Ännu en broddfråga, hur gör ni vid lastning?

break_a_leg

Trådstartare
Jag antar att det finns en del av er som åker och tränar i ridhus även under vintern och då åker transport. Hur gör ni med broddarna?

Sv: Ännu en broddfråga, hur gör ni vid lastning?

Brukar aldrig brodda av. Däremot brukar jag alltid ha ordentliga transportskydd som skyddar.

Det beror väl lite på längden man åker. Är det max 10-15 min brukar jag inte ta av om jag vet att hästen står still annars brukar jag ta av.

Jag tar av broddarna om jag ska åka längre med hästen, men om jag bara ska åka en kort bit (15-20 min ca, som till ridhuset) så låter jag dom sitta. Givetvis har jag bra, kraftiga tranportskydd på (oavsett om broddarna är på eller inte).

Brukar inte brodda av (om inte hästen ska åka väldigt långt) eftersom skaderisken ökar markant.
Jag har bara försökt att lasta en häst utan broddar en enda gång. Den höll på att slå ihjäl sig pga att den bara halkade omkring. Den kastade sig inte eller bråkade på något annat sätt, utan tappade fästet med den hov som "sköt ifrån" när den skulle gå upp på rampen.

har iofs inte skor på min häst på vintern, men om jag ska å tävla har ja transportskydd/boots och vanliga skydd om han är broddad

Jag kör aldrig en broddat häst i transport. Brodda ut för säkerhets skull. De flesta transportskydd går sönder om hästen trampar rejält med brodd.

Lite olika beroende på tillfälle och häst. Till träning brukade vi låta broddarna sitta på men ha ridskydden (lindor, strykkappor el senskydd) och boots på och transportskydd över. Då handlade det om resor på max en halvtimme-timme. Vid längre resor broddade vi av, för att slippa ha så mkt grejor på benen. Självklart får man då se till att lasta någonstans där det inte är halt. Lasta på halt underlag skulle jag inte göra ens med en broddad häst.

Jag kör heller ALDRIG med en häst broddad, men däremot byter jag ut brodden mot blindplugg..

Boots fram och sedan transportskydd ovanpå på alla benen. Har aldrig haft ett broddtramp, varken i hagen, transporten eller under ritt. Broddar på när det börjar bli halt och broddar av på våren, tar inte ur dem utom för att byta under tiden däremellan.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Hundträning Hundgodis kan ju lukta en del, och i mitt fall så får mina hundar t.ex. frolic om vi tränar hemma - vilket gör att händerna efteråt...
Svar
12
· Visningar
883
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Senast tagna bilden XVI