Anmodan att vidtaga rättelse på falska grunder

Oj så arg jag hade blivit! I mina ögon ska en bostadsrättsstyrelse ha ordentligt på fötterna innan man anmodar någon om rättelse. Det normala är väl att man kontaktar bostadsrättsinnehavaren för att fråga upp om sopsäckar som syns i lägenheten?! Det räcker ju inte med att titta in genom fönstret och anta att de innehåller sopor!Jag hade precis som er skriftligt kontaktat styrelsen och begärt att den skulle tas tillbaka. Jag hade nog också passat på att ta kort i lägenheten för att kunna påvisa att det är rent och snyggt.
Jag tycker också att dom borde ha pratat med dottern innan man tog till något så drastiskt. Bilder hade ju varit bra men nu kom ju anmodan först efter att vi hade kört allt till sortergården och nya lägenheten och sonen hade flyttat in så det fanns liksom inget bevis på vad säckarna innehöll. Fast det är väl iofs inte heller vår sak att bevisa om man nu ska dra det till sin spets. ;)
 
Jag hade också brunnit, @MalinJ . Visst har jag blivit bekvämare med åren, men vissa strider tar jag faktiskt fortfarande. Som t ex när man blir så orättvist beskylld av ren lättja. Styrelsen orkade inte ens kontrollera uppgiften utan skickade bara i blindo ut en skrivelse och begär rättning - AV VAD?!

Så ansvarslös tycker jag inte man får vara när man är förtroendevald.
 
Vi är också hyresvärdar men vi har tack å lov aldrig hamnat i någon liknande situation med någon hyresgäst.
Och jag har varit och är med om saker som ni antagligen inte skulle tro på om jag berättade.
Anmodan räcker inte på långa vägar där om jag säger så.
 
I mina ögon ska en bostadsrättsstyrelse ha ordentligt på fötterna innan man anmodar någon om rättelse.
Vad man tycker och hur det verkligen fungerar överensstämmer tyvärr sällan med vart annat.
Man kan välja att hävda sin rätt eller att göra det så enkelt för sig själv som möjligt.
Jag hade valt det senare och försökt att släta över det hela på alla vis.
Det hade jag vunnit på i längden.
Jag hade nog också passat på att ta kort i lägenheten för att kunna påvisa att det är rent och snyggt.
Bilder är bra, det visar ju på att ingen behöver oroa sig för att det finns några problem.
 
Bilder hade ju varit bra men nu kom ju anmodan först efter att vi hade kört allt till sortergården och nya lägenheten och sonen hade flyttat in så det fanns liksom inget bevis på vad säckarna innehöll.
Det är bättre med bilder på hur fint det är nu så att de kan avskriva ärendet.
Så blir det också lätt att bemöta andra i föreningen som kanske har klagat.

"Titta här så fint det är. Vad var problemet?"
 
Jag hade också brunnit,
Visst, men vad hade du vunnit på att ta den striden?
Vi kan ju gissa på att styrelsen inte är av det smidiga slaget så att resultatet av att gå till motattack blir antagligen bara att de blir ännu värre.
Sådana människor brukar inte vara mottagliga för tillrättavisningar.
 
Det är bättre med bilder på hur fint det är nu så att de kan avskriva ärendet.
Så blir det också lätt att bemöta andra i föreningen som kanske har klagat.

"Titta här så fint det är. Vad var problemet?"
Lägga sig platt ner och låta sig trampas på menar du? Det här handlar ju faktiskt om en varning som kan inverka menligt för oss i framtiden. Den kommer finnas kvar om den inte återtas.

För övrigt är det ju faktiskt ingen som har med att göra huruvida det är "fint" eller inte i lägenheten. Det är ett hem. Där har man rätt att ha det som man vill så länge man inte stör någon annan. Att grannarna inte tycker det ser snyggt ut när dom tittar in genom fönstren räknas inte som en störning.
 
Det här handlar ju faktiskt om en varning som kan inverka menligt för oss i framtiden. Den kommer finnas kvar om den inte återtas.
Det går ju att få den att försvinna utan att ställa till det för sig själv för framtiden.
Som t.ex. att släta över med att det måste vara ett misstag.
Om det skall gå att lagföra i framtiden så måste det finnas både vittnen och bevis om att det dels funnits en störning och att den inte har upphört.
En upphörd störning är borta och kan inte lagföras.

De får dessutom inte hålla något sådant register.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/register-over-hyresgaster-olagliga_3589138.svd

Så slappna av och tag det lugnt, det blir inga framtida problem jag lovar.
Men om ni gör en stor affär av det så kan ni få styrelsen emot er för evigt och det kan ge er problem.
Jag ger er bara råd som gagnar ert eget bästa men om ni är arga och vill ta striden så varsågod för min del.

För övrigt är det ju faktiskt ingen som har med att göra huruvida det är "fint" eller inte i lägenheten. Det är ett hem. Där har man rätt att ha det som man vill så länge man inte stör någon annan.
Så är det dock inte ur lagens mening.
"Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt
iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott
skick inom fastigheten."
Det gäller även i en bostadsrätt.
Och där så är kontrollen från omgivningen större då alla grannar äger huset tillsammans.
 
Att grannarna inte tycker det ser snyggt ut när dom tittar in genom fönstren räknas inte som en störning.
Mitt starkaste råd i det här är nog att ni tar och läser igenom Bostadsrättslagen.
Ni finner den här:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...samling/Bostadsrattslag-1991614_sfs-1991-614/

Den ger en styrelse en stark ställning när det gäller att styra föreningens medlemmar efter de regler som medlemmarna demokratiskt beslutar.
Och det är inte alltid så kul.
Vad står det i föreningens ordningsregler?
 
Den ger en styrelse en stark ställning när det gäller att styra föreningens medlemmar efter de regler som medlemmarna demokratiskt beslutar.
Och det är inte alltid så kul.
Vad står det i föreningens ordningsregler?

Men nu skojar du väl ändå? Du menar på fullt allvar att det skulle finnas någon bäring i att boende medlem inte får ha flyttstök synligt i lägenheten?

Att man MISSTÄNKER att ordningsstadgarna inte följs är inte rättfärdigande för att lämna en anmodan om rättelse. Då ska det finnas något att rätta. Här finns flyttstök. Och det inom de egna väggarna.

Självklart ska man protestera när man blir så kraftigt beskylld för något som gränsar till det absurda.
 
Mitt starkaste råd i det här är nog att ni tar och läser igenom Bostadsrättslagen.
Ni finner den här:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...samling/Bostadsrattslag-1991614_sfs-1991-614/

Den ger en styrelse en stark ställning när det gäller att styra föreningens medlemmar efter de regler som medlemmarna demokratiskt beslutar.
Och det är inte alltid så kul.
Vad står det i föreningens ordningsregler?
Vi har läst igenom bostadsrättslagen. Varken där eller i föreningens ordningsregler står det att styrelsen har rätt att, utan att ens kolla upp det, dela ut varningar baserade på rena lögner och förtal. Inte heller att dom ska uppträda nonchalant och hävda att dom gjort rätt när man påpekar att det hela varit ett missförstånd.

Att dom styr efter vad medlemmarna demokratiskt har beslutat har jag inga problem med alls.

Har du ens läst vad varningen gäller? Inser du inte själv vilket jäkla övertramp det är att anklaga någon för att vara en sanitär olägenhet utan någon som helst grund?
 
Men nu skojar du väl ändå? Du menar på fullt allvar att det skulle finnas någon bäring i att boende medlem inte får ha flyttstök synligt i lägenheten?
Nej det gör jag absolut inte.
Det handlar inte alls om det.

Men jag har bott i några bostadsrättsföreningar och svurit på att aldrig mera bo i bostadsrätt.
(Kanske måste jag en dag revidera det för att få tak över huvudet, men det är verkligen sista nöden.)
Den kontroll som en styrelse med gamla ingrodda medlemmar kan utöva på andra medlemmar med stöd av stadgar och bostadsrättslagen är rent gräslig.
Så för att överleva i längden är det bästa man kan göra att stryka dem medhårs så mycket som det går.
Jag har tagit striden en gång för en värre sak, men det fick jag ångra jag bittert till den dag som jag flyttade.

Det är inte rätt, inte alls.
Men det blir bäst så i alla fall.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Varken där eller i föreningens ordningsregler står det att styrelsen har rätt att, utan att ens kolla upp det, dela ut varningar baserade på rena lögner och förtal. Inte heller att dom ska uppträda nonchalant och hävda att dom gjort rätt när man påpekar att det hela varit ett missförstånd.
Okej, då så utgår vi ifrån att de är ena riktiga skitstövlar.

Tror du på fullt allvar att det blir bättre och lättare för er i framtiden i den föreningen genom att gå i klinch med skitstövlar?
Vad tror du att ni kan vinna på det?
Skitstövlar brukar se till att ta hämnd om man trampar dem på tårna.
Och det gör ont.

Har du ens läst vad varningen gäller?
Ja och ja.
Men det blir inte bättre för er och färre övertramp i framtiden för att ni tar strid.
Risken är att det blir så mycket värre.

Men som jag skrev förut.
Det är bara goda råd för att ni skall få det så behagligt som möjligt.
Om ni i stället gillar att strida så kör på det ni.
 
Men det blir inte bättre för er och färre övertramp i framtiden för att ni tar strid.

Det är ett väldigt starkt påstående, oavsett dina personliga upplevelser. Jag skulle snarare säga att en del strider förlorar man själv på, andra förlorar man på att inte ta. Att den här styrelsen är skitstövlar som kommer att kriga till det bästa man kan nå är en pyrrhusseger är inte mer sannolikt än att de är latarslen som inte riktigt vet vad de sysslar med och tagit den lättaste vägen de såg - och kommer att fortsätta göra det så länge man låter det vara lätt. Eller precis vad som helst däremellan.

Du målar upp ett skräckscenario, medan det samtidigt inte finns några nackdelar med att lägga sig flat. Jag tror inte någon situation är så lättbedömd.
 
mer sannolikt än att de är latarslen som inte riktigt vet vad de sysslar med
De är bara andra helt vanliga medlemmar i Bostadsrättsföreningen, med andra jobb och familjer att ta hand om.
Att kalla dessa för lata är antagligen oerhört ohövligt.
Det brukar vara mycket svårt att få någon att ställa upp för att göra styrelsearbetet.
De flesta vill faktiskt bara bo så lätt och bekvämt som möjligt.
 
De är bara andra helt vanliga medlemmar i Bostadsrättsföreningen, med andra jobb och familjer att ta hand om.
Att kalla dessa för lata är antagligen oerhört ohövligt.
Det brukar vara mycket svårt att få någon att ställa upp för att göra styrelsearbetet.
De flesta vill faktiskt bara bo så lätt och bekvämt som möjligt.

Jag är fullt medveten om vilka som brukar sitta i styrelserna, tack. Jag har inte kallat någon för lat, jag målade upp en annan extrem och ställde den mot din extrem. O_o

De kan vara skitstövlar, de kan vara latarslen, de kan vara precis vad som helst. Vilket gör att man inte kan säga att det är automatiskt helfel att kräva att de rättar till sitt misstag.
 
Det är ett väldigt starkt påstående, oavsett dina personliga upplevelser. Jag skulle snarare säga att en del strider förlorar man själv på, andra förlorar man på att inte ta. Att den här styrelsen är skitstövlar som kommer att kriga till det bästa man kan nå är en pyrrhusseger är inte mer sannolikt än att de är latarslen som inte riktigt vet vad de sysslar med och tagit den lättaste vägen de såg - och kommer att fortsätta göra det så länge man låter det vara lätt. Eller precis vad som helst däremellan.

Du målar upp ett skräckscenario, medan det samtidigt inte finns några nackdelar med att lägga sig flat. Jag tror inte någon situation är så lättbedömd.
Jag skulle säga att man som människa förlorar på att inte ta en sådan här strid. Man måste ju någonstans stå upp för den man är. Och inte minst för det man har lärt sina barn.

Barnen är precis i början av sitt vuxenliv, båda har ett stort intresse och engagemang för mänskliga rättigheter, samhällsfrågor och politik. Från oss har dom fått med sig att man inte ska köpa rakt av vad någon annan säger, man ska ta reda på fakta, tänka och känna efter och bilda sig en egen uppfattning. Och man ska stå upp för sig själv och sina åsikter.

Nu står vi här alla fyra, gemensamt anmodade att vidtaga rättelse för något vi är oskyldiga till. Och något som faktiskt känns väldigt obehagligt. Vi ses som snuskiga sopsamlare, sanitära olägenheter. Helt befängt.

Det kan hända att vi inte "vinner" striden men det vore helt emot dom vi är att inte åtminstone försöka. Blir efterspelet för jävligt, är det inte värre än att man kan sälja lägenheten och köpa en som tillhör en annan förening.
 
Det kan hända att vi inte "vinner" striden men det vore helt emot dom vi är att inte åtminstone försöka. Blir efterspelet för jävligt, är det inte värre än att man kan sälja lägenheten och köpa en som tillhör en annan förening.
Ja det är ju också en lösning som fungerar.
Bara man vet vad man riskerar och har en plan för det så blir det ju bra.

Dock finns en risk att det i framtiden biter en i svansen.
Men det får man ju leva med då.
 
@MalinJ Heja Er! Lägg er inte platt! Då vinner ju alla skitstövlar och ska man någonsin få rättvisa i världen måste ju någon protestera! Jag har oxå haft Bostadsrätt med diverse idioter som var maktkåta i styrelsen.. men vann dom? Nej, Kunde dom göra något åt det? Nej! Visst dom försökte sätta käppar i hjulet när jag skulle sälja, men eftersom det finns lagar och förordningar så hade dom inte en chans!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp