Ännu en sadeltråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Elli_J
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 149
E

Elli_J

Måste få svar på en fråga som jag grubblat på.

Jag har ett ridtravarsto som är sadellös för tillfället. Hon växte ur sin sadel för ungefär ett år sen och har varit utan sedan dess.

Fattig som jag är/var så visste jag att jag inte kunde köpa en sadel på ett tag men kunde kolla runt i alla fall. Mätte vidden på henne och fick det till 120 grader:eek:
Har jag mätt rätt eller är det helt åt skogen? Jag mätte tre fingrar från bogbladet.

Finns det ens sadlar som är så breda? Och till en häst med jättemanke?
53862_1283975561.jpg

Slänger in en bild som visar någorlunda hur biffig manke hon har.
Men det konstigaste är att hon har sett ungefär likadan ut i ett år och då har hon även stått i ca 5 månader.
Kanske de e så att jag är lite för generös med mat att hon i själva verket är fet, att det är fettansamlingar på manken?

Är verkligen jätteförbryllad över detta då hon kunde ha en sadel med normal bom när jag köpte henne för 3 år sen. Fast då var hon väldigt muskelfattig.

Hoppas någon fattar nåt av mitt virriga inlägg och kan ge mig några råd.

Sv: Ännu en sadeltråd

jag hade ett litet varmblodssto på 158 cm, mellan modellen, inte super smäcker men inte grov. I musklat tillstånd drog hon xx-vid, 38 i globus. När hon var avställd och mer "fet" kunde hon inte ens ha xx-vid utan fick då ha en bomlös:)

Jag skulle oxå råda dej till en bomlös. Själv har jag en bomlös Barefoot London och den är urskön!

url=http://www.pixbox.se/pic29925349]
29925349.jpg
[/url]

Okej! Så globus har breda sadlar som passar hästar med manke.

Kanske e nåt att tänka på. Men ska ju naturligtvis ta hjälp av sadelutprovare så jag verkligen hittar en sadel som passar henne.
Men tack för tips=)

Jo jag har funderat på bomlöst också men min dam älskar att hoppa och det vill jag också göra emmelanåt så måste ju ha en bomsadel för att inte förstöra hennes rygg.

Men till dressyr kan jag tänka mig en bomlös sadel

Jomen det klart, hade du tänkt hoppa är ju bomlösa sadlar inte så bra.
Ok. för ett par skutt ute i skogen men inte hoppa en hel bana.

Kollade på masterbacks hemsida och jag kan säga att jag blev positivt överraskad.
Gillade verkligen att deras sadlar såg ut som vanliga sadlar. Har lite svårt för soffkuddesadlarna då jag tycker min häst redan är tillräckligt bred.

Men det går att rida lätt i dessa sadlar va? För det är just det jag saknar mest eftersom min häst inte har så mycket taktkänsla lr vad man ska säga och om jag rider lätt så har hon det lättare att hitta en lugn och taktmässig trav.

Och det kan ju vara bättre att köpa en bomlös nu att rida i och när min häst är rätt musklad igen så kan jag ju försöka hitta en hoppsadel då. Vi har ju knappt inte hoppat något under ett år så vi klarar oss nog ett till:smile:

Jodå, det går att rida lätt i dem, känns typ som en bomsadel, men lite skönare :)

Då får det nog bli en masterback dressyr. Har nog sparat ihop tillräckligt med pengar om nån månad.
Och jag tror deras ljusbruna färg passar perfekt till mitt nyköpta träns=)

Tack så jättemycket för tipset=)

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 574
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V