Bukefalos 28 år!

Anlägga bete

Cyllene

Trådstartare
Jag är inne på att arrendera mark för framtida bete. Det är platt åkermark som idag odlas. Förra året sattes potatis, idag är det något annat typ havre.

Hur skulle man gå till väga för att få detta till ett bra bete? Att få det till bete till nästa år inser jag att man kan glömma, men om man säger till sommaren om två år!

Kan ni ge mig tips på hur det ska göras? Plöjas upp i höst och sås nästa vår har jag fattat. Men sen ska det kanke vältas, putsas, slås osv. När ska det göras?

Jag är ju stadsmänniska aka "bonde-wannabe" så allt är helt nytt för mig, så förklara gärna som för en lätt idiot. :angel: Jag har egen traktor men inte mer, utan det får bli maskinstationen här som får göra det mesta. Det handlar om ca 3 ha mark.

Vad kan kostnaderna bli för hela processen innan betet är användningsbart? Är det möjligt att säga det?

Tacksam för alla tips jag kan få!
 
Sv: Anlägga bete

Du kan så marken i år om du gör det i augusti, beror lite på var du bor förstås. Men så brukar vi göra och vi bor i Umeå. Då går det att beta nästa sommar. Men ha inte alltför mycket klöver i blandningen då den inte övervintar lika säkert.

Du får räkna med en kostnad för utsäde på c:a 800:-/ha, och runt 750-850:- per maskintimme beroende på var man befinner sig. Det bästa är ju att ta hjälp av en maskinstation. Tidsåtgången landar väl i runda svängar på 4-5 timmars jobb, kan gå snabbare om den du lejer sår och vältar samtidigt. Och iom. att det är pären på åkern nu så är jorden ju rätt lös så kan det räcka med att köra över med en tallriksharv efter upptagning.

Kicki :laugh:
 
Sv: Anlägga bete

Valet av fröblandning beror på var i Sverige du bor och vilken beskaffenhet din mark har. Gräsfrön finns att köpa i färdiga blandningar som lämpar sig för olika användningsområden.Tex de man brukar välja till hästbete tål nedbetning och nedtrampning bättre.

Timotej, Ängsvingel, Rödsvingel, Ängsgröe och Engelskt rajgräs är arter som ofta finns med i en fröblandning för betesvall till häst.

Rajgräset etablerar sig snabbt, stor konkurrenstförmåga både vid anläggning och i beståndet och återväxer fort. Tramptåligheten är också bra vilket behövs på betesmark. Rotsystemet är relativt grunt och pga det är torktåligheten dålig samtigt som gräset är relativt känsligt för svampangrepp. Energirikt gräs men köldkänsligt.
Rödsvingel används ffa till bete, relativt långsam etableringshastighet och därmed också en liten konkurrenskraft vid anläggning. Konkurrenskraften i ett etablerat bestånd är stor. Rotsystemet är djupt och torktåligheten är bra liksom tramptåligheten och uthålligheten i vallen. Köldtålig.
Timotej, långsam etablering, grunt rotsystem o dålig konkurrensförmåga. Bra näringsvärde.
Ängsgröe, stor konkurrensförmåga när det väl etablerat sig, mkt bra tramptålighet och vinterhärdig art. Täcker fort där andra gräs försvunnit, konkurrerar bort ogräsen.
Ängssvingel, medelstor konk.förmåga, bra torktålighet och snabb återväxtförmåga.


Låt betesvallen etablera sig ordentligt innan ni släpper på några hästar, annars är risken stor att vallen trampas sönder. För att få en tät vall så får man dock inte låta den bli förvuxen. Slå därför av gräset med en betesputs regelbundet så får du en tätare valletablering som bättre tål trampskador.
 
Sv: Anlägga bete

Oj vilken koll du har. Marken här är nästan bara sand, så det är ett problem. Om jag förtstått det rätt så är det väldigt mkt rajgräs i det som finns på de beten jag har nu, och jag har problemet att hästarna inte verkar vilja äta det. Är det vanligt?
 
Sv: Anlägga bete

Oj in aning faktiskt!

Är inte superinsatt,sådde ny betesvall i våras därför pratade jag med en person jag litar på som är storbonde och har hästar själv.Jag blev rekommenderad att köpa in en färdig fröblandning och sen lejde jag bort allt jobb till maskinpark.Råden om att inte låta hästarna gå för tidigt och att putsa med betesputsen gav han som sådde och han gör ju inget annat på dagarna än att hålla på med sånt där så hans argument lät bra.

Så när jag kollat vad som ingick i blandningen så var det bara att plugga på de olika sorterna för att veta varför de ingick.
 
Sv: Anlägga bete

rajgräs är inte särskilt bra hästmat faktisk, det innehåller väldigt mkt fruktan. och det är ju dumt att bidraga till fångrisken vid att så massa rajgräs!

jag valde timotej, ängsvingel och rödsvingel när vi sådde. :)
 
Sv: Anlägga bete

Ojdå.Det var ju tokigt,det visste inte jag.Får undersöka detta ännu mera,vi sår ett nytt bete till hösten igen.
 
Sv: Anlägga bete

vad händer om man låter en potatisåker vara utan att så in? Bryr oss inte om att ha massa bete utan vill ha ytan (stor yta på ca 6 hektar för 2 hästar). Hur kommer marken att förändras? Elle rmåste man så in för att få gräsväxt inom rimlig tid (typ 2 år)
 
Sv: Anlägga bete

Skulle tro att du får en himlans massa ogräs, lite olika beroende på jord, men vi är i samma del av landet så antagligen mållor och syror som inte hästarna är så intresserade av ändå.
Om du vill ha typ äng så tar det många år att få det, upp till 20 år skulle jag tro på bördig mark eftersom en äng är näringsfattig och innehåller väldigt mycket örter.

Plöj, strunta i att göda, och så, du kan så svinglar som tar sig lätt men inte kräver så mycket. Du borde också kunna så en ängsfrö-blandning för kalkrik torräng om marken är torr - förutsatt att blandningen inte innehåller giftiga växter, då får du in mer örter.

Nu antar jag iofs att du inte vill ha så kraftig betesväxt, (eftersom jag vet vilken typ av hästar du har :angel: ) men att bara låta åkern stå tror jag inte blir bra på 2 år.
 
Sv: Anlägga bete

Potatisåker....vad är det för jordtyp?Grannen längre bort som har potaisåker har sandjordar och det är jättebra naturligt dränerat.

Jag tror ändå att man ska så in nåt gräs så att man inte får in en massa (potentiellt) giftigt och smakligt ogräs.Sen brukar själva jordytan hålla bättre om den blir "armerad" av rotsystemet i "gräsmattan".
 
Sv: Anlägga bete

Skulle tro att det är sandjord med lerinslag, vi bor i samma område och här är överlag väldigt bra åkermark, klass 7-9.
 
Sv: Anlägga bete

Du kan ju så havre med insådd av gräs. Då blir stubben kvar efter tröskningen o marken är lite mer tramptålig.
// Linda
 
Sv: Anlägga bete

Ja det är sandjord väldränerad. Ca 1 mil till havet. Kräver mycket bevattning att odla.
Mycket riktigt vill jag inte ha näringsrikt! Jag vill ha yta för hästarna, lite att pilla på så gärna fiberrikt näringsfattigt bete. ca 2,5 ha av marken är gammal betesmark så där finns tillräckligt med tanke på att vi egentligen bara har 2-4 hästar i området. Ev kan det ju bli fler om man nu har plats :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu behöver jag råd. Vi är spekulanter på en gård med 5 ha mark. Denna mark är idag insådd med något sädesslag. Det är en bonde som...
Svar
3
· Visningar
650
Senast: warg
·
Anläggning Hej, osäker på var jag ska lägga tråden men när jag sökte kom det upp trådar om vall i denna avdelning. Gissar därför att här är minst...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: ptr
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 003
Senast: skuggi
·
Anläggning Jag har precis köpt min drömgård och flyttar in den 25:e oktober. :d Till gården finns ett stall med 8 boxar, 4ha hagar, 15ha åker och...
Svar
12
· Visningar
2 176
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp