Angående kastrering

Rotterö

Trådstartare
Hur länge bör de gå ensamma (egen hage ) efter kastrering.
När kan man släppa hästen med sto i en hage efter kastrering.
Hur länge efter kastrering kan de produsera sperma.

Lite nyfiken. kompisen undrar.
 
Sv: Angående kastrering

Hej ca 2-3 veckor bör du vänta.
 
Sv: Angående kastrering

Jag har fått lära mig att levande spermier kan finnas kvar i upp till tre månader i extremfallet. Själv skulle jag vänta minst 2 mån.
PL
 
Sv: Angående kastrering

Hej
Jag kastrerade min senaste för lite drygt ett år sedan. Han var då nästan fem.
Veterinären sa att efter en månad kan man vara säker. Han kan ju inte producera någon sperma efter kastrering, däremot kan det leva kvar i alla fall ett par veckor.
Jag släppte med ston efter ca 5 veckor för att vara på den säkra sidan.

Du ska veta att stona var nöjda för viljan att betäcka hade definitivt inte försvunnit, trots att han aldrig träffat ston innan. Men han var ju redan fem år, hur gammal är din kompis häst?
Mitt råd är i alla fall att hålla lite koll på stona han får gå med så att han inte är på dem för mycket.
 
Sv: Angående kastrering

Rotterö skrev:
Ska de stå i egen hage så länge?

Min häst gick med sin ett år äldre bror som var kastrerad sedan flera år. Det man måste tänka på med en nykastrerad att de kanske inte ska rusa runt men de måste röra sig ordentligt varje dag för att såret inte ska stelna till medan det läker.
 
Sv: Angående kastrering

Det är 2 st 2åringar.
De skall sedan gå med två ston med föl.
 
Sv: Angående kastrering

Jag tror att det kommer att gå fint. De blir nog en trevlig liten flock där stona bestämmer reglerna.
Lycka till
 
Sv: Angående kastrering

Vi ska ta hem vår kastrerade häst i maj, han blev kastrerad i slutet på februari, mina bekymmer är att han ska börja små hoppa och bli allmän jobbig på våra tre ston...men jag får väl se hur det går.
Annars får han gå i en hage bredvid.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en del johannesört i våra hagar. Det mesta är bortrensat, men det går ju aldrig att få bort 100%. Jag tror inte att våra hästar...
Svar
6
· Visningar
891
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Biet
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
8 981
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp