Anläggningsyta sensation ride?

SoNo

Trådstartare
Hej!

Jag undrar hur mycket anläggningsyta eran häst har som har sensation ride?
Jag har en häst som har väldigt kort rygg och därmed väldigt kort anläggningsyta.

När det gäller bomlöst, behöver man hålla sig noga mellan gränserna då också?

Tänkte mer på om anläggningsytan på sadlarna är t.ex 43 och min häst har t.ex en yta på 40 ?

Sv: Anläggningsyta sensation ride?

Jag har en Sensation G3 och min häst har en anläggningsyta på knappt 40 cm och är något överbyggd. Sadelns anläggningsyta är ca 43 cm. Det funkar bra på henne.
Det är ju inte lika petnoga med anläggningsytan på bomlösa sadlar eftersom det ju inte blir någon direkt vikt längst bak. Så några cm för långt gör inte så mycket. Sedan får sadeln naturligtvis inte vara så lång att den går upp på länden. Speciellt om hästen är lite överbyggd är det lätt att det blir obehagligt för den då.
Men jag kan varmt rekommendera Sensation. Skönaste sadeln jag suttit i och den passade i höstas när pållan var smällfet och den passar nu när hon är smal.

Dessutom kan man anpassa padden så att iläggen är ngt kortare än sadeln så minskas den faktiska anläggningsytan lite till. Ex för en häst som är överbyggd och lätt får skav av vojlock/pad som sticker ut även om det inte ger ngt direkt tryck.

Min ponny skulle sannolikt behöva en 16" bomsadel men kan ha 18" i sensation. Min sadel är måttbeställd eftersom jag behövde större sits men även ville ha kortare kåpor för att komma åt med skänkeln. Det är gjort så att mot hästen är sadeln bara 1/2 storlek större men bakvalvet är placerat lite längre bak så att sitsen för mig blir rymligare.

Man får nog dels tänka på hur "fast" sadeln är, riktiga bomlösa brukar ju sällan vara särskilt fasta i konstruktionen, men vissa har fasta bakvalv t ex, och försöka undvika att din sitt-yta eller ytan där något faktiskt kan trycka (t ex bakvalv) inte får hamna för långt bak. Hästarna är ju känsliga om ländryggen!
Men rent generellt spelar inte längden lika stor roll. :)

Min häst har en anläggningsyta på ca 35 cm och det fungerar utmärkt med min Sensation Hybrid. Jag kan verkligen rekomendera den sadeln på alla sätt.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 121
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Ramona
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 341
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025