Annat strö än halm i ligghall?

Corax

Trådstartare
Som rubriken nämner, är det någon som har testat/har något annat strö än halm i sin ligghall (vi har snarare liggskjul med en öppen sida)?
Min häst är dammkänslig och i vintras kom det ut en möglig halmbal i lösdriften och hon började såklart hosta pga den (ja hon är kollad av vet och prover är tagna). Även fast balen försvann så har hon fortsatt att hosta eftersom hon ändå utsätts för exponering av halm.
Snart är det dags att rensa ur skjulet men jag funderar på hur sjutton jag ska göra i höst/vinter. Hästen har tydligt sagt att hon inte vill stå inne på box (gnager sönder hela boxen)men hon kan heller inte gå på fri tillgång. Och nu inte vara i närheten av halm. Så jag måste försöka hitta ett annat hållbart alternativt.
 
Jag har torv i min ligghall eftersom jag har två hästar med bronkit som hostar på halm. Mitt i vintern blandar jag upp torven med lite spån för att få den mjukare. Jag tycker torv fungerar utmärkt, förutom att den blir väldigt hård när den fryser.
 
Jag har torv i mina ligghallar. Gummimattor under, för isolering och lättare utmockning. Blandar inn spån inför köldperioder för att undvika att det fryser. Vi har dock mkt sällan temperaturer under nollan.

Flera av mina kompisar har träpellets i sina ligghallar, de är jättenöjda med detta.

Ett annat alternativ som jag funderar på att testa till hösten är grov träflis, som på bilden under:
17523148_10158361703080447_8894044613127582586_n.jpg

Kan evt vara svårt att få tag på, beroende på vart du bor.
 
Jag har torv i mina ligghallar. Gummimattor under, för isolering och lättare utmockning. Blandar inn spån inför köldperioder för att undvika att det fryser. Vi har dock mkt sällan temperaturer under nollan.

Flera av mina kompisar har träpellets i sina ligghallar, de är jättenöjda med detta.

Ett annat alternativ som jag funderar på att testa till hösten är grov träflis, som på bilden under:
17523148_10158361703080447_8894044613127582586_n.jpg

Kan evt vara svårt att få tag på, beroende på vart du bor.
Största problemet med vårt skjul vs annat strö än halm är nog fukten. Eftersom det är helt öppet på en sida så blir det rätt plaskigt vid busväder. Och att det ligger rätt långt från stallet. Samt att jag står inhyst...
Hur mycket spån/torv har det gått åt per vecka för er?
Hur gör ni med mockning?
Vi har grus/jord-botten så gummimatta 'går' inte att lägga in(?).
 
Största problemet med vårt skjul vs annat strö än halm är nog fukten. Eftersom det är helt öppet på en sida så blir det rätt plaskigt vid busväder. Och att det ligger rätt långt från stallet. Samt att jag står inhyst...
Hur mycket spån/torv har det gått åt per vecka för er?
Hur gör ni med mockning?
Vi har grus/jord-botten så gummimatta 'går' inte att lägga in(?).

Jag har grus i botten, det funkar prima med gummimatta över, men har funderat på att göra några hål i mattan för bättre dränering.
Mockar i princip varje dag, tar ut bajs och blöt (dvs. "dränkt") torv. Har problem att det regnar in i ena ligghallen, så där brukar jag behöva byta ut allt strö vid öppningen om det varit riktigt dåligt väder. Det blir även snabbt geggigt utanför pga. hästarna drar med sig torv ut av hallen, om man inte noggrant mockar in den igjen.

Använder max en torv-/spånbal i veckan, till 2-3 hästar.
 
Jag har haft lite blandat; halmpellets, kutterspån och torv.

Bäst alla kategorier är torven. Tom när det är -20 grader är det mjukare i ligghallen än ute. Hästarna älskar att ligga och mysa i den. Dessutom luktar det mkt fräschare, så jag tror det är bättre för deras luftrör också.
 
Jag har haft pellets i ligghall. Botten var grus, så jag la in gummimattor först och pellets ovanpå. Funkade superbra.
 
Jag har spån i min lösdrift just för att jag haft svårt att hitta tillräckligt bra halm.
Blandat sågspån och kutter.
 
Det lutar mot att det blir torv i vinter om jag själv får bestämma.
Ni som har matta under, varför har ni lagt in det?

Det blir oftast en jäkla sörja precis utan för skjulet men det borde hålla sig fint inuti även på torv?
 
Det lutar mot att det blir torv i vinter om jag själv får bestämma.
Ni som har matta under, varför har ni lagt in det?

Det blir oftast en jäkla sörja precis utan för skjulet men det borde hålla sig fint inuti även på torv?

Tog funkade dåligt vintertid för mig. Endera frös det eller för blött
 
Som rubriken nämner, är det någon som har testat/har något annat strö än halm i sin ligghall (vi har snarare liggskjul med en öppen sida)?
Min häst är dammkänslig och i vintras kom det ut en möglig halmbal i lösdriften och hon började såklart hosta pga den (ja hon är kollad av vet och prover är tagna). Även fast balen försvann så har hon fortsatt att hosta eftersom hon ändå utsätts för exponering av halm.
Snart är det dags att rensa ur skjulet men jag funderar på hur sjutton jag ska göra i höst/vinter. Hästen har tydligt sagt att hon inte vill stå inne på box (gnager sönder hela boxen)men hon kan heller inte gå på fri tillgång. Och nu inte vara i närheten av halm. Så jag måste försöka hitta ett annat hållbart alternativt.

Jag har spån som strö.
Då har jag gjutet golv i ligghallen.
 
Det lutar mot att det blir torv i vinter om jag själv får bestämma.
Ni som har matta under, varför har ni lagt in det?

Det blir oftast en jäkla sörja precis utan för skjulet men det borde hålla sig fint inuti även på torv?

Har matta för att isolera, behövs inte lika mkt torv/spån med mattor. Dessutom vill jag inte att torven blandar sig för mycket med grusen som jag har under.
 
Jag puttar upp tråden lite...

Lösdriftsskjulet är utrensat och står 'tomt' nu så det börjar väl bli dags att fundera lite mera på det där med strö.

Jag har under sommaren satt upp vindnät på tre sidor så det inte ska bli så blött inuti framöver.

Stallägaren hade en fundering om att lägga in sand. Frågan är då om man ska ha (t.ex)torvmix över det eller om man bara ska ha sand (känns som att det kan bli kallt och fuktigt?).

Vad tror ni?
 
Vi har torv i vår ligghall och jag är inte så nöjd med det. Det dammar mycket om man inte vattnar regelbundet, som vi inte kan göra nu när det är vattningsförbud. Vi har dock betonggolv så det kanske är skillnad om man har jordgolv som du, då det kommer upp fukt underifrån. Våra hästar vistas inte så mycket i hallen så det blir inte så mycket "naturlig" vattning i form av kiss heller.

Något annat som retar mig är att hästarna drar ut torven utanför ligghallen, så även om det är uppgrusat och hårdgjort, blir det geggigt av torven när det regnar mycket. Svårt att mocka tillbaka med eftersom det blandar sig med gruset. Vi funderar på att successivt byta ut till spånpellets som man hört mycket bra om!
 
Jag kommer använda spånpellets i år. Behöver bara vattna en gång då det drar åt sig fukt från luften. Fukt har vi mycket av här i skåne.
Hade spån förra året. Funkar också bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp