Ännu en sadeltråd...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lawendel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 971
L

Lawendel

Ja, ännu en sadeltråd :p.. Men jag behöver tips.

Vilken sadel kan passa denna hästen? Han har just nu en County allround, men då jag inte alls tycker om den så har vi börjat fundera på en ny. Men då är frågan; vilket märke skulle kunna passa?

Han kan ha tappat lite muskler nu p.g.a. att han inte blivit tränad så hårt på sista tiden (han håller på att sättas igång mer nu) och p.g.a. inflammationer framme vid manken som han blivit behandlad för. Så där kan han nog sätta lite muskler till.

20607856.jpg

Observera att han står lite snett.
20607859.jpg

20607857.jpg

20607858.jpg

Tacksam för svar :bow:

Sv: Ännu en sadeltråd...

Inget sadel provs men Kieffer kanske eller Griffin halvblodmodellen med mycket mankfrihet. Hästen i fråga har ju rätt rak rygg men hög manke. Dyrare sadlar kan jag inte så mycket om..:D

Köp inte sadel förrns inflamationen är helt borta och han har fått röra sig ett tag utan den. Har sett hästar som växt 3-4 vidder (utan sadel, bara gå i hagen och lite tömkörning) efter att en inflamation i ryggen har släppt. Dessutom är det ju fruktansvärt onödigt att störa något som håller på att läka.

Edit: Sedan skulle jag ta hjälp av en profesionell sadelutprovare för att hitta rätt till den hästen. Har han haft problem med ryggen så är det väldigt lätt att det kommer tillbaka.

Ja, det vet jag. Han går inget hårt arbete just nu, och jag ska sy en "kameldrivarkudde" och rida i så att han slipper sadeln ett tag (rider också barbacka mycket, men då blir det inge "riktig" träning). Men jag tänkte om man kunde se ungefär vilken sorts sadel som skulle kunna passa, om han inte ändrar sig så mycket i ryggen utan bara musklar sig lite i fram.
Vi ska även ta hjälp av duktiga sadelutprovare (på m*stang).

En hyggligt rak sadel. Typ Crown, Albion, Arabian (L&R), Frank Bains, Globus mf. är värda att prova.

Okej, men är inte de där rätt dyra (utom Globus)?

*kl*

Nån mer som har tips?

Ja, det förstås (tänker på vad man sett att t.ex. H**ks billiga sadel hade för stoppning :crazy:)..!

Men en Wintec Cair 500? Såg en sån på Tradera, och jag har ingen aning om vilka hästar den passar, men jag frågar ändå, bara för att veta om den blir helt fel :p.. Jag tyckte den var hemskt fin, så därför frågar jag :laugh:. Skäll inte på mig om den är fel, jag undrar bara ;)

Jadu det beror ju på hur han ser ut nu... Var ju ett bra tag sedan de där bilderna togs. Hur är det med inflamationen?

Om ni kollar efter hur han ser ut på bilderna... Idag kan jag inte ta bilder, eftersom han har sommarlov just nu och har tappat lite ryggmuskler, men inflammationen är borta, så när han rids igång igen så hoppas jag att han musklar upp sig korrekt så att jag kan lägga ut bilder då hur han ser ut fullt musklad :laugh:

Men det var nog dumt av mig att starta denna tråden nu, när han inte ens är musklad så mycket han kan vara.. Men jag återkommer med bilder när jag vet att han är så musklad han kan vara och inte har några problem i ryggen :)

Det är ingen mening med det eftersom han har inflamation i ryggen på de bilderna, när en inflamation släpper så ändras ryggen.

Ja, det vet jag. Men jag återkommer som jag skrev senare med bilder på hans rygg, musklad som den ska vara. Kommer säkert ta några månader, men denna tråden kan ju vila tills dess :).. Eller?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 725
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka