Anmärkningar på röntgen i anonsser.

Thyla.cine

Trådstartare
Jag letar just nu häst och undrar om hästar med anmärkningar på röntgen är något att vara försiktig med. För jag har hittat några hästar jag är intresserad i och en av dem har "anmärkningar på röntgen" och det säger inget mer om det i anonnsen. Ska man fråga vad det är och om det påverkar dem? Är det något som jag ska försöka undvika när jag letar?
 
Det behöver inte vara något att oroa sig över men man måste snacka med veterinär som undersökt hästen imo. Sen hade jag besiktat med egen veterinär och diskuterat med denna angående. Om hästen är intressant. Dock beroende på vilken användning, har försäkringen förbehåll pga detta och vad är felet?

Det är mycket faktorer som spelar in när man köper häst. Men vill man tex ha en hopphäst för högre klasser så är det ju vissa röntgenfel man skall undvika etc.
 
Tack, det här har hjälpt mig väldigt mycket. Från filmer som finns i anonssen så verkar det inte vara ett större problem men om jag nu känner att det är rätt häst kommer jag kolla med en vetrinär och ägaren.
 
Det viktigaste är att få ta del av bilder och journaler och låta en egen veterinär få bedöma dem.

Många hästar vet inte om att de har röntgenförändringar, och många upptäcks när man letar efter något annat. Min förra häst hade en förändring på en hov som upptäcktes vid röntgen när hon var 15 år. Hon fungerade utmärkt som ridhäst tills hon var 26. När jag fick kontakt med hennes uppfödare fick jag veta att hon blivit trampad av sin mamma som föl.
 
Det viktigaste är att få ta del av bilder och journaler och låta en egen veterinär få bedöma dem.

Många hästar vet inte om att de har röntgenförändringar, och många upptäcks när man letar efter något annat. Min förra häst hade en förändring på en hov som upptäcktes vid röntgen när hon var 15 år. Hon fungerade utmärkt som ridhäst tills hon var 26. När jag fick kontakt med hennes uppfödare fick jag veta att hon blivit trampad av sin mamma som föl.
Jag gillar hästen men jag letar fortfarande hästar, kommer fortfarande kolla upp en vetrinär som skulle kunna hjälpa mig. Skulle det vara bäst att titta efter en vetrinär i staden hästen står eller från min stad? Ska jag kolla efter både för att vara säker?
 
Det viktigaste är att få ta del av bilder och journaler och låta en egen veterinär få bedöma dem.

Många hästar vet inte om att de har röntgenförändringar, och många upptäcks när man letar efter något annat. Min förra häst hade en förändring på en hov som upptäcktes vid röntgen när hon var 15 år. Hon fungerade utmärkt som ridhäst tills hon var 26. När jag fick kontakt med hennes uppfödare fick jag veta att hon blivit trampad av sin mamma som föl.
Vill lägga till lite information, hästen säljs av uppfödaren så det är den första personen jag kommer ta kontakt med om jag nu känner att mitt intresse är seriösst nog att ta kontakt.
 
Jag har använd egen veterinär i den mån det går. Tex på en häst jag tittade på så åkte uppfödaren till min klinik med hästen. Men det va då jag hade förtroende för denna. Sen går det ju inte alltid, står hästen långt bort hade jag kollat rekommendationer i Facebook grupp för klinik i närheten. Snackar vi prisklass 100+ hade jag alltid besiktat på klinik. Senaste hästen köptes från utlandet och besiktades av en veterinär där. Men nu har uppfödaren ett bra rykte och allt med hästen har stämd till 100%. Men om du köper från Sverige och hästen står så du behöver använda en okänd veterinär så kolla med folk på fb, der brukar vara bra tips.
 
Vill lägga till lite information, hästen säljs av uppfödaren så det är den första personen jag kommer ta kontakt med om jag nu känner att mitt intresse är seriösst nog att ta kontakt.
Det är bra, då kan du förhoppningsvis få en fullständig bild av vad hästen hittills gjort i sitt liv.

Vad gäller att välja veterinär så välj en som du haft kontakt med tidigare och har förtroende för. Har du ingen sådan skulle jag höra bland vänner som har häst ifall de kan rekommendera någon.
 
Jag har använd egen veterinär i den mån det går. Tex på en häst jag tittade på så åkte uppfödaren till min klinik med hästen. Men det va då jag hade förtroende för denna. Sen går det ju inte alltid, står hästen långt bort hade jag kollat rekommendationer i Facebook grupp för klinik i närheten. Snackar vi prisklass 100+ hade jag alltid besiktat på klinik. Senaste hästen köptes från utlandet och besiktades av en veterinär där. Men nu har uppfödaren ett bra rykte och allt med hästen har stämd till 100%. Men om du köper från Sverige och hästen står så du behöver använda en okänd veterinär så kolla med folk på fb, der brukar vara bra tips.
Hästen står ca 2 timmar och 30 min ifrån mig vad skulle du då rekomendera?
 
Beror på ålder på hästen, hur mycket igång den är och vad för typ förändringar på röntgen, skulle jag säga.

Tex en ponny/häst som är 15 år, i full kondition med förändringar och ändå funkar. Det hade jag nog inte hängt upp mig på.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
1 661
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst har vad veterinären tror är en spricka eller en fraktur på hovbenet. Vi har röntgat två gånger, första gången 8 dagar efter att...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: kryckan
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 268
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp