Ännu en sadeltråd!

Tigertofflan

Trådstartare
Som om det inte var nog av dom redan, ellerhur? :angel:

Jag har varit ute och tagit bilder på pålles rygg och sadel idag. Tillomed jag, som är dålig på sadlar, ser att den inte passar. Jag är därför på jakt efter en ny sadel. Vilka märken kan passa? Sist jag frågade var det många som föreslog Prestige. Skulle en sån passa fortfarande, tro?

Ryggen
Ovanifrån

Tog lite foton med sadeln på också...
Från sidan
Bakifrån
Glappar...
Framifrån
Två fingrar

Just nu rids han med en gelpad (vilket i mina ögon inte gör det hela direkt bättre, men det är inte min häst, så jag har inte vetorätt över det hela :P ). Då ser det ut såhär:
Blup
Bak
Fram

En annan tjej i stallet hade en kilpadd som jag passade på att låna. Skulle det funka att rida med en sån tills dess att vi har hittat en ny sadel, och framförallt fått fram pengarna till en?
Sidan
Bak

Och så måste jag passa på att fråga om mankfriheten. Är det så att sadeln är för vid, eller är det bara så att han behöver ha en sadel med cutback? För han har väl inte någon direkt hög manke?

Sv: Ännu en sadeltråd!

Det är ingen kilpadd, det är en vanlig teddypad...

Sadeln är nog inte för vid, men den är alldeles för böjd i bommen!
Därför tippar den fram. Sadeln är helt i obalans. Allt tryck läggs på frampartietm och det spelar ingen roll om du använder pad eller inte, den ligger lika illa.

Jag tror Prestige eller Jaguar skulle passa alldeles utmärkt.

För att svara på din sista fråga: Sadeln behöver inte vara för vid för att lägga sig på manken. Vissa sadlar har dålig mankfrihet, och det har inte alltid hästens mankhöjd att göra. Min häst har en liten manke men ändå så har jag oftast bara 2 fingrar mellan manke och framvalv om sadeln har rätt bomvidd.

Nja, det var nog det från början, men nu är den kilformad :D

Så detta kan inte alls hjälpas med en padd ens tillfälligt? Blir det inte ens bättre med en pad, om än inte helt bra?

Några billigare sadlar som skulle kunna ligga bra? Som är mer mellanklass?

Nej, det blir inte alls bra.
Skit i sadeln helt och hållet.

Prestige Golden Star tror jag absolut kan passa, den kostar ju 10 och finns många begagnade.
Om du menar billigt så finns det en chans att Griffin passar!
Jag kan inte så mycket om alla dom modellerna, men jag vet att det finns modeller som är mer böjda än andra... Sweet har väl koll på dom.

Det är en wintec han har nu, och vad jag förstått så är det samma tillverkare? Är inte Wintec och griffin ganska snarlika?

Prestige golden star... är inte det en hoppsadel?

Senast ändrad:

Är det en gammal Wintec? Jag tyckte det såg ut som en Sigma...

Nej, Wintec och Griffin har inte samma tillverkare. Wintec tillverkas av Wintec. Griffin, Sigma och Maxam tillverkas av Thorowgood, och de har en del olika modeller.

Ja, GS är en hoppsadel, men den finns som dressyrsadel med. (Hippos)

Det som skiljer sig mellan Griffin och Wintec är att alla Wintec förutom Isabellen har samma passform. Isabellen är lite rakare och längre, men annars så är alla långa och de är relativt raka i normal bom. Sätter du däremot in ett vidare koppjärn kommer också bommen bli mer böjd. Detta gäller inte på Griffin, då man inte kan byta koppjärn.

Det ser bara ehm... helfel ut? :o Vet inte ens vart jag ska börja med felen, allt är liksom fel... den ligger ju inte ens nere på hästen...

Prestiges billiga modeller finns i hopp, dressyr och allround, finns många begagnade.

Är inte rätt person att svara på vilket märke eller modell du bör ha.
Men jag ville få fram att det verkar som att den första är för vid som du misstänker, för den hamnar i framvikt.Plus att det är fel böjning på den sadeln för den hästen.Hästes ser ut att behöva en rakare bom inte så bananaktig.

Sedan ville jag säga att om/när man lägger under så där mycket under sadeln så gör man hela tunneln smalare.
Kan jämföras med att sätta på sig ett par raggsockor i ett par annars lagom träningskor.
Vilket leder till att hästen för mindre blodgenomströmning i ryggmusklaturen och på sikt ger ryggskador.

enstaka gånger är det väl ok att göra så men inte för alltid.

lycka till i letandet efter en ny sadel

mvh loppfrö

Men varför tar du inte kort utan paden då?

Sadeln ligger inte bra, den ser ut att inte komma ner på hästen, den ligger ju alldeles för högt.
Ta en bild utan paden istället.

Hästen är nog för överbyggd för den sadeln. Den tippar fram, men det är inte för att den är för vid, den ser ut att följa rygglinjen ganska bra, men den funakr inte.

Nej, han är överbyggd, det ser jag på bilderna ovan.

Har du inte sadlat lite långt bak med?
Du behöver en sadel som är lite mer böjd i bommen, för den här ser ut att hamna lite för långt bak för att den är för rak.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 837
Senast: Honey07
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 479
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 318
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 916
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025