Ännu en gång.... om trailer i diket...

EmelieR

Trådstartare
Jag har en undran... Det finns ju massor med olk som kör sina hästar med Bkort fast att de eg behöver BE.
Jag har aldrig hört talas om någon som behövt väga sin släp häromkring. Inte ens att polisen stannat någon i min närhet så jag undrar..
OM det händer en olycka och släpet är inblandat. Vad händer då om man inte har körkort för det?

Jag själv har BE så jag ska inte ut o köra olagligt om det blir positivt svar på frågan ;)

Sv: Ännu en gång.... om trailer i diket...

Antar det är så att man åker dit för olovlig körning. Händer det en olycka brukar polisen kolla upp om man har körkort för de fordon man framfört.

Hej!

Jag gissar (men vet såklart inte) att försäkringen nog inte riktigt gäller... I alla fall hoppas jag det är så!

/Lavinia

Jag tror nog också att man åker dit ifall det sker en olycka. Hur försäkringen gäller vet jag inte, men med tanke på försäkringsbolagens alla finstilta texter tror jag nog att ersättningen kan falla bort eller minskas rejält.

Sen har jag faktiskt bekanta som varit med om att polis stoppat 'olagliga' hästsläpskombinationer så det är inte helt riskfritt.

*Svarar er alla*

Jag som har fått tummen ur och tagit kortet har ju inget emot att de kanske skulle kolla lite oftare. SAmtidigt så tycker jag att det är lite konstigt med det här körkortet. För många ggr stoppar man ju framfart av en otroligt bra dragbil- men det är ju en annan historia.

Jag bara tänkte att det borde skrämma upp folken utan körkort för det att man vid ev olycka inte får ut ett skit för sina ibland många hundratusenkronors ekipage...
Olovlig körning- indraget körkort hade det inte heller varit värt såklart...

Men varför finns det inte mer skrämselpropaganda på detta? Är det för att reglen inte är SÅ viktig då?
Tänker på husvgnar med då såklart?

Skrämselpropaganda som tomt hot har ingen verkan. Mer än att man tappar respekten.

Härnere har vi rätt täta kontroller, själv har jag blivit stoppad flera gånger. Och vi kör desto fler gånger förbi där de ställt upp med vågar och vinkar in. Så i just det här området tycker jag de är väldigt nitiska med kontroller.

Du åker dit för olovlig körning då du inte har körkort för ekipaget, du tappar även alla körkort du har dvs. om du t.ex. har AB så måste du även ta om dessa när du åter får körkortstillstånd när beror på om du orsakat ngn olycka vårdslöshet i trafik eller om du "bara" åkt i en rutinkontroll

Jo- det är väl dom som inte har körkortet som inte fattar att de faktiskt kan bli av med sitt körkort trots att de kör tomtrailer...
På vår ridskola har nog 1 av föräldrarna som kör till täc´vling BE vad jag vet. Lägg till typ 2-3 till som jag är osäker på. Alla tjejerna som kör själva har det ej. Och den minsta trailern får dra 1600kg... Nä förresten- 1 är nedvägd också så hon kör lagligt.
De står som fågelholkar om man säger ngt om det. De har inte en aning om att de blir av med körkortet men eftersom det aldrig är kontroller denna sidan perstorp så kör de ändå...

Det hade varit "kul" att informera om att de inte får ut en krona om det händer något. Då kanske de förstår att det är allvar...
Hur jobbig hade en kurs i stallet varit mot att man blir laglig liksom??? Sen e de ju bara att köra upp- de flesta vet ju hur man kör sin häst :)

Jag tror som föregående talare att försäkringen inte gäller och att man blir av med körkort osv...

Till alla som kör olagligt - TA BE-KÖRKORT istället!
Det är inte så svårt och behöver inte kosta så mycket.
Blev själv stoppad i veckan när jag var ute & körde, fick blåsa och visa körkortet... polismannen blev nästan lite besviken när han såg att jag hade BE-körkort... han tittade på transporten & bilen, men allt var grönt så jag körde bara vidare. Men de hade kunnat stå mig väldigt dyrt om jag inte haft BE....

Jag har aldrig hört talas om någon som behövt väga sin släp häromkring. Inte ens att polisen stannat någon i min närhet så jag undrar..

Jag har blivit stoppad med hästsläp där vi fick väga släpet. :)
Har också varit med om en trafikolycka med hästsläp, iofs körde jag lagligt med mitt B-kort, men det var ingen av poliserna som tog upp frågan om BE-kort.

Att de inte tog upp frågan om BE kan ju bero på att du hade en laglig kombination så det fanns ingen anledning att börja prata om BE.
Hade du däremot kört med en olaglig kombination så hade de säkert tagit upp den diskussionen.

Tycker som de flesta andra (som verkar vara de som har BE, jag har det också) att alla släp över 750 kg borde kräva BE-behörighet.

Det tycker jag också. Men kan du tänka dig vilket ramaskri det skulle bli på släp/husvagnsförsäljare?

Liknande trådar

Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
14 193
Senast: Lala
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar om någon blivit stoppad av polisen och då kört ett ekipage som man egentligen inte får? Vad hände? Vad jag har hört så får... 2
Svar
36
· Visningar
4 671
Senast: Ingridl
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 284
Senast: syrran
·
J
Körning Ja, eller hade en vagn utrustad med de finesser som James Bonds bil hade i vissa filmer - ni vet, saker som skjuts ut ur fälgarna för...
Svar
16
· Visningar
1 396
Senast: Goat lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma