Annorlunda prostata-problem hos hanhund?

Netted

Trådstartare
Ja, här kommer en till tråd om prostataproblem.

Är det någon här som har hört om om hanhundar som haft problem med prostatan, där den inte varit förstorad alls?

Min hanhund (snart 9 år) har till och från ett tag nu kissat blod. I perioder har det varit bättre. Första gången det kom var det bara högst tillfälligt. Allra tydligast har det blivit sen han började på hunddagis för tre månader sedan. Just nu tycker jag att det är värre är någonsin..

Självklart har vi varit hos veterinären! Han är under "pågående utredning".

Första gången vi var där, tyckte vet att den kanske var lite hårdare än normalt. Men inte förstorad. Och kändes tydligen fin i övrigt. Han ömmade både på området utanför och när han tryckte på den. Verkade inte påverkad i urinrör osv (vilket han sa var normalt vid infektion). Vi hade med oss ett kissprov som inte visade på någon blod i urinen. När vet hade klämt lite så droppade det vätska från snoppen och detta kollade han, däri var det blod. Han tog en bakterieodling på det, som det inte växte något på alls.

Vi blev hemskickade med en 20-dagars antibiotikakur.
Trodde först att det hjälpte, men nej, ingen förbättring, alls.

Var på återbesök. Prostatan kändes lite mjukare än sist. Fin och i lagom storlek. Han ömmade fortfarande. När vet hade klämt en del, så började det droppa igen. Massor av "blodig gegga, lite skär-röd". Det var inte några droppar, det blev en hel pöl. Vilket vet sa naturligtvis inte var normalt.

Skickade hem oss och nu har vi ny tid på måndag för ännu en bakterieodling. (Det skulle gå tillräckligt med tid mellan avslutad kur och ny odling). Jag är tveksam till om det kommer visa något...

Vet säger att det förutom bakterieinfektion, kan vara en inflammation eller helt enkelt bara något "sexuellt". Hunden i sig är inte onormalt intresserad av tikar, han bor tom med en. Visar inte odlingen något är han även intresserad av att "titta inuti" honom.

Har ni varit med om något liknande? Trodde det var självklart att prostatan är svullen och förstorad vid diverse problem med den.. Borde jag ta blodprov på honom? Kan det vara något annat? Eller ska jag helt enkelt låta kastrera honom?
 
Sv: Annorlunda prostata-problem hos hanhund?

Min hund har något problem med kisseriet men vet. vet inte vad det beror på. Det togs ett urinprov på honom då han läckte som ett såll, han kunde inte röra sig utan att det rann. Han hade då blod i urinen och en del bakterier, det gick över med antibiotika.

Men han läcker fortfarande, så vi har ultraljudat honom men de hittar inget fel. Så de trodde att de var beteende tingat att han läckte. Så vet tyckte vi skulle prova med kemisk kastrering för att se om de blev bättre (de kan även läcka mera om man kastrerar). Men det har inte vart någon större skillnad på honom.

Det är väl inte exakt samma problem som din hund har, men de vet inte vad min hunds problem kommer från heller, han är bara 20 månader.
 
Sv: Annorlunda prostata-problem hos hanhund?

Det där låter ju också jättemärkligt! :( Är han då sådan att han kan stå och droppa blod alltså? Min hane går och droppar blod ibland också... ibland är det ju även blandat med kiss. Igår hängde det då några bloddroppar kvar på håret på snoppen tom.

Trist att de inte hittar någon andledning heller. Är ju ganska frustrerande när de inte hittar något. Men han är pigg och kry i övrigt? Det är ju min hane i alla fall. Inget påverkat allmäntillstånd direkt.
 
Sv: Annorlunda prostata-problem hos hanhund?

Det där låter ju också jättemärkligt! :( Är han då sådan att han kan stå och droppa blod alltså? Min hane går och droppar blod ibland också... ibland är det ju även blandat med kiss. Igår hängde det då några bloddroppar kvar på håret på snoppen tom.

Trist att de inte hittar någon andledning heller. Är ju ganska frustrerande när de inte hittar något. Men han är pigg och kry i övrigt? Det är ju min hane i alla fall. Inget påverkat allmäntillstånd direkt.

Inget blod, inte som jag ser med blotta ögat i alla fall. Men ibland kan han droppa väldigt mycket urin, kan bli stora pölar. Så blir det serpentin mönster när vi går. Det som är mest frustrerande är ju när det blir inne och man trampar runt i kiss, vilket jag inte tycker är sådär jätte trevligt.

Jag ser inget på allmäntillståndet heller på min och detta är något som vart ett problem från det han vart 6 månader ungefär men blivit en aningen värre nu. Han fick även ett diskbråck för några veckor sedan och nedsatt nervfunktion i bakbenen. Vet. trodde väl kanske att något att i kläm och orsakade kisse problemen men att bråcket inte satt helt rätt och att det ändå inte brukar vara på samma vis som det nu är med Bobby. Men så är han ett riktigt måndagsexemplar min lilla vovve med. :p
 
Sv: Annorlunda prostata-problem hos hanhund?

Min sch/bc började med att droppa urin, urin/blod när han var 8 år ....senare blev det rena bloddroppar och jag vet faktiskt inte vad det var för "fel" men de sa det var prostatit och han belv kastrerad och problemen försvann direkt

Nu är han 14 :)
 
Sv: Annorlunda prostata-problem hos hanhund?

Med ett ultraljud kan man se om det finns bölder i prostatan, som kan vara orsaken, utan att den för den skull behöver var förstorad.
 
Sv: Annorlunda prostata-problem hos hanhund?

Med ett ultraljud kan man se om det finns bölder i prostatan, som kan vara orsaken, utan att den för den skull behöver var förstorad.

Kan den ha det trots att den känns utan defekter alls? Veterinären tyckte den kändes jättefin i form och allting. Men det är klart, man kanske inte bara kan avgöra det genom att känna.
 
Sv: Annorlunda prostata-problem hos hanhund?

Min sch/bc började med att droppa urin, urin/blod när han var 8 år ....senare blev det rena bloddroppar och jag vet faktiskt inte vad det var för "fel" men de sa det var prostatit och han belv kastrerad och problemen försvann direkt

Nu är han 14 :)

Vad skönt! :) Vet du inte om den var förstorad eller liknande, eller var det "sexuellt"?
 
Sv: Annorlunda prostata-problem hos hanhund?

Jag har lite olika erarenheter av vad det kan vara:
Inflammation i urinblåsan. Ibland kan man se det om man ultraljudar urinblåsan när den är riktigt full, men inte alltid. Kan hjälpa med inflammationshämmande tabletter.
Något som har fastnat under förhuden och som sitter och skaver, t ex pinne, grus, sten eller grässtrå.
Kristaller i urinen. Syns på ultraljud. Någon sort går att lösa upp med hjälp av specialfoder, en annan sort går inte att lösa upp. När kristallerna åker ut så kan de skava i urinröret så att det blöder. Man kan se i mikroskop vilken typ av kristaller det är.
Och så då prostata som ni håller på att kolla. Om det är inflammation i prostata kan det förmodligen hävas med hjälp av Ypozane i 7 dagar.

Jag har varit med om alla dessa 4 varianter, på egna eller kompisars hundar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 715
Hundhälsa Min 18 månader gamla tik hade ett konstigt första löp i april förra året. Det började med tydlig svullnad och lite rött på pappret om...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp