Ännu en bomviddsfråga...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Susanne_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 735
S

Susanne_

Letar fortfarande hoppsadel till min unghäst som nu gått och blivit 5!
Stort halvblod på 170cm med rak, rund rygg och liten manke.

Har mätt henne idag och precis bakom bogbladen var hon 100grader, 5 cm längre bak 110, ytterligare 5cm 120 och ytterligare 5cm 130grader.
Hon skall helt klart ha en väldigt rak bom. Min Kentauer dressyr sadel är nästan för svängd för henne och den är ganska rak.

Har kollat på en Passier Comet FS med vid bom som jag funderar på, men vill helst ha en M&N.
Passieren skall enligt uppgift ligga bra (bomviddsmässigt) på en häst som haft Prestige 35 och en annan med Dominus vid bom.
Jag är lite tveksam till om det innebär att Passieren blir för smal för min häst.

Vad tror ni om M&N strl 31. Är det för smalt, behöver jag minst 32?

Innan man kostar på att skicka efter begagnade sadlar kors och tvärs över landet vill man ju i alla fall vara "nästan" säker på att den kommer passa eftersom det kostar en del...

Tacksam för alla svar och tips...

MVH Susanne

Ps. Hon är 5, men inte så väldans mycket riden så jag räknar med att hon kommer att muskla sig ytterligare en del. Inte kalasmycket, men en del som sagt var...

Sv: Ännu en bomviddsfråga...

Prova M&N 32, med tanke på att hon är så ung så kan du lägga en pad under så hon kan bredda sig.

Min Passier som jag måttbeställde var 31 med tunn mjuk stoppning, min häst är 113 grader. Såhär såg den ut när min häst var lite tunnare, typ 108 grader och bomvidden var 30,5.

107_0724.jpg

Senast ändrad:
Sv: Ännu en bomviddsfråga...

Tack för tipsen.
(Tyvärr verkar inte bruna begagnade M&N hoppsadlar i 32 bomvidd växa på träd precis. Har kollat i annonserna efter en lääänge...)
Kanske skall ta hem och prova Passieren i alla fall...
Det kan ju gå...

//Susanne

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka