Anlägga egen ridstig/-väg

Lillgrådis

Trådstartare
I brist på vettiga uterittsmöjligheter (och att de som finns bara minskar och minskar) så har jag en tid lekt med tanken att dra ett rid"spår" i utkanten av de egna hagarna. Det skulle bli cirka 700 meter så ingen långritt precis, men skulle ändå ge något bättre möjlighet till konditionsträning om man kör den några varv än att bara ligga och nöta på ridbanan.

Eftersom det handlar om stora och skodda hästar och betesmark i Skåne så blir det upptrampat och lerigt på nolltid om jag bara sätter igång och rider. Jag föreställer mig tyvärr att det är samma typ av underarbete som krävs som för att anlägga en ridbana, om det ska hålla för ändamålet dvs markduk och bärlager + topplager. Är det någon här som har gjort en sådan "ridslinga", eller står i ett stall där det finns? Erfarenheter? Nivå på underarbete? Underhåll? Skulle man klara sig på en meter bredd? (vill helst offra så lite som möjligt av dyrbar betesmark och användningen kommer att vara en häst i taget)
 
Vi hade det på mitt förra stall. Men bara sommartid eller när det var snö eller frusit. Bara gräs då. Funkade bra om man inte red där på hösten eller våren i blötan. Blir nog väldigt dyrt att preparera 700 m
 
Det funkar med nivå stig. Inte året runt men då det är sommar och vintertid om det är hårt i backen. Funkar inte regniga/blöta perioder som runt våren och vissa höstar. Men visst går det att anlägga en mer seriös slinga för åretruntarbete :) men då blir det såklart betydligt mer jobb bakom och skulle då föredra en lite bredare stig så att man kommer fram med maskin för att kunna underhålla
 
Jag har stått i två stall som haft ridslingor. På ena var det gräs runt en åker, inget markarbete alls. Den blev väldigt blöt och lerig delar av året och hård på sommaren när det var torka. Bättre än inget men man tappade ju stor del av funktionen under en del perioder.

Där jag står nu har grannstallet en preparerad slinga, den är verkligen toppen!
Kan dock inte svara för hur underlaget är uppbyggt.
1 meter är väldigt smalt, jag skulle bredda minst till det dubbla. Även om man bara rider en häst i taget och aldrig får möte så är det nice att dela kunna rida lite sidvärts plus att ha utrymme när hästen blir rädd och studsar åt sidan hit eller dit.

8F9EE32F-3EBB-4B84-94D4-C1CB40AE9040.jpeg
 
Det funkar med nivå stig. Inte året runt men då det är sommar och vintertid om det är hårt i backen. Funkar inte regniga/blöta perioder som runt våren och vissa höstar. Men visst går det att anlägga en mer seriös slinga för åretruntarbete :) men då blir det såklart betydligt mer jobb bakom och skulle då föredra en lite bredare stig så att man kommer fram med maskin för att kunna underhålla

Jag tänkte att nordsvensken så småningom skulle kunna rastas med att dra en smalare harv efter sig, så slår man två flugor på en gång och underhåller billigt och miljövänligt. :)
 
Jag har stått i två stall som haft ridslingor. På ena var det gräs runt en åker, inget markarbete alls. Den blev väldigt blöt och lerig delar av året och hård på sommaren när det var torka. Bättre än inget men man tappade ju stor del av funktionen under en del perioder.

Där jag står nu har grannstallet en preparerad slinga, den är verkligen toppen!
Kan dock inte svara för hur underlaget är uppbyggt.
1 meter är väldigt smalt, jag skulle bredda minst till det dubbla. Även om man bara rider en häst i taget och aldrig får möte så är det nice att dela kunna rida lite sidvärts plus att ha utrymme när hästen blir rädd och studsar åt sidan hit eller dit.

Visa bifogad fil 83346

Ja allra helst skulle jag ju satsa på att uppvigla något grannstall att fixa till något sådant. :laugh:
 
Vi har anlagt en rakbana ( cirka 1000 meter ) på en gammal järnväg. Nu blev de inte så dyrt mer en arbetet att skrapa av de en del grus, sen la vi på mull i flera omgångar. Första gången ett rätt tjockt lager som vi sedan körde till med traktor, körde hästarna där ett tag sedan har vi fyllt på efter hand när de sjunkit ned. Nu kommer de behöva fyllas igen i vår misstänker jag. Det är materialet som kostar i de här fallet mullen vet inte exakt vad de givit för den då grannen är med på de här projektet 😊
 
En gård i min närhet har en grusad slinga ca 1 m bred runt hagarna, ser ut ungefär som det du beskriver. Jag har inte koll på hur den är gjord tyvärr men kan förmedla kontakt om det är intressant
 
@warg Schysst, tack! Jag tänkte att jag börjar att "rida in mig" på den tänkta rundan på gräset när (om) det torkar upp, så får jag känna lite hur det funkar. Har ju ridit på åkrarna förut men lite mer planlöst fram och tillbaka så att säga. Så det blir hur som helst inget större arrangemang med underlaget förrän tidigast nästa år och när jag har fler hästar som behöver rastas i organiserad form.
 
@warg Schysst, tack! Jag tänkte att jag börjar att "rida in mig" på den tänkta rundan på gräset när (om) det torkar upp, så får jag känna lite hur det funkar. Har ju ridit på åkrarna förut men lite mer planlöst fram och tillbaka så att säga. Så det blir hur som helst inget större arrangemang med underlaget förrän tidigast nästa år och när jag har fler hästar som behöver rastas i organiserad form.
Det är nog en smart idé att testa hur grässvålen beter sig med lite ridning och tömkörning innan du börjar lägga ner massa jobb o pengar, har du tur så kanske den håller skapligt för den tänkta ridningen och då kan det räcka att bara sand-dressa den :idea:
Nu vet jag att det skiljer rejält på skånsk åkermark vs norrländsk sandmo, därför ska du testa underlaget först. Jag tänker att gräset binder jorden/leran? bättre om den är kvar, än om du tar bort grässvålen och står där med ett 700 m långt lerdike... no very fun O_o
 
Hehe, det ÄR lerjord... och jag drar lite på munnen åt att "det funkar på sommaren OCH på vintern" för andra, förvisso funkar det säkert på sommaren här också men just nu i "midvintern" har vi stillastående vatten typ insjö med änder i grannens ena hage (=ej anlagd damm) och en synlig vattenyta på min ena åker. Dock en separat på andra sidan vägen så där själva ridslingan skulle gå är det något bättre. Men rejält vattenmättat ändå.

Så jag har inget större hopp om något annat än att det krävs ordentligt underarbete på åtminstone en del ställen. Tänker att lite ridning (när det har blivit aningen torrare) ändå visar var det är värst och att man sedan skulle kunna ta det pö om pö och preppa kanske den värsta hälften eller tredjedelen ett år och resten ett senare år. 700 m (om man håller det på en meters bredd) är ju ändå arealmässigt aningen mindre än en ridbana på 20 x 40. Och behövs det då bara ett större underarbete på hälften eller punktvis och en budgetlösning på resten så kan det kanske vara möjligt att lösa.

Jag vet att det finns någon som har en typ galoppbana som man får hyra in sig på drygt en mil hemifrån så under en tid kan ju det också funka att lasta och köra dit ibland. Och några ridvägar/grusvägar har vi ju ännu kvar i närområdet så kör man dem fram och tillbaka tre fyra gånger får man också ihop några km. Men tanken på att kunna bara gå ut och göra någon mer konditionsträning på hemmaplan någon gång i veckan utan att bara skava omkring på ridbanan är onekligen lockande.
 
@Lillgrådis jag har samma tankar och antagligen ungefär samma underlag som du. Vissa delar av min slinga funkar och andra är väldigt blöta.. paddex hade varit nice men säljs ju inte längre. Följer med intresse!
 
@Lillgrådis jag har samma tankar och antagligen ungefär samma underlag som du. Vissa delar av min slinga funkar och andra är väldigt blöta.. paddex hade varit nice men säljs ju inte längre. Följer med intresse!
Jag har egentligen ingen aning om vad paddex är, men jag har kikat på ett relativt nytt material som sägs bara kunna spridas ut rätt i lera till och med. Kan det vara nån liknande funktion som paddex hade? :)

Ts
Jag har följt ett par trådar i ämnet i olika fb-grupper. Vill minnas att flera av dem som byggt uppgav att de landat nånstans runt 30-40'.Såklart inte samma som att ha egen erfarenhet av att ha byggt själv, men jag tänker att det kanske kan vara en idé att kika där också om du inte redan gjort det :)
 
Följer med intresse. Har länge lekt med tanken (drömmen :love:) om en naturbana. Lär dock inte göra slag i saken än på länge då vi hyr stallet och det är inte så frestande att lägga dom pengarna på annans mark. :angel:
 
Följer med intresse. Har länge lekt med tanken (drömmen :love:) om en naturbana. Lär dock inte göra slag i saken än på länge då vi hyr stallet och det är inte så frestande att lägga dom pengarna på annans mark. :angel:
Naturbana kan man ju göra utan att preparera marken om du tex har en liten skogsdunge. Vi har en sån i stallet, det är mer breddade stigar i den lilla skogen 😊
 
Naturbana kan man ju göra utan att preparera marken om du tex har en liten skogsdunge. Vi har en sån i stallet, det är mer breddade stigar i den lilla skogen 😊
Den lediga plätten jag är sugen på är väldigt ojämn, stening och full med rötter. :cautious: Så även om marken inte skulle behöva preppas skulle det nog gå åt rätt mycket arbeta för att kunna rida där i högre hastighet än skritt.
All annan ledig mark har vi snott åt oss till hagar :p

Inte för det hindrar mig från att gå runt och kika och drömma. Funderade förra året på att göra något liknande i sommarhagen men då blev det genast översvämning där ala ankdamm trots att det inte blivit det förut. Som om någon hört mina tankar :meh:
 
Jag har egentligen ingen aning om vad paddex är, men jag har kikat på ett relativt nytt material som sägs bara kunna spridas ut rätt i lera till och med. Kan det vara nån liknande funktion som paddex hade? :)

Ts
Jag har följt ett par trådar i ämnet i olika fb-grupper. Vill minnas att flera av dem som byggt uppgav att de landat nånstans runt 30-40'.Såklart inte samma som att ha egen erfarenhet av att ha byggt själv, men jag tänker att det kanske kan vara en idé att kika där också om du inte redan gjort det :)

Exakt, paddex var bra på att binda lera och funka bra på fuktig mark, behöver harvas ibland för att inte bli stenhårt bara. Vad heter det du hittat? :)
 
Naturbana kan man ju göra utan att preparera marken om du tex har en liten skogsdunge. Vi har en sån i stallet, det är mer breddade stigar i den lilla skogen 😊

Man har ju kanske sneglat på Grevlundas med viss avundsjuka. Helst skulle jag vilja anlägga en riktig jäkla klätterbacke också! Men där tvingas även jag inse mina begränsningar med den platta Skåneslätten. :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp