Anläggningsyta Wintec NEW

minfux

Trådstartare
Har provat en Wintec 500 NEW på min häst idag, som är den första sadeln någonsin att ligga på plats! ALLA andra sadlar glider fram. Denna gled bak till rätt sadelläge (jag är van att sadla ngt långt fram då de annars ändå glider dit).

Men, den är 17" och passar mig bra, dock på gränsen till för lång för hästen. 49-50 cm i anläggningsyta om jag mätt rätt.

Jag har även en Bates NEW Dressage, i 16,5" vilken mäter anl. ytan till 46 cm.

Min fråga är, är dessa två likadana i anläggningsyta osv? Vilket isåfall betyder att Wintec 500 NEW i 16,5" skulle vara lika kort i anl. ytan?

Någon som har en sån sadel som kan mäta, eller nån som redan vet? :) Tacksam för svar!

MVH J

20131118_185436_528a6f349606ee36a8827ea9.jpg


20131118_185305_528a6f2b2a6b2209b09e0c75.jpg
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

Wintec har jag hört är större i sätet än Bates om det kan hjälpa.. min Bates momentum hopp 17" är i alla fall ngt mindre än min wintec IW dressyr 17". Fast är ju svårt att jämföra så pass olika sadlar.

Kan du inte ta hem en wintec 16, 5tum på öppet köp?
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

Sålde precis min 16,5" annars hade jag kunnat mätt. Den blev lite för liten för mig och jag blev tokig på gnisslandet :p en 17" hade fått för lång anläggningsyta till min ponny.
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

Hur stor är du? Jag är 164 och väger ca 60kg. Hade en 16" prestige förut men kände att den blev för liten. Tror du 16,5" i Wintec blir för liten för mig då??
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

Jag är ca 160cm med långa ben. 50kg. Byxstorlek 36. Knäna ville gärna smita ut utanför knästöden men då hade jag i och för sig kunnat ha längre läder men trivs med lite kortare.. Min kompis som är lite längre/grövre än mig trivdes inte i den då hon hamnade för mycket på bakvalvet och kände att hon tippade framåt. Men det är ju så olika hur man är byggd och vad man trivs med :-) du kanske kan provsitta i butiken/låna hem en? :) kan lägga ut bild när jag rider i min om du vill.
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

Lägg gärna ut bilder!
Butiken har bara denna i 17 & 17,5 .. annars hade jag absolut lånat hem. ;/
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

OJ vad liten!! Och du är helt 100 på att detta är en exakt likadan som jag visar på bilderna? 500 NEW? :O Isåfall finns de ju inte en chans att jag kan ha den..
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

Det var stor forskjell ja! Dere som har NEW-modellene, vet dere om disse er "rakare/rettere" i bommen enn de gamle wintec-modellene?
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

Om man tittar på din bild så kan du inte ha en mindre sadel. Då kommer du sitta på bakvalvet.
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

SUCK. Nu glider även denna! :( Vid nedsittning... hann trava 3-4 steg i nedsittning så låg den framme på bogarna. Suck.

Tips?? Sadelgjordsläget är för långt fram. Så ALLT glider..
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

Hade velat prova både Amerigo DJ och CC på henne:).

...och visst låg min Childeric stilla på henne? Var väl bara Alton som gled fram?
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

Ett tips är att banta hästen, om det går.
Jag har samma problem på mitt sto, men det blir mkt bättre om jag håller henne väldigt slimmad samt har en bra sadelgjord. För ärligt talat, det är inte sadelns fel att den glider fram, det är magen. Då är det sadelgjordar man får prova. Några tips är H-gjord, svängd gjord och ELT-gjord.

Vissa sadlar kan man även sätta stropparna extra långt fram för att hindra att sadeln åker fram, wow är ett exempel på en sådan sadel.
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

Det sa jag inte heller att den var. Men det kan iaf hjälpa att slimma ner hästen, det hjälpte mkt på min.

Det är inte den bästa lösningen, det säger jag inte. Men om det får sadeln att funka så är det ändå en lösning. Min märr såg ut lite som en vinthund ett tag, men hade mkt underhudsfett ändå och var inte på något sätt undernärd. Då fungerade sadeln igen.

En del hästar ser inte tjocka ut, men kan vara det ändå. Den hästen känner man inte revbenen på förens hon ser ut som en vinthund mer eller mindre.
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

Kl

En sadel som inte bygger så mycket baktill underlättar.
Precis som fiorano säger, Amerigo cc alt. Dj tex.
Kika åt Islandshållet för billigare alternativ.
Mera Close Contact. Lippo Island är en trevlig bekantskap,
Kort i stl 17.
Rätt bomvidd så den kommer ner ordentligt på hästens rygg
(givetvis utan att klämma) är a o o för sadlar som gärna åker fram.
 
Sv: Anläggningsyta Wintec NEW

My, alla gled fram. Men childricen var skönast och hon fick bäst galopp i den.

Har hunnit testa vidare järn i sadeln två ggr nu och sadeln ligger på plats hittils. Kanske för att den då kommer ner mer i fram. Den ligger med ett lätt tryck fortf. Peppar peppar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 385
Senast: Fiorano
·
Utrustning Förra gången gav jag upp och det slutade med bomlöst vilket hästen går super i men fröken blir lite väl lätt i fötterna ibland och jag...
Svar
2
· Visningar
917
Senast: Io
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 525
Senast: Aleel
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp