Bukefalos 28 år!

Ångervecka

Mermaid

Trådstartare
Finns det något som liknar ångervecka vid häst försäljning? Jag har sålt en ponny för några dagar sedan och nu har det framkommit fakta om köparen som gör att jag aldrig i mitt liv skulle ha sålt till henne. Har begått ett stort misstag här...

Vi hade ett köpeavtal med prövotid och när jag sa att jag ville hämta hem hästen så var köparen snabb att istället betala in köpeskillingen fort som attan så att ägandet övergick till henne.
Någon som varit i denna sits och har tips?

Jag har kontaktat en jurist men en som inte jobbar med just hästar och han sa något om ångervecka men han var osäker om det gäller hästar. Ska jaga andra jurister imorgon, tänkte bara om någon har något tips?
 
Nej det finns ingen ångervecka. Sålt är sålt. Har personen däremot djurförbud så kan du anmäla till länsstyrelsen och samtidigt påtala att du gärna tar tillbaka ponnyn.

Nu har ni prövotid och beroende på vad ni har skrivit så kan det vara en utväg. Det vanligaste är ju att det är köparen som har prövotid, inte säljaren.
 
Nej det finns ingen ångervecka. Sålt är sålt. Har personen däremot djurförbud så kan du anmäla till länsstyrelsen och samtidigt påtala att du gärna tar tillbaka ponnyn.

Nu har ni prövotid och beroende på vad ni har skrivit så kan det vara en utväg. Det vanligaste är ju att det är köparen som har prövotid, inte säljaren.
 
Tack för svarmisstänkte att det inte fanns någon väg ut
Vi har skrivit in prövotid och muntligen sa vi att det skulle gälla för båda parter men jag tror tyvärr att i kontraktet ser det ut att gynna säljaren. Jag tyckte jag var noga när vi skrev men jag har gjort ett hemskt misstag
 
Tack för svarmisstänkte att det inte fanns någon väg ut
Vi har skrivit in prövotid och muntligen sa vi att det skulle gälla för båda parter men jag tror tyvärr att i kontraktet ser det ut att gynna säljaren. Jag tyckte jag var noga när vi skrev men jag har gjort ett hemskt misstag

Muntliga avtal är ju giltiga men svårare att bevisa. Har du vittnen som kan styrka ert muntliga avtal?

Hemskt tråkigt när det blir så fel.
 
Men även om det finns fakta om köparen, så kanske din ponny får det bästa livet där. Tråkigt att det blev sådär :-( Det är det som skrämt mig när jag funderat på att sälja, att när ponnyn väl är såld så är allt försent.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 202
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 751
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 194
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp