Bukefalos 28 år!

Annan häst i hage som jag betalar för.

Sockerbit

Trådstartare
Jag hyr en boxplats med tillhörande hage. För drygt en vecka sedan valde jag att skicka hästen på lite "semester" och idag när jag kommer tillbaka till ordinarie stall så står det en ny häst i "min" hage. Jag blev väldigt fundersam då man varken tagit ut höhäck eller vattenkar som tillhör mig, eller meddelat mig så att jag kunnat göra det. Till saken hör att jag skött hagen pedantiskt vad gäller mockning och avmaskat min häst då jag vill hålla nere parasitnivån till minsta möjliga. Under min häst "semester" var tanken lite från min sida att även hennes hagen skulle få lite paus och förhoppningsvis växa till sig. Jag är faktiskt mer än lite arg... :meh:

Hur hade ni tyckt och agerat?
 
Det beror väl på vad det står i ert kontrakt, står det att du har tillgång till den specifika hagen eller till EN hage? Står det att den specifika hagen är din så hade jag också blivit sur och krävt någon form av avrdag på hyran då någon annan isåfall har nyttjat både din hage och dina grejjer i hage såväl som förhindrat att hagen får vila och som du säger parasitnivån.
 
Jag hade blivit upprörd eftersom jag har ganska starkt "mitt och ditt och vårt"-tänk i stall. För mig är vissa grejer privat för mig, tex min box, mitt skåp, min tränshängare (med tillhörande träns) och sadel/sadelhängare. Sadelkammaren i sig är "vår", stallgpngen är vår och redskap är "våra". Sjukhagarna är "våra" och hagarna är våra gemensamt, men hästarna har "sin" hage och "sin" flock som inte ändras om det inte är nödvändigt. Bygger jag en egen sjukhage åt min häst anser jag att det är "min" sjukhage så länge jag har behovet.

Har ni inte avtalat att just den hagen är just endast superdin att förfoga över, och om du annars inte uppmärksammat de övriga på att "jag vill låta hagen vila under hästens semester" är det svårt för de andra att veta vad som gäller.
 
Det är inte ok om det enligt kontrakt är så att du hyr hagen specifikt och att den "tillhör" din boxplats. Är det så det är?
Har du pratat med stallägaren?
 
Försöker svara alla här... Varje hage och box är numrerade. Om jag bestämmer mig för att ta hem min häst imorgon så står det en häst i hagen liksom.

Det som framförallt stör mig är just att man tar sig rätten att använda min höhäck och vattenkar. Jag har inte blivit informerad om att en häst skulle stå där så att jag fått möjligheten att plocka undan mina grejer.

Jag skall rota fram avtalet unde eftermiddagen.
 
Försöker svara alla här... Varje hage och box är numrerade. Om jag bestämmer mig för att ta hem min häst imorgon så står det en häst i hagen liksom.

Det som framförallt stör mig är just att man tar sig rätten att använda min höhäck och vattenkar. Jag har inte blivit informerad om att en häst skulle stå där så att jag fått möjligheten att plocka undan mina grejer.

Jag skall rota fram avtalet unde eftermiddagen.

Fast svara gärna på frågan om det är så att du verkligen hyr en unik och egen särskild hage till din häst?
 
Med andra ord behöver tråden stå på lite paus, eftersom du inte är hundra på att ditt ursprungsinlägg stämmer? ;)
 
Fast svara gärna på frågan om det är så att du verkligen hyr en unik och egen särskild hage till din häst?

Jag tycker egentligen inte att det spelar så stor roll om man har avtalat om det eller inte. Om alla hästar alltid har samma hage och var och en sköter sin hage med mockning, vattenkar osv, så tycker jag att det är självklart att man inte släpper in en ny häst (om det inte är väldigt akut) utan att först kolla med den som brukar använda och sköta hagen, speciellt när ordinarie häst bara skulle vara borta en vecka. Juridiskt har stallägaren säkert rätt att göra så om inget speciellt har avtalats om hagarna, men i verkliga livet så gör man bara inte så. Jag hade blivit sur.
 
Med andra ord behöver tråden stå på lite paus, eftersom du inte är hundra på att ditt ursprungsinlägg stämmer? ;)

Varför? Det står väl inget i ursprungsinlägget om att TS hade kontrakt på hagen? TS frågade ju bara vad vi hade tyckt och hur vi hade reagerat.
 
Jag läser tråden som att grejen som motiverar frågan är att TS betalar för att ha en specifik hage.
Om så inte är fallet, finns det inget ö.h.t som hindrar en stallägare från att använda en hage till en annan häst medans ngn annan häst är bortrest. Om det inte står i TS kontrakt att TS betalar och därmed äger nyttjande rätten ensam över denna hage specifikt, finns det inget att problematisera.
 
Jag läser tråden som att grejen som motiverar frågan är att TS betalar för att ha en specifik hage.
Om så inte är fallet, finns det inget ö.h.t som hindrar en stallägare från att använda en hage till en annan häst medans ngn annan häst är bortrest. Om det inte står i TS kontrakt att TS betalar och därmed äger nyttjande rätten ensam över denna hage specifikt, finns det inget att problematisera.

Så långt är det väl inga konstigheter. Man man väl likställa det såsom att säg att det är okej om ägaren har rätt att nyttja hagen till annan häst, men bör då rimligtvis meddela att detta tänker göras så att mina grejer som finns i hagen kan plockas undan (stallägaren har ju ingen rätt att nyttja min utrustning). Eller helt enkelt påtalat det då vi åkte så att vi kunde tagit in grejerna då.
 
@Sockerbit absolut gällande dina grejer, det är vett och etikett. Men övrigt ang att nyttja hagen är inga konstigheter om du som sagt inte har exklusivt kontrakt på den hagen och ensamrätt enl. kontraktet. Du kan med andra ord inte ha några synpunkter på om en annan häst går där under tiden du är borta, eller bli sur över att hagen inte har fått vila och växa till sig osv. Jag har full förståelse för att det inte är kul, men rent rättsligt är det isåfall inga konstigheter alls.
 
@Sockerbit absolut gällande dina grejer, det är vett och etikett. Men övrigt ang att nyttja hagen är inga konstigheter om du som sagt inte har exklusivt kontrakt på den hagen och ensamrätt enl. kontraktet. Du kan med andra ord inte ha några synpunkter på om en annan häst går där under tiden du är borta, eller bli sur över att hagen inte har fått vila och växa till sig osv. Jag har full förståelse för att det inte är kul, men rent rättsligt är det isåfall inga konstigheter alls.

Det har jag inga invändningar mot. Det jag kan känna är lite tråkigt är att man kunde nämnt att man planerar att använda hagen till annan häst då vi är borta, då hade jag troligtvis aldrig åkt iväg med hästen eftersom jag lagt ner både tid (mockning och rensning) och pengar (avmaskningar) på hagen. Jag tycker inte det är orimliga krav från min sida alls, och jag är trots allt besviken på hur det skötts...
 
hur jag skulle agera... jag är väl i liknande situation typ haft min häst inne på natten, sköter mockning, vattning, fodring i min box själv. Stallägaren bestämde sig för att ta in sina hästar, använde min box som var förberedd för min häst dvs nymockad, lagt upp hö, ställt in foderhink med kvällens foder, mitt vattentråg.

Jag hittar boxen omockad, "uppgrävd" utvält vattenhink, uppätet kraftfoder, uppäten högiva. Inte ett ord. Enligt mig är det vett och etikett at tinte göra så, men vi har inget avtal på att det är just min box och för stallägaren är det tydligen ingen biggie. Har valt att inte ta upp det då min häst går mestadels ute nu, men då jag ska börja stalla in honom igen till hösten kommer jag berätta för stallägaren att jag gärna har "min" box så får de förfoga fritt över resten. Man kan liksom inte vara skitarg öppet över något man inte kommit överens om, i mitt tycke, därför är jag inte det. Det kanske inte är det mest konstruktiva men så resonerar jag som i största mån undviker stallkonflikter. Är hellre missnöjd själv tills det går över än att ställa till en scen och göra andra arga på mig.
 
Det har jag inga invändningar mot. Det jag kan känna är lite tråkigt är att man kunde nämnt att man planerar att använda hagen till annan häst då vi är borta, då hade jag troligtvis aldrig åkt iväg med hästen eftersom jag lagt ner både tid (mockning och rensning) och pengar (avmaskningar) på hagen. Jag tycker inte det är orimliga krav från min sida alls, och jag är trots allt besviken på hur det skötts...
vad du tycker och inte har inte så starkt inflytande, läs min föregående post. Jag förstår att man själv blir förbannad när saker sköts på ett annat sätt än man tänkt sig/tycker är rimligt, men har man inte torrt på fötterna genom att berätta för andra hur man vill ha det (hur ska de annars veta?) kan man inte riktigt vara jättearg på de som agerade fel. De gjorde som de tyckte var rätt och visste inte bättre, så är det ibland.
 
@Cherarriduracell
I ditt fall hade jag blivit galen.
Så gör man bara inte. Självklart frågar man om man får låna en box och självklart återställer man den efter sig.

Åh vad glad jag är för litet stall utan massa muppar.
 
Beror på hur mitt kontrakt sett ut. Om jag i kontraktet har en "egen" specifik hage hade jag blivit lack för att det gått häst i den medan jag hade min häst borta ur stallet.

Om det INTE är speciell hage jag hyr, hade jag varit lite sur på mig själv att jag inte tagit in grejorna medan jag var borta.
 
Jag hyr en boxplats med tillhörande hage. För drygt en vecka sedan valde jag att skicka hästen på lite "semester" och idag när jag kommer tillbaka till ordinarie stall så står det en ny häst i "min" hage. Jag blev väldigt fundersam då man varken tagit ut höhäck eller vattenkar som tillhör mig, eller meddelat mig så att jag kunnat göra det. Till saken hör att jag skött hagen pedantiskt vad gäller mockning och avmaskat min häst då jag vill hålla nere parasitnivån till minsta möjliga. Under min häst "semester" var tanken lite från min sida att även hennes hagen skulle få lite paus och förhoppningsvis växa till sig. Jag är faktiskt mer än lite arg... :meh:

Hur hade ni tyckt och agerat?

Är det uttryckt i avtalet "specifikt den hagen och den boxen"? Annars är det inte så mycket du kan säga till om tyvärr, mer än att be dem använda en annan hage.

Men jag förstår precis problemet då jag också är väldigt pedantisk, mockar bla min hage varje dag för att jag inte vill ha varken parasittryck eller smutsig miljö till min häst och varit med om i ett annat stall än jag står i dag att någon plötsligt börjat använda hagen som jag lagt ner tid och arbete för att hålla fin..som sen fått förstört underlaget avsevärt för att man inte varit så noggrann.

Dina tillhörigheter har man däremot ingen rätt att använda.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp