Bukefalos 28 år!

Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kort resumé; Koppjärn finns på alla bomsadlar. Koppjärn kan vara utbytbara eller fasta. Koppjärnet avgör bommens bredd och mäts i grader. Graderna mäts vid koppjärnets bas och går egentligen inte att göra helt säkert på ett koppjärn som redan sitter i en sadel utan där får man bara ett hum pga sadelns stoppning/övrigt material. Ibland talar man också om bomben, det är alltså koppjärnets nederdel, dvs det man ser på vissa sadlar som går ner som i fickor. Bombenen kan vara kortare eller längre och kan vara vinklade framåt och bakåt och också det i olika grader eller gå rakt ner. Övriga bommen avgör vilken typ av rygg sadeln passar, dvs. mer eller mindre svängd eller rak. Även i rakhet finns olika grader. Bommens längd avgör sadelns längd.
För att passa in en sadel behöver man veta hästen bredd, dvs. hur många grader vid hästen är över manken och då vet man hur vid sadeln behöver vara. Man behöver också veta sadellägets längd och ryggens kurva och man behöver dessutom ta hänsyn till ev. överbyggnad och mankens höjd och längd och bogbladens rörelse och storlek.

Det enda jag inte visste av detta var att bombredden räknades vid koppjärnet. Så, det kanske inte var så illa som jag trodde?
Jag trodde att det mättes mitt på någonstans, typ kanalbredden, och att den med bombredden var det man mäter.
Men jag tackar för en ordentligt, bra beskrivning. Utförlig.
 
En kompis letar häst (tittar på både foder och köp) så jag tittar också för att se om jag hittar nåt.
Trillade in på foderhästannonserna, men blev matt och lämnade rätt snart.

1: "Lånar ut X först och främst till Juni 2018 då jag inte kan ha honom i samma hage som mitt sto under vintern, Ett tillfälle för dej med liten plånbok som vill jobba upp en häst ifrån grunden" (2-årig hingst).

2: "Har ett 8-årigt sto som jag vill låna ut hon är väldigt grön både i hantering och ridning.
Har haft henne i ca 4 månader men känner att jag är för mycket nybörjare för henne.....Hon är inriden men det finns mycket att jobba med men tror med mycket träning att hon kan bli en super bra ridhäst......
Söker någon med mycket hästvana och som gärna får vidare utbilda henne åt mig då jag inte kan göra det själv.
Tanken är att låna ut henne över vintern först och främst." (Smart tänkt – låna ut den så att någon utbildar den gratis :up:)

3: "Hej, det är såhär att jag får hem en häst i slutet utav Augusti. Så jag söker en person som vill vara halvfodervärd på henne alternativt medryttare.. Så att vi har henne tillsammans och delar på henne inom citat tecken ......Jag ser gärna att du rider 3-4 dagar i veckan. Medryttare 1-3.Utefter rullande schema. Vi delar på alla kostnader i stallet samt skoning. Är du medryttare betalar du en tredjedel. Låter detta intressant, tveka inte på att höra av dig vid frågor eller funderingar. Du når mig via telefon. Så ring mig,så ringer jag upp så fort jag kan."
(finns inget telefonnummer i annonsen.....)
 
Så ring mig,så ringer jag upp så fort jag kan."
(finns inget telefonnummer i annonsen.....)
Du såg den på Hästnet, va? Problemet med den sidan är att telefonnumret inte kommer med i annonsen, trots att man har möjlighet att fylla i det i sin annonsörprofil då man registrerar sig. Jag tror att många missar det och utgår från att telefonnumret automatiskt visas i annonsen, särskilt eftersom det brukade göra det förut. Been there, done that...
 
Jag vet inte men :cool:

5 bommar, två stöd och skållor. Med glittermotiv, pysselgjort, hemmagjort.
Vidare 'ja det är dyrt men jag får aldrig igen tid och material'.

10 000kr.

:grin:
Eller
Ett räcke med fyra bommar, två stöd, två skärmar att ha under hindret, skållor.
Jättefint målat, annorlunda, litet konstprojekt.
Också 'dyrt men annars kan jag hoppa över dom själv'. Typ.

15000.

Alltså, trots den kreativa häftiga målningen, köper nån för det priset? :o
 
Eller
Ett räcke med fyra bommar, två stöd, två skärmar att ha under hindret, skållor.
Jättefint målat, annorlunda, litet konstprojekt.
Också 'dyrt men annars kan jag hoppa över dom själv'. Typ.

15000.

Alltså, trots den kreativa häftiga målningen, köper nån för det priset? :o
Det skulle vara om någon klubb med mycket pengar behöver fina tävlingshinder?

Men jag som privatperson som inte behöver något fancy, jag skulle aldrig betala 15000 kr för ETT hinder när man kan få mindre hinderpark för samma summa när man köper från företag.
 
Jag såg den också. Det var ju inte ens snyggt, det ser ut som pyssel från fritids. Någon som tänker att den har hittat ett sätt att både sysselsätta barnen och tjäna pengar?
Men skärmarna med blommor va fina tyckte jag:D
Pysslet med glitter syntes ju inte på håll heller, bara att det var glittrigt liksom.

Nu fanns det helvita med grind också. I samma prisklass.
Alltså kostar hinder såpass? :o
 
Nu hittade jag något riktigt märkligt på en tysk sida för saluhästar. Skummar emellanåt marknaden för min ras, fjordhäst. Annonsen lyder, fritt översatt:

"Sällskap till vår häst sökes
Vårt gamla fjordsto X saknar sin kompis. Därför söker vi en snäll sällskapshäst, gärna en äldre hingst. Han måste vara snäll att lasta, och bra med nybörjare. Lösdrift med ett hektar bete."

:confused:

(Jag har verkligen inte blandat ihop begreppen, hingst och valack är olika ord på tyska också! :D )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 971
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 233
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
54 758
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 115
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp