnat ner sig betydligt, och reagerar knappt för lastbilar som dundrar förbi. Har man en trygg häst från början är det nog inga problem.
Vilken ras du ska köpa är rätt svårt att säga, eftersom alla är individer. Dock kanske du ska undvika fulblodshästarna, då de är avlade för mycket temprament och nerver. Alltås typ, araber, fullblod osv. Kanske ett kallblod passar bättre.
Det du också kan göra är att köpa en lite äldre, erfarnare häst, som har vart med om det mesta. Nu menar jag inte att du ska köpa en 20åring, men kanske 15 är en bra ålder. Köpte min när han var femton, och det funkar utmärkt. Om du ändå bara ska rida i skogen och träna lite dressyr, håller lite äldre hästar perfekt för det. Se bara till att göra en ordentlig veterinärbesiktning innan, så de inte har någon gammal skada som kommer upp.
dock har äldre hästar lite svagare ben, och kan halta på böjprov även om de håller för lätt ridning. Min häst haltade på böjprovet, men har däremot aldrig vart halt så länge jag har haft honom. varken i ridning eller i hagen, så lita inte fullt på det. Däremot kan röntgen vara ett bra alternativ!
Lycka till! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Generellt sett betalar man en handpenning på ca 10% av priset så fort man bestämt sig för att man vill ha hästen. Detta innan man hämtar hem hästen och det är bindande för att hästen infact är din och inte får säljas till någon annan.

Vid hämtning (eller eventuell avlämning) av hästen ska man ha förtöver resterande summa av pengarna & kan då hämta upp hästen och köpet är fullbordat.

Går köpet tillbaks betalar säljaren tillbaks allt förutom handpenning (dvs 10% på köpesumman). Dock skriver man generellt sett in att hästen "lämnas tillbaks i befintligt skick" så om hästen är skadas eller dylikt under denna tid så är det Din skyldighet att betala för dom vetrinär räkningar som tillkommer för den skada som hästen ådragit sig under din ägo. Sen kommer du antagligen även få betala ännu en vetrinärbesiktning som påvisar att hästen är fullt frisk när den lämnas tillbaks (dvs befintligt skick)

Dessutom brukar man direkt vid köp skriva över både försäkringar och alla registrerings bevis på dig som ny ägare. Även detta kan kostar pengar. framför allt om du behöver passa hästen.

så det är ju förvisso en ganska dyr historia att lämna tillbaks hästar, men hästar i sig är dyra så, vill man vara en seriös köpare som köper av en seriös säljare bör det gå till på detta sätt.

Det som oroar mig lite gran är att du behöver ställa dessa frågor här. För det är verkigen visentligt att du när du ska kolla på häst har med dig någon som är Väl insatt i processen och själv har köpt både en och två hästar tidigare. Man ska INTE ge sig ut ensam första gången man köper häst, absolut INTE. det finns så många skojjare och oseriösa häst säljare, och det är SÅ svårt att veta själv vad man ska se efter hos en häst både psykiskt och fysiskt när man inte har den erfarenheten.

Vet nu inte om detta är rätt tråd, men jag prövar iallafall:)
Har efter mycket betänketid bestämt mig för att börja leta efter en häst. :D Har tidigare varit både medryttare och fodervärd, men efter olika omständigheter slutat. Jag tycker själv att jag har haft lite otur i mitt "hästliv" och råkat ut för en massa knepiga, känsliga och rädda hästar, som jag har kännt att jag inte klarat av. Speciellt det här med trafikrädda hästar :crazy: , det här har gjort att jag har lagt ridningen på hyllan ett tag, men nu när jag inte jobbar lika mycket saknar jag det oerhört :D

Så har fattat beslutet att jag vill ha min egna häst, som jag kan mysa med ute i skogen, rida lite dressyr på osv. Men det är så svårt allt detta med hästköp, läser annonser och alla skriver 100% trafiksäker, toppensnäll osv, det verkar nästan vara standard ;)

Har funderat på det här med raser, prövade att rida islandshäst för ett år sedan, och det var en jättetrevlig upplevelse, men de är ju så attans dyra att köpa :)

Undrar lite om ni har några tips? Hur jag ska gå tillväga med att få reda på om hästen verkligen är "100% trafiksäker" eller snäll på alla sätt och vis. Vill ju samtidigt kunna träna lite, och inte bara rida i skogen ^^

Jag rekomenderar islandshäst, underbara små varelser! :) som man alltid har roligt med. Dom brukar dessutom inte vara lika tittiga och "rädda" som vanliga hästar. Ser dom nåt konstigt tittar dom bara, men springer ej iväg eller så. Dom är väldigt trygga och i en behaglig storlek. Underbara :love: Men ifall du funderar på en sådan, så köp en som varit i sverige ett tag, för dom kan bli väldigt jobbiga när dom precis kommit från island då dom märker att dom inte är hemma längre. Då är dom inte lätta att ha att göra med.

Nu finns det såklart undantag, det finns dom som är mycket känsliga osv, men det finns massor med lugna, trygga isisar där ute i landet som väntar på en ny ägare :) Finns nån för alla.

lycka till med hästletandet.

Kom bara ihåg att hästar vid miljöombyte kan bli helt annorlunda. Min häst var jättetrafiksäker innan jag köpte honom, men när han kom till mig var han orolig och stressad, varpå han reagerade på minsta sten och pinne. Men har nu lugnat ner sig betydligt, och reagerar knappt för lastbilar som dundrar förbi. Har man en trygg häst från början är det nog inga problem.

Håller med om att det här är väldigt viktigt att tänka på. En häst kan kännas hur lugn o trygg som helst i sin vanliga miljö hos säljaren, men när man sedan flyttar den till en ny miljö så måste man räkna med att den blir lite orolig i början - dvs om det inte är en riktigt stabil häst.
Är man då själv lite ovan och orolig så gör det ju inte saken bättre! Därför måste man ge både sig själv och hästen gott om tid i början och även räkna med att man kommer att åka på motgångar.

Det allra bästa är så klar att först låna en häst på foder för senare köp.

Tack för alla svar =)

Har haft fullt upp med mina annonser så har knappt hunnit titta här.

Hmm kanske har felformulerat mig lite, självklart är det så att jag kommer ha folk med erfarenhet med mig när jag ska provrida/titta på häst =)

Det jag mest var ute efter här var om någon hade lite tips om det här med annonser (en riktig djungel! alla ser ju likadana ut nästan) :cool: Jag blir så snurrig när jag ska prata med hästägarna att det oftast slutar med att de pratar på om sin häst och jag glömmer alldeles bort vad det var jag skulle fråga om :p Men det där med att skriva ner frågor lät bra, det skall jag göra.

Har ju innan mest sysslat med travare, längesedan kan ju tilläggas, och alltid fått tag på "mina hästar" genom diverse bekanta. Så känner mig inte alls hemma på det här med annonser (och internet :angel: ) Men det känns ju bra att veta att de flesta är villiga att lämna ut hästen på prov först.

Foderhäst vill jag inte ha igen! Hade en helt underbar valack på foder i ett år, sen en dag ringer ägaren och berättar att hästen är såld, och att nya ägaren kommer och hämtar honom nästa vecka. Utan att ha förvarnat mig om det..

Hoppas nu att jag inte har snurrat till allting ännu mera, brukar ha lätt för det :angel:

Och tack igen för alla trevliga råd :bow:

Tack för alla svar =)

Har haft fullt upp med mina annonser så har knappt hunnit titta här.

Hmm kanske har felformulerat mig lite, självklart är det så att jag kommer ha folk med erfarenhet med mig när jag ska provrida/titta på häst =)

Det jag mest var ute efter här var om någon hade lite tips om det här med annonser (en riktig djungel! alla ser ju likadana ut nästan) :cool: Jag blir så snurrig när jag ska prata med hästägarna att det oftast slutar med att de pratar på om sin häst och jag glömmer alldeles bort vad det var jag skulle fråga om :p Men det där med att skriva ner frågor lät bra, det skall jag göra.

Har ju innan mest sysslat med travare, längesedan kan ju tilläggas, och alltid fått tag på "mina hästar" genom diverse bekanta. Så känner mig inte alls hemma på det här med annonser (och internet :angel: ) Men det känns ju bra att veta att de flesta är villiga att lämna ut hästen på prov först.

Foderhäst vill jag inte ha igen! Hade en helt underbar valack på foder i ett år, sen en dag ringer ägaren och berättar att hästen är såld, och att nya ägaren kommer och hämtar honom nästa vecka. Utan att ha förvarnat mig om det..

Hoppas nu att jag inte har snurrat till allting ännu mera, brukar ha lätt för det :angel:

Och tack igen för alla trevliga råd :bow:

Skriv ner vad du vill ha ut av hästeriet, leta häst utifrån det.. Provrid och titta på många innan du bestämmer dig...

Alla häst ägare stöter ibland på problem, genom att man blir rädd eller annat.. Då gäller det att ta sig igenom det... Hästen blir bara lugn och trygg igenom den som hanterar och rider den.. Hästar som utannonseras som läromästare, kan bli avkastningskung när ridning och ägare ändras.. Tror att man kanske måste vara berädd på att ta hjälp ibland...

Vet besiktsa en skälig prövotid..

Ang foder häst så kan man ju skriva kontrakt med uppsägningstid, förköpsrätt osv för att slippa den tråkiga erfarenhet som du fick.. Det kan vara ett jättebra sätt att verkligen få en skälig prövotid...
Var jag tvungen att sälja så skulle jag vilja lämna på foder ett halv år eller så innan för att verkligen se om det stämmer.... lycka till..

Jag menade givetvis vetriänär besikta och köp inte utan en skälig prövotid...

kanske bör tillägga att "dom flesta" inte är villiga att lämna på prövotid, där är det nog 50/50

jag personligen lämnar ALDRIG ut en häst/ponny på prövotid igen, därimot så är dom välkommna att pröva hästen hos mig under en period. vid ett tillfälle lämnade jag ut en ponny (för över 25 år sedan) på ett par veckors "prövotid". han lämnade mig i tävlingskondition (tävlade msv hoppning) lätt lastad, lätt hanterad. när dom lämnade tillbaks honom tog det nästan 1 år innan jag kunde annonsera ut honom till försäljning igen, vad som hänt lär jag aldrig få reda på men han gick knappt att lasta och det dom förstört i ridningen tog TID att rätta till :crazy: :cry: :mad:

när dom va och tittade/provred funkade allt fint, dom verkade jätte trevliga och käcka, men det blev som sagt katastrof i alla fall. och det va inte den ev. köparen som fick betala det priset utan det drabbade ponnyn och mig :mad: så den "risken" tar jag aldrig igen.

Det är nog olika, men vi betalade vår och så skulle de hämta tillbaka henne och betala tillbaka pengarna om vi bestämde oss för att inte köpa. Inbillar mej att ingen vill släppa iväg sin häst utan att ha fått pengarna. Var noga att skriva med allt i kontraktet, tänk på att skriva in vem som står för risken om något händer under tiden.
Det finns en hel del lugna och trafiksäkra hästar bara du prioriterar det framför kanske en häftig utstrålning, tänk på att man får inte allt, man får prioritera,.
Vill bara tillägga att en Islandshäst inte behöver vara så dyr och eg. är det inte inköpspriset som ska få avgöra, det är som att köpa en billig bil, den blir dyr att äga. En Islandshäst är nästan alltid ponny och du kan stalla den som ponny,den äter förhållandevis lite och kan ofta gå ute mycket. Väldigt trevlig ras som ger sin ägare mycket glädje. Sedan kan de vara lite svåra med gångarterna, det är inte lätt att rida dem perfekt pga att gångarterna inte alltid är så väl åtskilda (är de det så är det ofta dyra). Men jag tycker inte du ska ge upp tanken iaf. Jag sålde en gång en Islandshäst som var näst intill tregångare, den blev ju inte så dyr och hon var otroligt trevlig och så nära 100% trafiksäker man kan komma.

Senast ändrad av en moderator:

Du kan ju kolla lite på islandsannonser för endel är ju inte så dyra. Men du kan ju åka och provrida den hästen du tycker verkar bra flera gånger. Provrid gärna många olika hästar så att du får känna på vilken du tycker är bäst.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Läst köp och sälj tråden och kom att tänka på vad människor uppenbart ljugit om när man ska provrida hästar som exempel :) Jag skulle... 2
Svar
25
· Visningar
4 045
Ekonomi & Juridik Nu börjar tankarna kring ett hästköp ta form på riktigt. Har varit utan häst i flera år nu, men nu är det snart dags igen känner jag...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: Görel
·
Hästhantering Min gubbe är inte helt trafiksäker har jag upptäckt. Ensamma fordon som bilar och motorcyklar går bra, men ekipage som bil +...
Svar
9
· Visningar
1 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka