ännu en bettfråga

karmandi

Trådstartare
Pålle blir ibland något :angel: stark i hoppningen, inte så att han är dum. I dressyren och utomhus är han jättefin, så fort det inte finns några hinder. Han är helt enkelt bara väldigt hoppglad :grin:

Brukar rida honom på vanligt tredelat eggbett, men han blir som sagt lite för stark, jag sitter mest o rycker och sliter och kommer aldrig till något arbete, inte ens över bockar.. Förra ägaren red en hel del på pelham, jag har provat men han blir alldeles för framtung, och jag orkar inte rida honom rätt då heller.

Har provat att rida honom på jaktkandar nu två hoppträningar, och funkar faktikst ganska bra, men känns ändå som lite för mycket hävstång. Så min fråga, vad finns det för alternativ som är lite skarpare än vanligt tredelat men utan allt för mycket hävstång..

Och jag behöver faktiskt betsla upp, för att både han och jag ska få ut något av våra lektioner, och iallafall under ett kort tag för att få tag på dom där :devil: bakbenen och för att han ska bygga upp sig själv bättre.. och oj vad långt det blev. :angel:

Sv: ännu en bettfråga

Pelham med två tyglar?

Sen rid mer dressyr, gärna med hinder inne på banan samtidigt.
Om han rusar mot hindren, lägg en volt, rid på igen, rusar han, lägg en till volt och rid inte över hindret innan han lugnat sig.

Har du provat en annan typ av tränsbett?

Ibland kan det göra stor skillnad bara att välja rörliga ringar i stället, eller byta till tvådelat.

Min häst funkar och känns ungefär lika på två- och tredelade tränsbett med rörliga ringar eller med små fasta ringar, men lägger jag in Globus tredelade med stora fasta ringar så är det som att fästa tyglarna i en betongsugga. :D

jag har pessoa magic 3delat till min polle som gärna drar iväg innan och efter hindret, detta + mer dressyr träning och annan sadel gjorde att jag nu kan lätt vända upp mot ett hinder och faktiskt styra! mellan hinderna :D.
innan var jag ganska inne på att testa baby pelham då det är mindre hävstång än vanligt pelham men mer än ett vanligt rakt.
dock så älskar jag magic bettet! har mycket mer kontroll på detta än det vanliga 3delade utan att det är för skarpt.

Jag satte Sprenger correction/schooling på min - fungerade kanon :) Hon är som din egentligen en känslig häst, men har en tendens att glömma lite när hon ser hinder, ridit på pessoa, Jaktkandar, testat pelham (funkade inte) samt en hel del annat som tränare drog med.
Sprenger bettet är det hon fungerat absolut bäst på

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 865
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 864
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka