Anlägga "sumpmark"

eventingmania

Trådstartare
Är det någon här som anlagt våtmark istället för en regelrätt damm i liten skala, typ 2x3m eller så? Funkar det?

Känner att en djup damm i den storleken är lite läskig för smådjur men funderar på att anlägga ett grundare vattenparti med duk modell strandkant/sump för fina växter, blommor och på så sätt förhoppningsvis få ännu mer liv i trädgården 😺

Vi har en mindre damm under uppbyggnad men gillar idén på fler vattenpartier 🙃 Tips i endera riktningen mottages tacksamt 😃
 
Är det någon här som anlagt våtmark istället för en regelrätt damm i liten skala, typ 2x3m eller så? Funkar det?

Känner att en djup damm i den storleken är lite läskig för smådjur men funderar på att anlägga ett grundare vattenparti med duk modell strandkant/sump för fina växter, blommor och på så sätt förhoppningsvis få ännu mer liv i trädgården 😺

Vi har en mindre damm under uppbyggnad men gillar idén på fler vattenpartier 🙃 Tips i endera riktningen mottages tacksamt 😃
Vet inte om det går att göra så litet. Men kika här http://www.wetlands.se/pdfzip/praktiskhandbok_1_2_upplaga.pdf
 
Är det någon här som anlagt våtmark istället för en regelrätt damm i liten skala, typ 2x3m eller så? Funkar det?

Känner att en djup damm i den storleken är lite läskig för smådjur men funderar på att anlägga ett grundare vattenparti med duk modell strandkant/sump för fina växter, blommor och på så sätt förhoppningsvis få ännu mer liv i trädgården 😺

Vi har en mindre damm under uppbyggnad men gillar idén på fler vattenpartier 🙃 Tips i endera riktningen mottages tacksamt 😃
Det låter som ett roligt projekt! :) I en av mina tidigare trädgårdar gjorde jag en liten damm (ca 3x4 m) där jag försökte bygga en grund sumpdel och en djupare del. Den grundare delen var väldigt uppskattad av fåglar! Däremot tyckte jag att det var svårt att hålla lagom fuktigt. Vattennivån i dammen höjdes och sänktes väldigt lätt efter väder och vind - misstänker att det är svårare ju mindre vatten/damm man har. Blev det varmt och torrt dunstade vattnet väldigt snabbt och min sumpdel torkade ut. Nu låg den dammen på ett väldigt varmt och soligt ställe, så skulle jag fundera på att göra något liknande igen så skulle jag klura på hur jag skulle kunna minska avdunstningen och hålla en jämnare vattennivå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp